عمومی | دانشگاه علامه طباطبائی

امضای تفاهم نامه همکاری علمی –پژوهشی دانشگاه علامه و مرکز ملی فضای مجازی کشور



امضای تفاهم نامه همکاری علمی –پژوهشی دانشگاه علامه و مرکز ملی فضای مجازی کشور

دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز ملی فضای مجازی کشور تفاهم نامه همکاری علمی – پژوهشی به منظور ارتقای سطح تعاملات و همکاری های علمی با بهره گیری بهینه از توانمندی، امکانات و ظرفیت های موجود در جهت اهداف مشترک امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در مراسم امضای این تفاهم نامه که معاون پژوهشی دانشگاه، مدیر امور پژوهشی و جمعی از اعضای هیات علمی دانشکده های مختلف دانشگاه رئیس دانشگاه را همراهی می نمودند، دکتر سلیمی در سخنانی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و ضرورت همکاری دانشگاه برای شناسایی مسائل و معضلات این حوزه و ارائه راهکارهای اجرایی برای حل آن گفت: ماهیت و زیست اجتماعی در حال انتقال از واقعیت فیزیکی به حوزه مجازی است.

رئیس دانشگاه با اشاره به رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: تمام ماهیتی که با آن در رشته‌های مختلف مواجه می‌شویم به‌نوعی در حال انتقال به حوزه جدید فضای مجازی است و با یک زیست‌بوم جدید مواجه هستیم که این زیست‌بوم جدید کاملاً واقعی است ولی عرصه نمود واقعیتش متفاوت است. او افزود: نوع جدیدی از زیست اجتماعی در حال شکل‌گیری است که با آن چیزی که از تجربیات فردی در جامعه حس می‌شود متفاوت است.

دکتر سلیمی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه برای ورود به عرصه نسل جدید دانشگاه‌ها تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف، عمده‌ترین تاثیر، اثرگذاری اجتماعی است. او با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی گفت: از امضای این تفاهم‌نامه همکاری بسیار خرسندیم و امیدواریم با همکاری‌های متقابل بتوانیم ضمن پیوند بیشتر بین دانشگاه و این مرکز پدیده‌های جدید در حوزه فضای مجازی را بهتر بشناسیم.

در ادامه این نشست، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: همکاری بین دانشگاه‌ها و مرکز ملی فضای مجازی کشور می‌تواند در ایجاد ادراک مشترک در رابطه با فضای مجازی کشور کمک کند تا بتوانیم بین حکومت، مردم، نخبگان علمی و دانشگاهی و صنعت و اقتصاد یک ادراک بین اذهانی ایجاد کرده و در فضای شبه وفاق حرکت کنیم.

وی با تاکید بر این‌که در کشور دچار واگرایی بین اذهانی در حوزه فضای مجازی هستیم و این می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد، افزود: متاسفانه در کشور فضای مجازی در همه سطوح ادراک نشده و شاید بتوان گفت که بیشترین قشری که این فضا را درک کرده‌اند، مردم هستند.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به این‌که از درهم‌پیچیدگی دانشگاه، صنعت و دولت، نظام نوآوری شکل می‌گیرد، تصریح کرد: فضای مجازی از درهم‌پیچیدگی فنّاوری‌های همگرا، مباحث اجتماعی و اقتصادی شکل می‌گیرد اما درک این درهم‌پیچیدگی هنوز در حوزه نخبگی دیده نشده و دانشگاه و پژوهشگاه‌ها در حوزه‌های نظری آن فعالیت کمتری دارند که البته این مهم در غرب هم با خلا همراه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار داشت: در ایران به دلیل وجود محدودیت‌های مختلف ازجمله ارتباط بین‌الملل، باید دولت و دانشگاه‌ها در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند و به مباحث علمی و نظری در رابطه با فضای مجازی بپردازند.

وی با اشاره به این‌که مرکز ملی فضای مجازی کشور از سال گذشته همکاری با مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها را شروع کرده است، تاکید کرد: فضای مجازی در دنیا به‌شدت اجتماعی و برخلاف آن در ایران سیاسی است که این‌یکی از مشکلات ما در این حوزه است. درواقع اگر حتی از دریچه اقتصادی به فضای مجازی وارد می‌شدیم سایر حوزه‌های فنّاوری و اجتماعی را نیز می‌توانستیم داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور بابیان این‌که در دنیا اقتصاد پلتفرمی در حال پیاده‌سازی است و بخش بزرگی از بازار دنیا را تصاحب کرده است، افزود: باید در دانشگاه بر روی مدل‌های اقتصادی فضای مجازی، حکمرانی آن، اجتماعی شدن سیاست و تبدیل نقش نخبگان سیاسی به نخبگان اجتماعی درزمینه تکنولوژی نظریه پردازی شود که امیدواریم با بومی‌سازی مدل‌های اقتصاد پلتفرمی بر اساس بافت اقتصادی و سیاسی در کشور به مدل‌های کلان در نظام حکمرانی سیاسی و اقتصادی فضای مجازی با کمک و همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علمی دست‌یابیم.

چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵ شماره خبر: ۸۰۱۶ بازدید: ۳۱ نسخه چاپی


لیست اخبار >>