عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر جعفریان نشست منطقه‌ای ۲۰۱۹ را فراتر از حوزه سلامت و فرصت آموزشی مناسبی برای کشور خواند

گالری عکس

در این نشست هماهنگی که با حضور اعضای کمیته علمی و اجرایی ۲ بهمن ۹۷ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر حجت زراعتی، مسوول کمیته اجرایی نشست منطقه‌ای ۲۰۱۹، با اشاره به برنامه های کلی و اقدامات انجام شده تا کنون گفت: کلیه اقدامات در دبیرخانه های علمی و اجرایی به صورت تفکیک شده در حال اجراست و تا کنون با توجه به برنامه ریزی های بعمل آمده فهرست مدعوین، شرکت کنندگان و ترکیب شرکت کنندگان تهیه و آماده سازی شده است.

وی سپس به برخی اقدامات اجرایی اشاره کرد و گفت: تا کنون دعوت نامه مدعوین ارسال شده و در زمینه های دیگر از جمله ثبت نام(وب سایت)، تدوین فرمت کتابچه، حمل و نقل( بلیط، ویزا، چارتر، هاب منطقه ای)، آی تی، اطلاع رسانی، اینترنت، اپلیکیشن موبایل، رزرو سالن ها، رزرو هتل ها، برنامه ریزی تشریفات و حمل و نقل، برنامه ریزی پذیرایی و تغذیه و ... در حال هماهنگی و برنامه ریزی هستیم.

دکتر زراعتی، از برنامه ریزی برای برگزاری اجلاس روسای دانشگاه ها در کنار نشست منطقه ای، جلسات و دیدارهای جانبی و شام رسمی خبر داد و خاطر نشان کرد: سعی داریم از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده نماییم و در این شرایط از حمایت های سازمانی همچون، معاونت توسعه و نیروی انسانی، حراست، روابط عمومی، روابط بین المللی و پردیس کیش نیز بهره مند شده ایم. ان شاالله با حمایت های همه جانبه همکاران بتوانیم هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت را آن طور که شایسته دانشگاه علوم پزشکی تهران است برگزار کنیم.

در ادامه دکتر تکیان، دبیر نشست منطقه‌ای ۲۰۱۹، به ارائه گزارشی از برنامه سخنرانی ها، پنل ها و نشست های مختلف پرداخت و گفت: از معاون اول و معاون علمی رییس جمهور و همچنین وزیر امور خارجه برای حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه دعوت به عمل آمده است. همچنین در تلاشیم تا از چند برنده جایزه نوبل برای  Plenary session د عوت نماییم.

وی افزود: با تلاش کمیته علمی، پانل های علمی نشست در قالب شش موضوع شامل، سلامت در شرایط ناپایدار، سلامت درجهان درحال تفییر، بیماری های غیر واگیر و سلامت روان، توسعه پایدار سلامت، آموزش سلامت، و سلامت محیطی، در قالب ۴ نشست جامع و ۲۸ پانل موازی به مدت ۲ روز طراحی شده است. ۴۳۵ نفر از شناخته شده ترین دانشمندان و صاحبنظران سراسر دنیا و ۱۲۰ دانشمند ایرانی به طور هدفمند برای سخنرانی درجلسات گوناگون نشست شناسایی شده اند که تا به حال حضور ۸۴ سخنران خارجی از ۳۵ کشور قطعی شده است.

وی خاطر نشان کرد: در کنار این افراد در حدود ۱۵ سخنران خارجی دیگر و ۱۰ تا ۲۰ نفر از سازمان جهانی بهداشت مدعو خواهیم داشت که در مجموع عدد سخنرانان خارجی به بیش از ۱۰۰ نفر خواهد رسید. همچنین در حدود ۱۰۰ نفر از دانشمندان برجسته کشور در این نشست حضور خواهند داشت.

سپس دکتر روز رخ، مسوول کمیته دانشجویی نشست، به ارائه گزارشی در خصوص  برگزاری نشست دانشجویی مجمع جهانی سلامت که برای نخستین بار توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران و بر اساس مصوبه مجمع پیمان گروه هشت در هشتم اردیبهشت ماه و یک روز پیش از نشست اصلی برگزار خواهد شد، پرداخت و این نشست را فرصتی فاخر خواند و گفت: ایده این بخش از این جهت مطرح شد تا دانشجویان با حضور در این نشست فرصتی گرانبها برای آموزش داشته باشند و بتوانند به نحو شایسته از آن بهره ببرند.

وی از حضور دانشجویان در ۵ موضوع خبر داد و تصریح کرد: هدفمان این است تا دانشجویان آموزش های لازم را در این نشست ها ببینند از این رو برای هر ۵ دانشجو، یک سینیور در نظر گرفته ایم تا تسهیل گر علمی آنها باشد و از مباحث به خوبی استفاده نمایند.

