عمومی | دانشگاه علوم اسلامی رضوی

بررسی اساسنامه اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی عالی حوزوی

دومین نشست روسا و معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی حوزوی کشور صبح امروز در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. هدف از این گردهمایی بررسی اساسنامه اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی حوزوی بود.
این جلسه با سخنان دکتر وحدتی شبیری رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در جمع بیش از ۲۰ میهمان از دانشگاه‌های علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی، جامعه‌المصطفی‌العالمیه، دانشگاه امیرالمومنین(ع)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و... آغاز شد.
معاون علمی آستان قدس رضوی دیگر سخنران این برنامه بود که با گزارشی مختصر از فعالیت های علمی این مجموعه به بهره مندی از ظرفیت رساله های دانشگاهی کشور پرداخت. محمد مهدی‌نژاد نوری در این نشست گفت: اگر ۲۰ درصد رساله های دانشگاهی را پوشش دهیم شاهد انقلابی علمی خواهیم بود.
وی با اشاره به بخش های علمی و دانشگاهی این مجموعه گفت: هدف اصلی معاونت علمی آستان قدس افزایش نفوذ علم در تمام عرصه های فعالیتی این آستان مقدس است. بنابر فرمایش تولیت آستان قدس رضوی تمام فعالیت های این آستان مقدس باید مبتنی بر علم باشد بنابراین یکی از وظایف ما تولید دانش و کسب مرجعیت علمی در رشته ها و شاخه هایی است که برای ما اولویت دارند.
مهدی نژاد با اشاره به اینکه ما از طرفی مصرف کننده برخی از علوم و از طرفی ارائه کننده این مطالب در سطحی جهانی هستیم عنوان کرد: باید بتوانیم آثاری را تولید کنیم که مورد استفاده همه محققان و علاقه‌مندان این حوزه باشد و برای انجام این کار باید از تمام ظرفیت‌های سطح شهر و استان اعم از دانشگاهی، حوزوی، شرکت های فناور و موسسات پژوهشی در سطح ملی و بین المللی استفاده کنیم و در این مسیر ذیل نقشه جامع علمی آستان قدس رضوی فعالیت‌هایی پیش بینی شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب از دیگر سخنرانان این جلسه بود که تحول در علوم اسلامی را امری ضروری عنوان کرد.
او با اشاره به اهداف و تاریخچه تشکیل اتحادیه مراکز آموزش عالی و پژوهشی حوزه‌ای و دانشگاهی و فراز و نشیب های آن طی ۱۳ سال گذشته گفت: در این مدت این اتحادیه گاهی با حمایت و همکاری‌های وزارت علوم همراه بوده و گاهی این همکاری‌ها کمتر شده است.
او با اشاره به اهمیت علوم انسانی گفت: در کشورهای پیشرفته جهان، روسای جمهور و مسئولین کشور از بین دانش‌آموخته‌های علوم انسانی انتخاب می‌شوند، اما مسئولین کشور ما معمولا از بین دانش‌آموختگان فنی مهندسی هستند.
نواب اهداف اتحادیه مراکز آموزش عالی و پژوهشی حوزه‌ای و دانشگاهی را فعالیت در حوزه علوم انسانی و تشخیص رشته‌ها در این حوزه عنوان کرد و گفت: این‌گونه نشست‌ها با رویکرد تحول و تغییر در حوزه علوم انسانی برگزار می‌شود و باید برای رسیدن به این مهم، تعاملات و همکاری‌های بیشتری داشته باشیم. اگر حمایت نشویم به تنهایی نمی‎توانیم در مقابل مخالفان با رشته‎های علوم انسانی بایستیم.
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه با ارسال پیامی به انتقال نظرات خود به روسا و معاونان آموزشی و پژوهشی کرد. در بخشی از این پیام ضمن آرزوی توفیق فزاینده، آمده است: «اینک این مجموعه ها عزم آن پیشه کردند تا منظومه ای منسجم تر پدید آورند و به سمت اهداف متعالی شتاب فزاینده ای بگیرند و گروه گران قدر حوزه ای دانشگاهی و شورای تخصصی حوزه ای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مسیر تدابیری لازم و ارزشمند اندیشیده اند و امید است آن نشست مبارک در آن شهر مقدس از عنایات رضوی بهره گیرد و زمینه طراحی سندی جامع و راهبردی و برنامه ای بلند مدت فراهم آورد.»
در ادامه این پیام آمده است: «از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همه دستگاه های مسئول انتظار می رود این حرکت مبارک را یاری رسانند و زمینه رشد و تعالی این مرکز را فراهم آوردند، مدیریت حوزه های علمیه در مسیر اهداف و برنامه های بلند مدت خویش همکاری و همراهی با این حرکت و این نهاده ای علمی را وظیفه خود می داند و انتظار شتاب و اتقان در این مسیر دارد.»
این نشست با نقد و بررسی ماده های اساسنامه اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی حوزوی ادامه یافت.