عمومی | دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه: آمادگی برای ایجاد مرکز گفتگوی دانشگاه های ایرانی و اروپایی در علوم انسانی و علوم اجتماعی



رئیس دانشگاه: آمادگی برای ایجاد مرکز گفتگوی دانشگاه های ایرانی و اروپایی در علوم انسانی و علوم اجتماعی

دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با همراهی دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیئتی بلند مرتبه از وزارت علوم و روسای دانشگاه های برتر کشور در مراسم افتتاح سومین کار گروه همکاری های علمی، پژوهشی، فناوری و نوآوری ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل حضور پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست در سخنانی با قدردانی از برگزار کنندگان این اجلاس و شورای عالی تحقیق، علم و نوآوری اتحادیه اروپا در برگزاری این نشست گفت: معتقدم برگزاری این نشست می تواند یک مرحله جدید از نظم جهانی و یکی از نقاط عطف در روابط علمی اتحادیه اروپا و دوره جدید روابط ایران و اتحادیه اروپا باشد.

رئیس دانشگاه با اشاره به توسعه روز افزودن شبکه جهانی دانش بیان داشت: امروزه، نه تنها آموزش عالی، بلکه نظام دانش به شیوه ای متفاوتی در حال توسعه است. او افزود: فرآیند تکامل دانش اساسا فرایند طولانی در طول تاریخ است ولی امروزه شبکه جهانی دانش توسط دانشمندان مختلف شکل می گیرد، بنابراین هیچ کس نمی تواند در این زمان نادیده گرفته شود و دیگران را نادیده بگیرد.

عضو گروه آموزشی روابط بین الملل دانشگاه با اشاره به سیاست اولویت بین المللی سازی آموزش عالی در ایران در سال های اخیر گفت: بر این اساس با توجه به همکاری های دانشگاهی بین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایران و اروپا این ارتباطات به طور چشمگیری افزایش یافته است. گرچه فعالیت ها عمدتا بر مبنای برنامه های محدودی انجام شده است اما در قالب مشارکت دوجانبه بین دانشگاه های ایرانی و اروپایی و نه در سطح نهادی بوده است. او اضافه کرد: نتایچ موفقیت تعدادی از دانشگاه های ایران در برنامه های Erasmus + و Jean Monnet آغاز یک موج پروژه های محرک برای دانشجویان، استادان و کارمندان و نشان دهنده رشد ظرفیت برای همکاری مشترک است.

رئیس دانشگاه با اشاره به موفقیت دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین دانشگاه ایرانی در زمینه علوم انسانی که توانایی بالایی برای همکاری علمی میان دانشمندان ایرانی و اروپایی در علوم انسانی و علوم اجتماعی دارد، بیان داشت: خوشبختانه این دانشگاه موفق به شرکت در سه پروژه مورد اشاره شده است. او افزود: نکته مهم این است که علیرغم تمایل و ظرفیت های مناسب دانشگاه های ایران و اروپا برای انجام تحقیقات مشترک، هنوز تعداد کمی از این پروژه های مشترک وجود دارد.

دکتر سلیمی با تاکید بر اهمیت انجام چنین تحقیقات مشترکی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر، کمیسیون اروپا به درستی تاکید کرده است که دانش و علم پیشرفته باید از سراسر جهان جمع آوری شده و برای جوامع به منظور بهبود فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی هماهنگ شده باشد. او اضافه کرد: امروزه بخش مهمی از دانش تولید شده در کشورهای غیر اروپایی از آنچه که در اروپا در زمینه روش ها و محتوا تولید می شود، متفاوت است و این تفاوت در دانش تولید شده، بیانگر ضرورت انجام پروژه های پژوهشی مشترک است.

رئیس دانشگاه اضافه کرد: از همین رو، پروژه های تحقیقاتی اتحادیه اروپا که با تمرکز بر بهبود ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و همچنین بهبود زندگی شهروندان اروپایی است، به طور مداوم برای ورود کشورهایی از قاره های دیگر در زمینه تولید دانش مشترک تمرکز داشته اند.

او با اشاره به نقشه توزیع Horizon ۲۰۲۰ و توزیع نامتعادل بودجه در کشورهای مختلف خاطر نشان کرد: موضوع اصلی این است که براساس این برنامه بخش قابل توجهی از وجوه اختصاص یافته در کشورهای درون اروپا توزیع می شود و در اروپا، دو یا سه کشور دارای بیشترین سهم بودجه تعریف شده در این برنامه هستند. در آسیا نیز، سه کشور اندونزی، ایران و سنگاپور در این بودجه موفق بوده اند، هرچند بودجه و تعداد پروژه هایی که دریافت کرده اند، قابل مقایسه با کشورهای اروپایی نیست.

دکتر سلیمی با اشاره به ظرفیت های جدید ایران برای همکاری های علمی گفت: وضع مقررات جدید برای برنامه های مقدماتی به خصوص در رشته های کارشناسی ارشد و دکتری، اجرای ۱۵ برنامه مشترک بین المللی در طول ۲ سال گذشته و نیز رویکرد جدید به تحقیقات مشترک در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم مهندسی و کاربردی از جمله این ظرفیت ها است.

انحصار در عرصه های علمی به دنیای یک بعدی منجر می شود که دارای ناهمگونی و توسعه ناهموار است

عضو گروه آموزشی روابط بین الملل دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از انحصارات موجود در عرصه های علمی و تحقیقاتی گفت: امروزه تولید دانش به تدریج به انحصار چند بازیکن در این عرصه تبدیل شده است که دسترسی آسان تر به تحقیقات دارند و این امر می تواند به دنیای یک بعدی منجر شود که دارای ناهمگونی و توسعه ناهموار است.

