عمومی | دانشگاه تهران

بیانیه دانشکده حقوق و علوم سیاسی در خصوص مطلب منتشره در نشریه یکی از تشکل‌های دانشجویی

دانشگاه تهران، به عنوان "نماد آموزش عالی کشور" و دانشکده حقوق و علوم سیاسی به عنوان نخستین مرکز دانشگاهی حقوق در ایران، همواره مفتخر به حضور، همراهی و افاضه استادان و بزرگانی بوده است که شمعِ جان را چراغِ راه تربیتِ دانشجویان آینده‌ساز کرده و یادگارهای ماندگار خود را در همه عرصه‌ها بر صحایف درخشان تاریخ دانشگاه جاودانه ساخته‌اند.
حضور این استادان گرانقدر و فرهیخته، علاوه بر آثار معنویِ علمی و پژوهشی، گاه به دلیل شناخت عمیق و دقیق آن‌ها از نیازهای دانشگاه، اهدای کمک‌های مالی و پشتیبانی‌های مادی آنان را نیز در پی داشته و برکاتِ حضور آن‌ها را در دانشگاه دوچندان ساخته است. این همراهی‌ها، همواره گره‌گشای بسیاری از مشکلات و تنگناهای دانشگاه بوده و بر نیکویی حضور این استادان، بسی نیکویی‌ها افزوده است.
از جمله این فرهیختگان، استاد گران‌مایه جناب آقای دکتر عباس مصلّی‌نژاد، استاد تمام‌وقت و فاضل دانشکده حقوق و علوم سیاسی هستند که علاوه بر توفیقات مثال‌زدنی در عرصه معلمی و پژوهش و تالیف، در عرصه کار خیر نیز، خدمات و اقداماتشان به اذعان همگان کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر است. همچنانکه این استاد فروتن و خیّر وارسته، همواره به عنوان معلمی شایسته، مشاوری امین و انسانی بزرگوار و متخلّق به اخلاق نیک، محل مراجعه استادان، مدیران و دانشجویان این دانشکده بوده‌اند.
بنیاد فرهنگی مصلّی‌نژاد که به عنوان بنیادی عام‌المنفعه، تحت اشراف و مدیریت ایشان اداره می‌شود، از حدود ۱۵ سال پیش، خدمات بی‌شماری در زمینه‌های مختلف عمرانی، اجتماعی و فرهنگی در دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی انجام داده و یادگارهای ماندگاری از خود بر جای گذاشته است. احداث و بازسازی بخش معظمی از فضاهای آموزشی و اداری دانشکده در دو نوبت در سال‌های ۸۶ و ۹۶، تاسیس صندوق قرض‌الحسنه برای همکاران، تامین جوایز و هزینه‌های دانشجویان نخبه دانشکده، کمک به تشکل‌های دانشجویی و مساعدت‌های بیدریغ و ماندگار دیگر، تنها بخشی از برکات این بنیاد در این دانشکده در خلال سال‌های گذشته بوده است.
در دو سال اخیر نیز، پروژه بازسازی و تجهیز کامل کتابخانه دانشکده، تالار شیخ انصاری و کلاس‌های آموزشی و سالن‌های اجتماعات دانشکده، بخشی از خدمات این بنیاد در دانشکده بوده که با همت عالی این استاد فرهیخته، در نیمه آذرماه سالجاری پایان یافت و همزمان با طرح مقاوم‌سازی ساختمان دانشکده آماده بهره‌برداری شد.
متاسفانه، یکی از تشکل‌های دانشجویی این دانشکده، در ایام افتتاح این مجموعه، به بهانه تاخیر در بهره‌برداری از این فضاها، که دلیل آن عدم تکمیل بخشی از سیستم هواساز و گرمایش دانشکده بود، در نشریه داخلی خود، به دور از رعایت «انصاف»، که مقدمه ضروری حضور در عرصه تعاملات اجتماعی است، تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه‌ها را به این استاد ارجمند منتسب نموده و البته در کنار این اتهام ناروا، نکات نادرست دیگری را نیز بیان کرد که به هیچ وجه پایه و اساس درستی نداشت.
هیات‌رئیسه دانشکده بنا به درخواست جمع زیادی از استادان و دانشجویان، بر آن شد تا برای رفع ابهام، پاسخی مشروح به آن نوشته داده وآن را منتشر سازد که این امر، با مخالفت شدید این استاد وارسته و بی‌ادعا که به بیان خود «دانشجویان را فرزندان خود می‌داند» روبرو شد.
اکنون که پاسی از آن ماجرا گذشته و گرد و غبار بحث‌ها فرونشسته است، هیات‌رئیسه دانشکده حقوق و علوم سیاسی، بر اساس وظیفه اخلاقی و انسانی خود و به احترام خواست آن دسته از همکاران، استادان و دانشجویان دانشکده، برای رفع ابهامات پدیدآمده، اعلام می‌نماید که این استاد گرانقدر، همواره به عنوان معلمی برجسته و فاضل و خیری عالیقدر و بی‌ادعا و مشاوری امین، دین خود را به دانشکده ادا کرده و با نیت خیر و فروتنی مثال‌زدنی، الگوی واقعی یک «معلم عالمِ عامل» را متجلی نموده و دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی را به همکاری و حضور خود مفتخر ساخته است.
امید می‌رود بازگویی و یادآوری این نکات، هم ابهامات پدیدآمده را برطرف سازد و هم امتنان و قدردانی این دانشکده را از زحمات و خدمات این خیّر وارسته و استاد عالیقدر، اعلام نماید.

به گفته فردوسی بزرگ:
فریدون فرخ، فرشته نبود
به مشک و به عنبر سرشته نبود
به داد و دهش یافت این نیکویی
تو داد و دهش کن فریدون تویی...

والسلام
هیات‌رئیسه دانشکده حقوق و علوم سیاسی
سه‌شنبه دوم بهمن ۱۳۹۷