عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

فعالیت ۶۲سمن حوزه سلامت شاخص ‌های بهداشتی خراسان رضوی را ارتقا داده است

رییس دانشگاه علوم پرشکی مشهد اظهار کرد: فعالیت ۶۲ سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت خراسان رضوی شاخص های بهداشتی این استان را ارتقا داده است.

به گزارش وب دا، محمد رضا دارابی در دومین مجمع سلامت کاشمر که با حضور مسئولان، خیرین و فعالان اجتماعی حوزه سلامت در مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان این شهرستان برگزار شد، با تاکید بر اینکه چهار دهه خدمت در حوزه سلامت و فعالیت‌های توسعه‌ای که در این زمینه انجام‌شده، بسیار باارزش است، خاطر نشان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت از ۵ سال گذشته در سطح کشور، خدمات شایانی از قبیل توسعه فضاهای فیزیکی، توسعه تخت‌های بیمارستانی، تجهیزات و خدمات بهداشتی و درمانی انجام‌شده است.

وی اظهار کرد: اگرچه قبل از انقلاب در شهری مثل کاشمر پزشک ایرانی نبود و کادر درمانی بسیار کمبود داشت، اما در چهار دهه گذشته با برنامه‌ریزی‌های صحیحی که در حوزه سلامت و در بخش تربیت نیروی انسانی، توسعه فضاهای فیزیکی و عمرانی و تجهیزات حوزه سلامت انجام‌شده، باعث شده که نیازهای مردم برای درمان بدون مراجعه به مرکز استان انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسعه فضاهای بیمارستانی، ایجاد مرکز سرطان‌شناسی، ساخت بلوک زایمانی، توسعه تخت‌های بیمارستانی و ارتقای تجهیزات پزشکی را ازجمله اقدامات انجام‌شده در حوزه سلامت در سال‌های اخیر در کاشمر عنوان کرد و ادامه داد: فراهم کردن این زیرساخت‌ها و تامین امکانات پزشکی و درمانی تنها به این دلیل است که مردم در محیط‌های محلی خودشان تحت درمان و استفاده از امکانات سلامت قرار گیرند.

دکتر دارابی با اشاره به اینکه خدمتی که امروز به مردم ارائه می‌شود درواقع نتیجه امکاناتی است که توسط خودشان تهیه و تامین‌شده است، یادآور شد: خوشبختانه در حوزه سلامت طی سال گذشته و امسال موفق به جذب ۱۵۰ متخصص و توزیع آنان در همه شهرستان‌های استان متناسب با سند آمایش سرزمین و نیازهایی که وجود داشت شده‌ایم.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت با وجود اشکالاتی که دارد، خدمات قابل قبولی به مردم مناطق محروم و کم برخوردار داشته است، اظهار کرد: اگر چه فعالیت خیرین در حوزه سلامت از سال‌های دور وجود داشته است، اما با این شیوه‌ای که در سال‌های اخیر مورد توجه قرارگرفته، در هیچ دولتی وجود نداشته که اجتماعی کردن سلامت مورد توجه قرار گیرد.

دکتر دارابی با اشاره به اینکه ایجاد معاونت اجتماعی و اجتماعی کردن سلامت با این انگیزه که امروزه سلامت یک امر درون‌سازمانی نیست، خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد مولفه‌های اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت در اجتماع و ۲۵ درصد آن در حوزه بهداشت و درمان است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد به همین خاطر امروزه بایستی اجتماع از خانواده تا جامعه و تمام نهادهای دولتی و خیرین، واقفان، سهم خودشان را در سلامت ادا کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد معاونت‌های اجتماعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و راه‌اندازی مجامع سلامت در سطح شهرستان و استان را در راستای اجرایی کردن سهم دستگاه‌ها و نهادها در حوزه سلامت دانست و ابراز کرد: اگر در قبل از انقلاب تنها ۴۴ درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌ها انجام می‌شد، اما امروز با اقدامات و فراهم کردن زیرساخت‌ها ۹۹.۵ درصد زایمان‌ها به‌صورت ایمن در بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به استقرار خانه‌های بهداشت در تمامی روستاها و دسترسی آسان روستائیان به پزشک، بهیار و ماما برای مراقبت‌های اولیه بهداشتی که منجر به ارتقای شاخصه‌های بهداشتی گردیده است، یادآور شد: با فراهم شدن این امکانات و حضور نیروهای بهداشتی و درمانی که منجر به افزایش آگاهی مردم شده، شاهد ارتقای شاخصه‌ها درزمینه زایمان‌های ایمن و طبیعی، کاهش مرگ مادران باردار، کاهش مرگ نوزادان و کاهش مرگ کودکان زیر ۵ سال هستیم.