او به اقدامات لازم برای رسیدن به بهترین و مفید ترین نتایج برای زندگی بشر امروزی اشاره و تاکید کرد: بر این اساس، تقاضاهای جهان امروز نیازمند علم و دانش است تا بتواند انحصارات را از بین ببرد و از مرزهای هدف و ذهنی عبور نماید.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان مهمترین چالش های پیش روی پژوهشگران ایرانی از نظر پروژه های ۲۰۲۰ Horizon گفت: ناکافی بودن اطلاعات لازم در مورد برنامه ها، عدم ارتباط کافی دانشگاهیان ایرانی با همتایان اروپایی خود، عدم برخورداری از یک شبکه ارتباطی هماهنگ برای همکاری بین دانشگاه های اروپایی و ایرانی و در نهایت، روند پیچیده پروژه های اتحادیه اروپا که از تهیه پیشنهادها برای ثبت نام موسسات، تقسیم کنسرسیوم ها، دریافت کمک های مالی و اجرای پروژه است، عمدتا پژوهشگران را از پیگیری این روند ناتوان می نماید.

دکتر سلیمی با طرح پیشنهادی برای حل این مشکلات گفت: همه شرکت کنندگان در جلسه می دانند که ایجاد یک دفتر دائمی برای همکاری های دانشگاهی می تواند بسیار مفید باشد و قبل از آن نیاز به همکاری های دیگر بین دانشگاه ها هستیم. او افزود: این شبکه نمی تواند به تنهایی پیشرفت دانش کمک کند، چراکه پیدا کردن دانش جدید برای حل مشکلات فعلی در عصر جدید نیازمند سیستم مالی بین المللی است. رئیس دانشگاه با طرح پیشنهادی برای تاسیس دفاتر مشترک در حوزه علوم انسانی و اجتماعی اضافه کرد: با ایجاد و راه اندازی دفاتر مشترک برای این نوع شبکه ها در علوم انسانی و برنامه های مشترک اداری برای ارتقاء عمومی همکاری های علمی در آینده راهگشایی نمود.

رئیس دانشگاه با اشاره به مشکلات اخیر در روابط اقتصادی، تجاری و علمی میان ایران و اتحادیه اروپا بیان داشت: پیشنهاد می نماییم دانشگاهیان در هر دو طرف، کمیته هایی را برای حل مشکلات موجود و ارائه راه حل برای تصمیم گیرندگان ایرانی و اروپایی فراهم نمایند و با انجام دیدارها برای برطرف نمودن مشکلات مالی، سرمایه گذاری، بانکداری، ارتباطات و روابط بین الملل بحث و بررسی کارشناسی انجام داده و آن را برطرف نمایند. او تصریح کرد: از طریق حمایت از پژوهش ها و حمایت مالی مشترک با دانشگاه های ایرانی و اروپایی و نیز با پشتیبانی کمیته ی اروپا، می توانیم ابزار و زمینه های لازم برای انجام تحقیقات علمی دوجانبه و چند جانبه در زمینه های مختلف را فراهم نماییم. او افزود: این اقدامات، در مدت کوتاه، زمینه لازم برای تشکیل موسسات مشترک مختلف را فراهم می آورد و در بلند مدت ایجاد شبکه علمی دانشگاهیان ایرانی و اروپایی؛ و تشکیل یک شبکه جهانی تولید دانش را فراهم خواهند نمود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اضافه کرد: به عنوان راه حل برای افزایش همکاری تحقیقاتی بین دانشگاه های ایرانی و اروپایی و با پیگیری مدیرکل همکاری های بین المللی وزارت عتف پیشنهاد شده است؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، یک دفتر دائمی در بروکسل برای همکاری علمی- پژوهشی و فناوری و پشتیبانی کمیسیون اروپا بین ایران و اتحادیه اروپا ایجاد نماید. او افزود: این ادارات به عنوان پلی برای ارتباط و گفتگوهای علمی و فرهنگی بین ایران و آکادمی های اروپا اثرگذار خواهد بود. او با اشاره به گفت و گو بین روسای دانشگاه های برتر ایران از سال ۲۰۱۷ خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست ها در بهبود همکاری های علمی تاثیر گذار بوده است.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: دفتر بروکسل با پرداخت کمک‌های متقابل و بورس تحصیلی درزمینه مطالعات ایرانی و اروپایی و همچنین افزایش تبادلات و ارتباطات میان سخنرانان و دانشجویان ایرانی و اروپایی برای آموزش و تحقیقات مشترک و تسهیل روند دریافت ویزا و امور مالی و مشارکت‌های دیگر دفتر خواهد بود. او با تاکید بر اثرات ناشی از این همکاری‌های مشترک افزود: حمایت از بهبود همکاری‌ها با برگزاری کارگروه های مشترک، کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها توسط سخنرانان ایرانی و اروپایی درزمینههای مختلف امکان اطلاع از فرصت‌های تحقیق مشترک را نیز هموارتر خواهد نمود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنانش آمادگی این دانشگاه را برای ایجاد «مرکز گفتگو دانشگاه‌های ایرانی و اروپایی در علوم انسانی و علوم اجتماعی» اعلام کرد.

چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲ شماره خبر: ۸۰۱۴ بازدید: ۳۸ نسخه چاپی


لیست اخبار >>