menu
search
  • folder_open
    visibility175
    link


    از سوی اداره کل امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی
    «فهرست مجلات دارای اعتبار» منتشر شد
    فهرست مجلات دارای اعتبار در راستای کیفی‌سازی انتشار مقالات دارای اعتبار و موثر در رتبه‌بندی دانشگاه در سطوح ملی و بین‌المللی، در سایت اداره کل امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کیفی‌سازی انتشار مقالات دارای اعتبار و موثر در رتبه‌بندی دانشگاه در سطوح ملی و بین‌المللی، اقدام به تهیه فهرستی از مجلات دارای اعتبار کرده است.
    این فهرست در اداره کل امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی http://rsh.rvp.iau.ir برای بهره‌برداری واحدهای دانشگاهی ارائه شده است.
    فهرست مذکور حاصل هم‌اندیشی و همکاری صاحب‌نظران دانشگاه، کمیسیون‌های تخصصی هیات ممیزه و متخصصانی از دانشگاه‌های دولتی و با در نظر گرفتن بخشنامه‌های مرتبط است، در ۴ مجموعه با تفکیک موضوعی و با ۲۰هزار و ۹۷۹ عنوان مجله به شرح زیر تهیه شده است.
    ۱. Arts & Humanities Citation Index
    ۲. Social Sciences Citation Index
    ۳. Science Citation Index Expanded
    ۴. Emerging Sources Citation Index
    این مجموعه با در نظر گرفتن فهرست‌های مجلات جعلی و نامعتبر وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی پالایش شده و مواردی که در فهرست‌های مذکور به عنوان مجله نامعتبر ذکر شده‌اند، از فهرست مجلات دارای اعتبار حذف شده است.
    همچنین در این فهرست، تمامی مجلات به طور دائم رصد شده و چنانچه مجله‌ای رشد نزولی داشته باشد یا شواهدی مبنی بر کم‌اعتباری آن مجله مشاهده شود، از فهرست مجلات دارای اعتبار خارج می‌‌شود.
    گفتنی است به دلیل پویا بودن فهرست، امکان افزودن مجلات دارای اعتبار (پس از بررسی کارشناسانه) به فهرست وجود خواهد داشت. اعضای هیات علمی و دانشجویان می‌توانند مقالات خود را به منظور ترفیع سالانه، ارتقا، هرگونه تبدیل وضعیت، دریافت نمره پایان‌نامه یا رساله، تسویه با دانشگاه و دریافت جایزه به مجلات مذکور ارائه کنند.
    به‌روزرسانی فهرست مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر
    اداره کل امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، همچنین اقدام به به‌روزرسانی فهرست مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر کرده است. این مجلات، مجلاتی هستند که دارای ویژگی‌های مجلات نامعتبر بوده‌اند و تاکنون شواهد کافی مبنی بر معتبر بودن آنها شناسایی نشده و باتوجه به سیاست‌های نادرست این مجلات، در فهرست مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر باقی خواهند ماند.
    درخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در مراحل انجام پیش دفاع یا دفاع از پایان‌نامه/رساله خود هستند، چنانچه تاریخ دریافت پذیرش از اینگونه مجلات، پیش از تاریخ بی‌اعتبار شدن مجله باشد و مشروط بر تایید شورای پژوهشی واحد مربوطه، تنها دانشجو می‌تواند از پایان نامه/ رساله خود دفاع کرده و یا با واحد خود تسویه نماید، ولی دریافت جایزه مقاله یا سایر امتیازات و تسهیلات برای دانشجو، استاد راهنما و مشاور امکان‌پذیر نخواهد بود.
    مجلاتی که به عنوان مجله جعلی معرفی شده‌اند، دارای دو آدرس جعلی و اصلی بوده و در صورت ارائه مقاله به مجلات با آدرس جعلی، هیچ‌گونه امتیازی به آن تعلق نمی‌گیرد. همچنین، زمان ورود این مجلات به فهرست مطرح نبوده و از این رو، در مقابل مجلات جعلی هیچ تاریخی که نشان‌دهنده زمان ورود به فهرست باشد، درج نشده است. تمام مقالات منتشرشده در این نوع مجلات، نامعتبر محسوب می‌شوند. این فهرست در سایت اداره کل امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه به نشانی http://rsh.rvp.iau.ir با عنوان «فهرست مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر» ارائه می‌شود.
    به اعضای هیات علمی و دانشجویان توصیه می شود چنانچه از اعتبار مجله‌ موردنظر اطمینان کافی وجود ندارد، از ارائه مقاله به آن خودداری شود. اگر مجله‌ای در فهرست مجلات جعلی و نامعتبر و همچنین در فهرست مجلات دارای اعتبار وجود نداشت، به این مفهوم است که تاکنون دلیلی برای قرارگیری در این فهرست‌ها برای مجله مذکور شناسایی نشده است، بنابراین باید پیش از ارسال مقاله به مجله موردنظر، به صورت موردی از اداره کل امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه استعلام شود، در غیر این صورت تمام مسئولیت آن برعهده نویسنده خواهد بود.

  • برچسب ها