دکتر دارابی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت در راستای ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی گفت:  انتظار می‌رود صداوسیما به‌عنوان قدرت فرهنگ‌سازی در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت اقدامات اثرگذاری انجام دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برای اجرای سند توسعه سلامت استان و سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیردار نیازمند مشارکت جمعی هستیم، افزود: در حوزه سلامت باید همه دستگاه‌ها و نهادها، مردم و خیرین با مشارکتی که انجام می‌دهند سهم خودشان را ادا کنند تا با استمرار  این روند بتوانیم سلامت مردم جامعه را ارتقا دهیم.

وی بابیان اینکه در سایه فعالیت ۶۲ انجمن و سازمان مردم‌نهاد خراسان رضوی در حوزه سلامت، شاخصه‌های بهداشتی این استان ارتقا یافته است، بیان کرد: برای اینکه بتوانیم بار بیماری‌ها را کاهش دهیم نیاز به فرهنگ‌سازی داریم تا مردم بدانند باید چه‌کار و اقدامی انجام دهند تا گرفتار بیماری نشوند.

دکتر دارابی بر تقویت انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و حمایت از خیرین حوزه سلامت که نقش مهمی در کاهش بار بیماری‌های غیر واگیردارند، تاکید کرد و ادامه داد: باوجود همه فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در حوزه سلامت و ارتقای خدمات بهداشت و درمان انجام‌شده، متاسفانه عده‌ای ناعالمانه و عامدانه به‌عنوان مداخله‌گران حوزه سلامت، سلامت مردم را تهدید می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به پلمب چهار سوله تولید داروهایی تحت عنوان طب اسلامی در مشهد در هفته گذشته خاطرنشان کرد: این داروها در شرایط بد بهداشتی و توسط ۱۴ افغانی تولید  و به مردم داده می‌شد.

وی بابیان اینکه اسلام واژه‌ای است که در بیش از ۱۴ قرن خون‌های بسیاری به‌پای آن ریخته شده است و امروزه به دست ما رسیده، اما عده‌ای از این نام سوءاستفاده  می‌کنند، ادامه داد: اگرچه در سه جلسه مهم امام‌جمعه مشهد اعلام کرد که چیزی به‌عنوان طب اسلامی نداریم، اما ضرورت دارد برای جلوگیری از این انحراف علما با این پدیده مقابله کنند.

دکتر دارابی با اشاره به اینکه حدود یک دهه است که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طب سنتی و ایرانی به شکل دانشگاهی تدریس می‌شود، گفت: آنچه تحت عنوان طب سنتی و ایرانی در این دانشگاه تدریس می‌شود درواقع متونی است که به شکل دانشگاهی در اختیار ما قرارگرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در اسلام برای اینکه بیمار نشویم توصیه‌های عدیده‌ای داریم، اما هرگز طبابت در اسلام ریشه ندارد، یادآور شد: امروزه باوجود فعالیت‌هایی که در حوزه سلامت برای ارتقای سلامتی مردم می‌شود، عده‌ای تحت عنوان طب اسلامی سلامت مردم را هدف قراردادند.

{jcomments on}