عمومی | دانشگاه تهران

کنفرانس ملی ارتباطات بازاریابی و برندینگ در دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده مدیریت ، آیین افتتاحیه سومین کنفرانس ملی «ارتباطات، بازاریابی و برندینگ» با حضور استادان دانشکده مدیریت و جمعی از صاحبنظران این حوزه، ۲۵ دی ۱۳۹۷، در مرکز همایش‌های این دانشکده برگزار شد.
در این مراسم دکتر علی اکبر فرهنگی، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و چهره ماندگار مدیریت رسانه با بیان اینکه پیشینه بازاریابی در ایران بسیار طولانی است، گفت: «ارتباطات بازاریابی از دهه ۱۹۸۰ وارد ادبیات بازاریابی شده است و اوج مقوله بازاریابی در ایران در دهه ۱۳۳۰ و اوایل ۱۳۴۰ شروع به شکل‌گیری کرد. مفهوم ارتباطات بازاریابی و بعدها برندینگ مفاهیمی جدید هستند و تقریباً از نیمه دوم قرن بیستم که بحث بازاریابی شدت می‌گیرد، به تدریج رشته‌ها و شعب مختلف بازاریابی برای خود جایگاه و پایگاه و محمل تبلیغاتی ایجاد می‌کنند».
دکتر محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه «برند» را نمی‌توان مانند شعار از بالا به پایین انتقال داد، گفت: «برندها عموماً از پایین به بالا شکل می‌گیرند».
دکتر سلطانی‌فر، ایجاد مطلوبیت در برندها را مقدمه جلب مقبولیت مردمی عنوان کرد و افزود: «در این صورت است که یک برند می‌تواند علاوه بر ملموس بودن در گذشته و حال، برای آیندگان هم قابل لمس و درک باشد. بنابراین در حوزه برندینگ اگر مردم بر «نشان» ما صحه نگذارند، برند شکل نمی‌گیرد».
وی در تقسیم‌بندی رسانه‌ها بر اساس ساختار و کارکرد در حوزه تبلیغات به رسانه‌های ابزاری (مانند بروشور و پوستر)، رسانه‌های نهادی (مانند شرکت‌های انتشاراتی، رادیو و تلویزیون)، رسانه‌های گروهی و رسانه‌های فرانهادی (مانند خبرگزاری‌ها) اشاره و اظهار کرد: «تبلیغات همیشه از بستر رسانه‌ها به مخاطبین منتقل می‌شود و حوزه ساخت برند به واسطه رسانه‌ها اتفاق می‌افتد. امروز موضوع خبر و آگهی به شدت درهم‌آمیخته و هیچ خبری بدون منافع شکل نمی‌گیرد؛ هیچ انتقال اطلاعاتی هم در عرصه پرفشار و سرریز، خبر نیست که منافعی اعم از سیاسی، اقتصادی و... پشت آن نباشد».
معاون مطبوعاتی در ادامه به بررسی کارکرد رسانه‌های مختلف در حوزه تبلیغات پرداخت و گفت: «رادیو در میان رسانه‌های تبلیغی یکی از پرکاربردترین و متداول‌ترین ابزارهاست و با وجود سنتی بودن هنوز تاثیرگذاری بالایی در تبلیغات دارد به‌طوری که براساس نتایج پژوهش‌ها، ۷۵ درصد مصرف‌کنندگان با شنیدن تبلیغات رادیویی تصویر آن را در ذهن خود مصور می‌کنند. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان با ظهور تلویزیون، از «مرگ رادیو» سخن می‌گفتند اما همچنان رادیو زنده است».
دکتر سلطانی‌فر با اذعان به اینکه تلویزیون همچنان در دنیا فراگیرترین رسانه است، تصریح کرد: «با وجود اینکه تبلیغات در سینما در اغلب کشورهای جهان بسیار محدود است اما این مدیوم رسانه‌ای در ایران یکی از مهم‌ترین وسایل تبلیغ است. رسانه‌های چاپی نیز به دلیل هزینه کمتر و سهولت بیشتر دارای جایگاه خاصی در عرصه تبلیغات بوده اما به دلیل مشکلات عدیده طی سالیان اخیر به تدریج در حال از دست‌دادن قدرت خود در عرصه تبلیغات هستند و با روند رو به کاهش تبلیغات چاپی مواجه هستیم».
در ادامه دکتر مسعود کیماسی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی این کنفرانس نیز ضمن اعلام برنامه‌های ۲۰ سخنرانی و ۸ کارگاه آموزشی در سومین کنفرانس ملی ارتباطات بازاریابی و برندینگ، گفت: «هدف از فعالیت‌های ارتباطات بازاریابی و برندینگ این است که یک ارزش نامحسوس برای کالا برای مخاطبین و مشتریان خلق کرده و دیدگاه مردم را تغییر دهیم».