دکتر روز رخ، به مشارکت ۶۵ دانشجو و ۲۴ تسهیلگر اشاره کرد و یادآور شد: پیش بینی ما این است که ۲۰۰ دانشجو در رویداد حضور داشته باشند که از این میان، ۱۲۰دانشجو ایرانی و ۵۰ تا ۸۰ دانشجو خارجی خواهند بود و تقریبا یک سوم جمعیت برگزار کننده ها از دانشجویان خواهد بود.

پس از آن مهدی پشت کوهی، مسئول امور اجرایی نشست منطقه‌ای ۲۰۱۹، گزارشی از روند اجرای برنامه ها تا کنون ارائه کرد.

در ادامه هر یک از اعضا به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

دکتر عرب به اهمیت توجه به جایگزینی سخنران خارجی در کمیته ها  اشاره کرد.

دکتر بیگلر، بر ضرورت هماهنگی با اورژانس، اتش نشانی، نیروی انتظامی و امداد هوایی تاکید کرد.

آزاده چترروز، هماهنگی با دانشگاه بندرعباس به منظور در اختیار گرفتن آمبولانس های مجهزرا مطرح کرد.

دکتر پارساپور، خواستار تفکیک فعالیت های حوزه اطلاع رسانی و واگذاری بخش های مرتبط به روابط عمومی شد.

دکتر حسینی سده، استفاده از بخش برون مرزی صداسیما برای اطلاع رسانی بهتر را پیشنهاد داد.

دکتر مرعشی نیز خواستار تفکیک فعالیت های حوزه فن آوری اطلاعات و پرهیز از موازی کاری در این زمینه شد.

دکتر حسن پور، شفاف سازی در حوزه اسپانسری و برگزاری نمایشگاه برای جذب اسپانسر را کمک کننده دانست.

در پایان دکتر جعفریان، نماینده تام‌الاختیار دانشگاه در نشست منطقه‌ای پیمان گروه هشت و مجمع جهانی سلامت، ضمن جمع بندی موضوعات گفت: گزارش های امروز حاصل فعالیت بیش از ۱۵ ماه دست اندرکاران بوده و تقریبا overview و مروری بر فعالیت های صورت گرفته است.

رئیس بین‌المللی نشست منطقه‌ای ۲۰۱۹، با بیان اینکه علی رغم مضیقه ها و مشکلات، پیش رفت مناسبی در کارها ایجاد شده است، افزود: تا کنون ۴ سفر به جزیره کیش به منظور هماهنگی های بیشتر در منطقه داشته ایم و در تفاهم نامه با سازمان منطقه آزاد کیش، این سازمان متقبل برخی از امور شامل سالن و برنامه های جانبی شده است.

وی از احتمال برگزاری اجلاس روسای دانشگاه ها همزمان با نشست منطقه ای ۲۰۱۹ در کیش خبر داد و گفت: تا کنون دعوت نامه روسای دانشگاه ها به همراه ۲ معاون با امضای رییس دانشگاه ارسال شده است و اکنون برخی از آنها در حال پاسخگویی هستند.

رئیس بین‌المللی نشست منطقه‌ای ۲۰۱۹، با اعلام اینکه 'پیش بینی می شود در این نشست در حدود ۸۰۰ تا هزار میهمان حضور یابند،' خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در این نشست باید آمادگی پذیرایی از حدود ۱۰۰ سخنران و میهمان از گروه ،  ۱۲۰ میهمان خارجی، ۲۰۰ میهمان از دانشگاه های سراسر کشور، ۱۰۰ مدعو از دانشگاه علوم پزشکی تهران و ۲۰۰دانشجو را داشته باشیم.

دکتر جعفریان سپس با اشاره به کمک معاونت های وزارت بهداشت برای برگزاری این نشست گفت: تا کنون از دانشگاه علوم پزشکی تهران برای این نشست هزینه نشده است.

وی ضمن قدردانی از معاونین دانشگاه گفت: معاونت های مختلف دانشگاه تا کنون با نگاه تسهیلگری، همکاری و همراهی مناسبی  با بدنه اجرایی این نشست داشته اند. ارزیابی اولیه بنده این بود که حرکتی در سطح وزارت بهداشت در حال اجراست اما اکنون نگاه جامع تری به این نشست دارم که حتی از حوزه سلامت نیز فراتر است و از جایگاه بین المللی قابل توجهی برخوردار است.

رئیس بین‌المللی نشست منطقه‌ای ۲۰۱۹ با اشاره به جایگاه ارزشمند این مجمع در محافل علمی، حضور و میزبانی ایران در این نشست را فرصتی مغتنم دانست و ابراز امیدواری کرد تا برنامه ها به خوبی و در شان دانشگاه و کشور پیش رود.
خبر: نسیم قرائیان
عکس: جمشید ربیعی