مراسم اختتامیه سومین دوره کشوری تربیت مدرس ایمنی و ترافیک برگزار شد.
مراسم اختتامیه سومین دوره کشوری تربیت مدرس با حضور اعضای هیات علمی ۱۰ دانشگاه و افسران ارشد پلیس راه ناجا در مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت ( NPMC ) پنجشنبه ۲۷ دی ماه به میزبانی مرجع تخصصی دانش ترافیک کشور برگزار شد.
سردار محمدحسین حمیدی بامداد پنج شنبه در آخرین روز از دوره کشوری تربیت مدرس که با حضور روسای دانشگاه ها و افسران ارشد پلیس راه ناجا برگزار شد، گفت: در همه جای دنیا بحث اعمال قانون یکی از ارکان انضباط، رعایت حقوق شهروندی و پیشگیری از بروز حوادث ترافیکی و غیرترافیکی است که با رعایت قانون می توان در هر حوزه ای اعم از پزشکی، تدریس، تحصیل موفق عمل کرد.
وی با ارائه گزارشی از روند رو به افزایش حوادث ترافیکی جاده ای کشور بیان داشت: بیش از ۶۰ درصد از حوادث کشور را حوادث ترومایی تشکیل می دهد که ۸۵ درصد از آنها مربوط به حوزه تصادفات بوده و ۳۰ درصد از تخت های بیمارستانی در اشغال حوادث ترافیکی است که بیانگر حجم بالای این حوادث می باشد.
رئیس پلیس راه ناجا بحث ضرورت پیشگیری از وقوع حوادث و کاهش شدت حادثه را عنوان نمود و بر اجرای درست قانون مناسب جهت کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی چه هنگام سانحه و چه پس از آن تاکید کرد.
سردار حمیدی با تاکید بر اهمیت پیشگیری در همه بخش ها ادامه داد: مسائل و امور مربوط به بحث پیشگیری تنها شامل پلیس نمی شود و در این راستا به یک گفتمان اجتماعی نیازمندیم؛ باید همه بخش ها خواستار وضع یک قانون مناسب و اجرای درست آن باشند.
رئیس پلیس راه ناجا افزود: وجود قانون و ابزار نظارت و کنترلی دقیق جهت پیشگیری جدی از تخلفات لازم و ضروری است و جریمه های وضع شده کنونی، برخورد قانونی شدیدی را نشان نمی دهند؛ از سال آینده برای خود فرد متخلف و پرخطر جریمه های سنگین در نظر گرفته شده است، در نتیجه هزینه سنگین باعث بازدارندگی افراد از تخلف خواهد شد.
وی تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی و ترافیکی طولانی بودن تعطیلات کشور را برشمرد و اعلام داشت: در مواردی که تعطیلات طولانی می شود، برنامه ریزی درست برای سفر انجام نشده که این نیز به نوبه خود باعث ایجاد جریان ترافیکی بالایی در جاده های کشور شده و حجم انبوهی از خودروها وارد جاده هایی می شوند که کشش لازم را ندارند؛ برای حل این مشکل باید گفتمانی ملی از سوی مراجع دانشگاهی اتفاق بیفتد.
حمیدی ایجاد زیرساخت، آیین نامه و وجود یک مدیر با انگیزه را در نوع خط کشی های جاده ها مهم دانست و در ادامه بیان داشت: مدت هاست در تلاش هستیم تا متولی اجرا و مسوولیت قوانین حوزه ترافیکی را در کشور مشخص کنیم اما هنوز در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه ریاست جمهوری هر دوره به عنوان سازمان متولی که همه بخش های مسوول زیر مجموعه آن هستند، افزود: اگر قبول داریم که ۸۵ درصد از آسیب های ترومایی و ۳۰ درصد از تخت های بیمارستان مربوط به سوانح ترافیکی است، پس وزیر بهداشت و پلیس باید مدعی این قضیه باشند؛ ما همیشه با نهاد پایین دستی درگیر می شویم ولی در نهاد بالا دستی ضابطه خاصی وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد، از کنار آن عبور می کنیم و کسی هم مدعی نیست.
رییس پلیس راه ناجا صعود مسوولین بالا دستی و اجرای درست قوانین مرتبط با هر حوزه را مهمترین عوامل در کاهش تلفات ناشی از تصادفات دانست.
حمیدی با اعلام اینکه در حوزه رفتار کاربران نیز با مشکل مواجه هستیم، اظهار داشت: آموزش و پرورش اولین سازمان مسوول و دانشگاه نیز آخرین نهاد در آموزش افراد است؛ نقش صدا و سیما در این زمینه را نباید دست کم گرفت.
وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: پلیس مسوول آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است اما پس از آن به عهده خود فرد و سازمان های متولی و مسوول چه در حوزه ساخت و تولید خودرو و چه در حوزه ساخت راه و فرهنگ سازی آن است؛ علیرغم تلاش های مستمر پلیس راهنمایی و رانندگی برای اجرای قوانین، بسیاری از مسوولین در وزارتخانه ها و استان های کشور آن را نادیده می گیرند.
رییس پلیس راه ناجا به تجهیزات سامانه ای اشاره و تصریح کرد: تقریبا در تمام کشورها تجهیزات سامانه ای وجود دارد، ما نیز با جدیت تمام پیگیر نصب سامانه ها و دوربین های نظارتی و ثبت تخلف در جاده های کشور هستیم تا میزان برخورد فیزیکی خودروها را کم کرده و از کشته و مجروح شدن همکاران مان که در شرایط مختلف جوی در حاشیه های نا امن جاده ها مستقر هستند به حداقل برسانیم.