عمومی | دانشگاه باقرالعلوم

برگزاری نشست علمی با عنوان کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران

علیرضا صدرا استاد دانشگاه تهران: امروز جمهوری اسلامی برای جهان الگو سازی می کند.
استاد دانشگاه گفت: امروز الگوی  جدید انقلاب اسلامی به سرعت در حال گسترش و جهانی شدن است و جمهوری اسلامی ایران بدنبال الگو سازی برای پیشرفت است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، صدرا در نشست علمی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و کارآمدی  آن که در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه یکی از لوازم ارتقا کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران ، داشتن الگو است، بیان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی های خود بر آن تاکید داشتند، ما بدون داشتن الگوی مشخص، به صورت زیگزاگی عمل می کنیم و هر دولتی که می آید بجای اینکه پلکانی و تکاملی رفتار کنیم مجددا از صفر شروع می کنیم و این موضوع مقدار زیادی از انرژی هایمان را هدر می دهد و باعث می شود کارآمدی ذاتی بروز پیدا نکند و این موضوع به صورت مشکلات اقتصادی از قبیل تورم و رکود بروز پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به این موضوع که بدون الگو، کارآمدی ما بالا نخواهد رفت و وظایف مشخص نخواهد بود، تصریح کرد: ما بعد از جنگ سه دوره دولت را پشت سر گذاشتیم، دولت مرحوم هاشمی که بیشتر روی توسعه اقتصادی تاکید می کرد و دولت آقای خاتمی که روی توسعه سیاسی و دولت آقای احمدی نژآد که بیشتر روی توسعه فرهنگی تاکید داشت.
استاد دانشگاه ادامه داد: نشانه پیشرفت الگو این است که توسعه اقتصادی، آرامش را فراهم سازد و  توسعه و تعادل سیاسی، توازن را در جامعه فراهم کند، و در جهت توسعه فرهنگی نیز بایستی ایجاد آرامش درونی در جامعه فراهم شود.
وی با بیان اینکه  در جهان یک الگو رایج است و آن الگوی مدرنیستی که متشکل از دو شاخه سوسیالیتی و لیبرالیسم است که می گوید توسعه و تامین آسایش لازم  و کافی است که یک شاخه آن به سمت سرمایه سالاری می رود و یک شاخه به سمت دولت سالاری حرکت می کند.
ایشان با بیان اینکه اسلام این دیدگاه را قبول ندارد و بدنبال شکوفایی است، افزود: اسلام  آسایش مادی را لازم می داند ولی کافی نمی داند و بدنبال آرامش معنوی است که آن هم با تعالیم اخلاقی تامین خواهد شد.
وی با اشاره به این موضوع که الگوی ایرانی اسلامی بدون کارآمدی محقق نخواهد شد و کارآمدی هم بدون الگوی پیشرفت کاری از پیش نخواهد برد، تصریح کرد: امروز الگوی  جدید انقلاب اسلامی به سرعت در جهان در حال گسترش و جهانی شدن است و جمهوری اسلامی ایران بدنبال الگو سازی برای پیشرفت است.
استاد دانشگاه با بیان اینکه این الگو سازی از چهار مرحله تشکیل شده است، اظهار کرد: مرحله نخست تبیین نظری است که تا حد زیادی این مرحله انجام شده است و مرحله دوم ترسیم عملیاتی است که مقام معظم رهبری از نهاد های علمی حوزوی و دانشگاهی خواستند در این مرحله الگو را از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار دهند وهم آن را اصلاح کنند و هم ارتقا دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن انقلاب اسلامی در چهلمین سال پیروزی خود، گفت: ما در چهلمین سال انقلاب اسلامی بایستی دوره کارآمدی نظام و دولت سازی را رقم بزنیم، ما از نظر ساختار اداری مشکلات جدی داریم که اجازه بروز ظرفیت های عظیم انقلاب اسلامی را نخواهد داد.