عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: بیمارستان‌های بهارلو و ضیائیان در آموزش دکترای عمومی و عرصه بین‌الملل عملکرد قابل قبولی دارند

گالری عکس
در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه که یکشنبه ۳۰ دی ۹۷ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر موسوی موحد رییس بیمارستان بهارلو به معرفی فعالیت‌های بیمارستان پرداخت و گفت: بیمارستان بهارلو با قدمت ۸۰ ساله دومین بیمارستان قدیمی دانشگاه است و این قدمت می‌تواند فرصت و تهدید برای بیمارستان باشد.

بررسی عملکرد بیمارستان بهارلو

وی با اشاره به ظرفیت بیمارستان بهارلو گفت: این مرکز با ۳۱۴ تخت فعال و ۳۱ عضو هیئت‌علمی، به جمعیت حدود یک و نیم میلیون نفر خدمت‌رسانی می‌کند.
دکتر موسوی به بیان ویژگی‌های منحصربه‌فرد بیمارستان بهارلو پرداخت و گفت: این بیمارستان تنها مرکز مسمومیت، کلینیک آموزشی و مرکز تحقیقات اختلالات خواب و درمانگاه طب کار در دانشگاه است.
رییس بیمارستان بهارلو، با اشاره به عملکرد این مرکز گفت: به‌طور متوسط ماهانه بیش از ۱۱ هزار بیمار به اورژانس و ۱۲ هزار بیمار به درمانگاه بیمارستان مراجعه می‌کنند. این مرکز بیشترین پذیرش اورژانس ۱۱۵ را برعهده دارد.
وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی بیمارستان بهارلو گفت: این مرکز از سال ۱۳۸۲ آموزش دستیاری طب کار و پزشک قانونی، از سال ۱۳۸۹ آموزش و پژوهش دانشجویان پزشکی عمومی و از سال ۱۳۹۳ آموزش فلوشیپ طب خواب را برعهده دارد.
دکتر موسوی با اشاره به فعالیت کلینیک اختلالات خواب گفت: اولین درمانگاه اختلالات خواب و مرکز تحقیقات خواب ایران در بیمارستان بهارلو قرار دارد و  سالانه به آموزش سه فلوشیپ و انتشار فصلنامه انگلیسی‌زبان و... می‌پردازد.
وی به معرفی فعالیت بخش مسمومیت بیمارستان بهارلو پرداخت و گفت:  این مرکز  دارای اورژانس، بخش، ICU  و آزمایشگاه مسمومین با رویکرد آموزشی است و به‌طور متوسط ماهانه حدود ۵۰۰ بیمار به اورژانس مسمومین آن مراجعه می‌کنند و برای تقویت فعالیت‌های آموزشی آن، باید به این بخش توجه ویژه‌ای شود.
دکتر موسوی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این مرکز گفت: بیمارستان بهارلو با بضاعت محدود خود طی ۲ سال اخیر در عرصه پژوهشی هم فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون تعدادی طرح پژوهشی، مقاله و پایان‌نامه را ارائه کرده است.
وی از ایجاد پایگاه داده تراکم استخوان، مسمومیت و دیالیز خبر داد و گفت: از امسال نیز در حال جمع‌آوری اطلاعات آندوسکوپی بیمارستان  در پایگاه داده هستیم.
رییس بیمارستان بهارلو با اشاره به چالش‌های بیمارستان بهارلو گفت: مهم‌ترین مسئله بیمارستان تامین هیئت‌علمی موردنیاز بخش‌های آموزشی است. در حال حاضر بخش‌های داخلی، جراحی عمومی، اطفال، اورلوژی، ارتوپدی، ریه و گوارش با کمبود هیئت‌علمی مواجه هستند و لازم است هیئت‌رئیسه دانشگاه در این زمینه از بیمارستان حمایت کند.
وی افزود: بسیاری از بیماران بی‌بضاعت و افراد بی‌خانمان به این مرکز مراجعه می‌کنند که قادر به پرداخت هزینه درمان خود نیستند و بایستی سازوکار مشخصی برای حمایت از بیماران بی‌بضاعت پیش‌بینی شود.
رییس بیمارستان بهارلو با اشاره چالش‌های مربوط به  پیگیری تملک زمین ضلع شمالی بیمارستان به‌منظور احداث بیمارستان جدید گفت: با توجه به قدمت این مرکز، از سال ۸۶ برای ساخت بیمارستان جدید در قطعه زمین شمالی بیمارستان تلاش‌ها آغاز شد که متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است.
دکتر موسوی در پایان سخنان خود عملکرد بیمارستان را با توجه به مطالبات آن از سازمان‌های بیمه‌گر مثبت ارزیابی کرد.
در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند.

تاکید بر پرهیز از طرح های توسعه ای بیمارستان ها

دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده گفت: دعوت از روسای بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها در هیئت‌رئیسه باعث می‌شود چالش‌های مراکز مطرح و راه‌حل‌هایی برای آینده ارائه می‌شود.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های دکتر موسوی موحد گفت: زمانی که رییس دانشکده پزشکی بودم از بیمارستان بهارلو بازدید داشتم. در طول این سال‌ها تلاش زیادی برای توسعه بیمارستان انجام و در هر دوره  برحسب شرایط دانشگاه و کشور قدمی برداشته‌شده است که با نیت خیر بوده اما اکنون ما وارث بیمارستانی هستیم که ظرفیت و چالش‌های خاص خود را دارد.
دکتر کریمی بار دیگر بر پرهیز از طرح‌های توسعه‌ای بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود ساخت‌وساز در بیمارستان‌ها ممنوع است. طی دو سه دهه اخیر هیچ بیمارستانی در دانشگاه بدون ساخت‌وساز نبوده است و در آینده هم نخواهد بود. اما باید اجازه دهیم مردم به‌جای کارگاه ساختمانی در بیمارستان درمان شوند.
وی دکتر موسوی را از پرتلاش‌ترین روسای بیمارستان‌ها خواند و گفت: مزیت نسبی بیمارستان بهارلو در رشته‌های طب کار، طب خواب، مسمومیت و داخلی است لذا به‌جای توسعه رشته‌های فوق تخصصی به تقویت این چند رشته بپردازید.
رییس دانشگاه بر تقویت بخش‌های داخلی و جراحی عمومی بیمارستان بهارلو تاکید کرد و گفت: بیمارستان‌های بهارلو و ضیائیان در آموزش پزشکان عمومی و حوزه بین‌الملل عملکرد خوبی داشتند که لازم است این روند ادامه پیدا کند. دانشگاه هم در تامین هیئت‌علمی موردنیاز بیمارستان کمک خواهد کرد.
دکتر کریمی مهم‌ترین اولویت دانشگاه را پرداخت نیروی انسانی و تامین دارو و تجهیزات دانست و گفت: دانشگاه در راستای تامین اولویت‌های اصلی خود تلاش می‌کند.
وی در پایان سخنان خود بار دیگر از تلاش‌های دکتر موسوی قدردانی و بر حمایت دانشگاه در تامین نیازهای بیمارستان بهارلو تاکید کرد.
در پایان نشست نیز دکتر بیگلر به تشریح دستورالعمل بازنگری شده احتساب مدرک تحصیلی بالاتر کارکنان پرداخت.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی