عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ضرورت ارائه حمایت های روانی اجتماعی در بلایا و حوادث

ارائه حمایت های روانی و اجتماعی در حوادث و بلایا جزء لاینفک و ضروری در مدیریت بحران می باشد.

به گزارش وب دا، نشست توجیهی "مدیریت جنبه­های روانی اجتماعی دربحران و بلایا" با حضور فوکال پونت کشوری برنامه توسط معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.

دکتر علی بهرام نژاد مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان و فوکال پوینت کشوری برنامه که در این برنامه سخن می گفت، بر ضرورت ارائه حمایت های روانی اجتماعی در بلایا و حوادث که شامل طیف وسیعی از بلایا و حوادث طبیعی و انسان ساخت می باشد تاکید کرد.

در این برنامه که معاونین بهداشت و مسئولان برنامه کاهش خطر بلایا و حوادث شهرستان های زیر پوشش دانشگاه حضور داشتند دکتر بهرام نژاد اظهار داشت:  همه بر این امر واقفیم که در بحران ها علاوه بر وقوع خسارات اقتصادی و جسمی شاهد خسارات و صدمات روانی زیادی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: این صدمات قابلیت پیشگیری دارد به نحوی که اگر در زمان طلایی آن اقدامات لازم را انجام دهیم می تواند بسیار کمک کننده بوده و از بسیاری از مشکلات طولانی مدت پیشگیری نماید.

دکتر علی بهرام نژاد با بیان اینکه در بحران ها یکسری اصول و پروتکل وجود دارد که کارشناسان سلامت روان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه های علوم پزشکی کشور به طور کامل به آن واقف می باشند، گفت: دوره های آموزشی مدونی با هدف توانمندی کارشناسان سلامت روان در راستای کاهش عوارض ثانویه بحران در سطح دانشگاه ها اجرا شده است.

آموزش کلیات و تکنیک های لازم و کمک های اولیه روانشناختی در بحران و حوادث غیر مترقبه با تاکید بر اقداماتی که باید انجام شود و اقداماتی که نباید انجام شود، مهارت نحوه همدلی کردن و مهارت مدیریت بحران های روانی، اجتماعی جهت مدیران و کارشناسان سلامت روان، و در سطح جامعه آموزش های قبل از بحران با هدف افزایش تاب آوری در مقابله با استرس ها و حوادث زندگی از سری آموزش ها و برنامه هایی است که در راستای اهداف سلامت روان در بلایا و حوادث در کشور اجرایی شده است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با اشاره به اینکه پروتکل حمایت های روانی و اجتماعی در بلایا که مورد تایید مجامع بین المللی می باشد از سال ۱۳۸۶ در کشور در حال اجر است گفت: این پروتکل در تمامی بلایا و حوادثی که در مناطق مختلف کشور حادث شده به صورت بومی و مطابق با فرهنگ، قوانین و ساختارهای اجتماعی اجرا و با توجه به ارزیابی های داخلی و بین المللی انجام شده از نتایج بسیار مطلوب و موثری برخوردار بوده است.

{jcomments on}