عمومی | بنیاد ملی نخبگان

خروجی دانشگاه باید در مسیر حل مشکلات جامعه و کارآفرینی باشد/تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور امروز به مرز ۴هزار واحد رسیده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دومین بخش از سفر به استان بوشهر، به استانداری رفت تا با حضور در جمع مدیران و تصمیم‌گیران استانی حاضر در نشست شورای اداری، ضرورت یک تحول اساسی در نگرش‌ها نسبت به اقتصاد، نیروی انسانی جوان و اقتصاد دانش‌بنیان را بیان کند.

ستاری در این نشست ، فروش ۶۰هزار میلیارد تومانی سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد این میزان در سال جاری را نشانی از پررنگ‌تر شدن مفهوم دانش‌بنیان در اقتصاد و زندگی مردم دانست و ادامه داد:  تعداد شرکتهای دانش بنیان در کشور امروز به مرز ۴هزار شرکت رسیده است و این موضوع، بیان‌کننده تحول در نوع نگاه به شرکتهای دانش بنیان، نگاه نو به پژوهش، ایده های خلاقانه و رویکرد جدید دانشگاه‌ها است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گسترده کردن فرش زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری زیر پای جوانان و کارآفرینان بومی استان را یک ضرورت برای دانش‌بنیان شدن اقتصاد دانست و گفت: جوانان خلاق و نوآور باید بتوانند ایده‌های خلاقانه خود را به میدان عمل بیاورند؛ در این راه نباید مانع حرکت آنان شود و با پایین کشیدن کرکره یک کسب و کار خلاق یا دانش‌بنیان، به یک کارآفرینی لطمه وارد کند .


به گفته ستاری، اگر کارآفرینان این اطمینان خاطر را داشته باشند که کسی نمی‌تواند کسب و کار آنان را تعطیل کند پای در میدان می‌گذارند؛ باید کشور به این باور برسد که تعطیلی هر کسب و کار نوآورانه و ایستادن مقابل کارآفرین، بزرگ‌ترین خیانت به کشور است .

وی با تاکید بر این‌که توسعه باید از دل بوم و فرهنگ بیرون آمده و متناسب با ساختار و ذات آن منطقه باشد، اظهار کرد: آن‌چه که توسعه واقعی و مبتنی بر پیشرفت را به ارمغان می‌آورد،توسعه‌ای است که از بوم یک منطقه ایجاد شود؛ اگر توسعه با وابستگی به خام‌فروشی و منابع نفتی بنا شود، معضلاتی به وجود می‌آورد که امروز شاهد آن هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، صنعت وارداتی و دانشگاه ناسازگار با نیازهای صنعت و جامعه را هم از عارضه‌های همین نگرش دانست و گفت: اگربه دنبال صنعت واقعی و بومی هستیم باید دانش آن را داشته باشیم و بتوانیم، ارتقا دهیم، ماشین‌سازی، بهینه‌سازی و طراحی کنیم . به همین ترتیب سرفصل‌ها و راهبردهای آموزشی و دانشگاهی نیز باید متناسب با شرایط و بوم کشور و نیازهای صنعت و جامعه تعریف شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری غایت اقتصاد دانش‌بنیان را ارزش‌آفرینی به کمک توانمندی خلاقانه نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده عنوان کرد و گفت: در اقتصاد دانش بنیان به دنبال این هستیم که نیروی انسانی به پایه اقتصادی برسد و با اعتماد به نفس، نوآوری و خلاقیت افق‌های پیشرفت را طی کند .


رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، با بیان اینکه اکنون جامعه با مفاهیم و اهمیت زیست‌بوم کارآفرینی آشنا شده است، اظهار کرد: اگر در گذشته به دنبال اکوسیستم نوآوری بودیم کسی از آن آگاهی نداشت ولی امروز می دانیم از اکوسیستم نوآوری قرار است اشتغال، ارزش افزوده و اقتصاد بیرون آید .


ستاری، حرکت مراکز نوآوری و دانشگاهی بوشهر را مصداقی از تغییر جهت‌گیری‌ها و نگرش‌ها به سوی اهمیت‌بخشی به پژوهش کارآمد، خلاقیت و کارآفرینی دانست و گفت: تا همین چند سال پیش، تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و گران‌قیمتی که با بودجه دولتی خریداری شده بود، بدون استفاده نگهداری می‌شد، اما امروز با فراهم شدن زیرساخت های کسب و کار دانش بنیان جوانان با اعتماد به نفس از این امکانات برای تبدیل ایده های خلاقانه خود به ثروت استفاده می کنند .


به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، جوانان خلاق و کارآفرین بدون واهمه و با اعتماد به نفس در عرصه های علم و فناوری و اقتصاد کشور نقش‌آفرینی می‌کنند؛ این رویکرد جوانان و توسعه شرکت‌های دانش بنیان وظیفه مسئولان را برای ایجاد یک محیط مساعد و حمایت از آان سنگین‌تر می‌کند.


معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه اکنون به کمک اصلاح جهت‌گیری‌ها و خلاقیت نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، محیط جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد شده است گفت: این محیط جدید با  خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، میزبان اقتصاد کشور است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که دانشگاه و پژوهش نقش خود را در اقتصاد و زندگی روزمره مردم پررنگ‌تر از گذشته نشان داده است، اضافه کرد: امروز دانشگاه ها به واسطه نقش جدیدی که دارند دیگر بعنوان یک معضل اجتماعی به شمار نمی آیند بلکه به محلی برای تبدیل ایده به ثروت تبدیل شده اند .

ستاری با تاکید بر این‌که جامعه باید حلاوت و لذت حل مشکلات و معضل‌ها با ابتکار کسب و کارهای دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و پژوهش‌های کاربردی را حس کند، افزود : باید به این اطمینان رسید که مشکلات تنها با عقل و دانش حل شده و نگاه استارتاپی با پول حل ایجاد نمی شود و پول و اعتبار تنها یک ابزار به شمار می رود .
وی ادامه داد:  پژوهش وقتی معنا و مفهوم واقعی خود را می‌یابد که سرمایه بخش خصوصی را جذب کند؛ سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید اندوخته خود را به عرصه پژوهش و اشتغال وارد کند. در این راه، دولت باید محیط کسب و کار مطمئن را برای آنان فراهم کند .

نگاه مشترک و همراه در دیدار نماینده ولی فقیه و امام جمعه موقت بوشهر

معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری در دیدار امام جمعه و نماینده ولی فقیه استان بوشهر  با اشاره به این که محیط جدیدی به دست جوانان خلاق استان ایجاد شده است که مشکلات مردم و استان را با تکیه به نوآوری حل می کند، گفت:  بوشهر پتانسیل های خوبی دارد و واحدهای فناور بومی که در حوزه های مختلف کار می کنند، باید با حمایت های زیرساختی و با ایجاد یک زیست بوم مساعد کسب و کار بتوانند وارد مسیر ارزش آفرینی شوند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاددانش بنیان با تاکید بر اینکه پارک فناوری استان رشد درخور توجهی داشته است گفت: همه باید به یک بیان مشترک و واحد برسیم که خروجی دانشگاه باید در مسیر حل مشکلات جامعه و کارآفرینی باشد. این بیان مشترک امروز در بخش های گوناگون کشور ایجاد شده است.

افق دید بوشهر این است که به یک منطقه ویژه علم و فناوری تبدیل شود

آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه استان بوشهر  نیز در این دیدار گفت: افق دید بوشهر این است که به یک منطقه ویژه علم و فناوری تبدیل شود.

صفایی بوشهری، ضرورت یک نگاه آمایشی در تربیت نیروی انسانی را یادآور شد و اظهار کرد: منطقه ویژه علم و فناوری فرصتی است که بوشهر ظرفیت ایجاد آن را دارد و خود را در منظومه اقتصاد دانش بنیان نقش آفرین می بیند.

وی ادامه داد: بوشهر دارای مجموعه ای از بنیان های توسعه و پیشرفت است و جامعیت و ظرفیت پیشرفت بر مبنای دانش و فناوری را دارد. مهم است که پیشرفت استان بوشهر بر محور اقتصاد دانش بنیان صورت بگیرو و اگر ظرفیت های استان حمایت و کمک شود رشد فزاینده ای خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر  افزود: با کاهش سرمایه گذاری های کاذب در حوزه های غیر و توجه به دانش بنیان، سرمایه گذاری در حوزه های دانشی را افزایش دهیم. سرمایه گذاری در دانش بنیان سراسر سوداست و اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، درواقع هزینه ای نکرده ایم چون سرمایه بازمی گردد و این حوزه راهبردی و اقتدارآفرین است.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به علاقمندی و توانمندی توامان نسبت به گسترش یک منطقه علم و فناوری و رشد ظرفیت های ذاتی بوشهر گفت: یکی از مهم ترین ظرفیت های این استان نیروی انسانی است؛ همچنین ظرفیت های جغرافیایی و بومی خاصی برای تولید محصول دانش بنیان وجود دارد اما کار ویژه‌ای برای جهت دهی این ظرفیت ها انجام نشده بود. کار معاونت علمی و فناوری در این حوزه ارزشمند، بزرگ و در نوع خود منحصر بفرد است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش از سفر خود، به واحدهای دانش‌بنیان و فناور بوشهری مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس و دانشگاه بوشهر سر زد و با کارآفرینان فناوران جوان بوشهری گفت‌وگو کرد.

ستاری در بخش نخست این سفر، ضمن بازدید و رونمایی از محصولات دانش‌بنیان مستقر در مرکز پژوهش و فناوری دانشگاه بوشهر،و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه به صورت کنسرسیوم بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منطقه ویژه علم و فناوری خلیج فارس، پارک علم و فناوری خلیج فارس، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، شهرداری بندر بوشهر و شورای اسلامی برای ایجاد منطقه دانش‌بنیان و نوآور در بوشهر، از مرکز رشد زیست‌فناوری دریایی خلیج فارس دیدن کرد.