عمومی | دانشگاه صدا و سیما

موج رسانه ای جهان اسلام برای آزادی خبرنگار پرس تی وی


معاون برون مرزی سازمان صداوسیما از افزایش موج حمایت رسانه ای از مجری شبکه پرس تی وی در خارج از کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما دکتر پیمان جبلی در نشست حقوق بشر آمریکایی که در ورک شاپ این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه موج حمایت رسانه ای از مجری شبکه پرس تی وی در ایران و خارج از ایران انجام شده است، افزود: امیدواریم با وجود این موج رسانه ای شاهد آزادی این خبرنگار آمریکایی ایرانی تبار از زندان‌های آمریکا باشیم.
وی با بیان اینکه قسمت بر این بود در آستانه دهه فاطمیه این بانوی محجبه انقلابی توسط آمریکای جنایتکار بازداشت شود، اظهارکرد: از یکشنبه هفته گذشته که وی در فرودگاه یکی از ایالات های آمریکا بازداشت شد ابتدا ما با حسن نیت و اینکه شاید سوء تفاهمی صورت گرفته باشد هیج کار خاصی انجام ندادیم اما متاسفانه طبق زمان بندی که خودشان گفته بودند قرار شد که در روز چهارشنبه ۲۶ دیماه دادگاه آن برگزار شود و مشکل آن برطرف شود اما هنوز هیچ کاری انجام نشده است.
معاون برون مرزی سازمان صداوسیما با بیان اینکه این اقدام غیر قانونی دولت آمریکا  پوشش خبری خوبی در شبکه پرس تی وی و دیگر شبکه‌های برون مرزی سازمان  صورت گرفته است، ادامه داد: بعد از برگزاری دادگاه ایشان در روز چهارشنبه مشخص شد که وی دو بار دیگر بازپرسی شده  اما هیچ کسی خبر نداشته که این نشان از مخفی کاری دولت  و دادگاه آمریکا بوده است.
دکتر جبلی با بیان اینکه تا حدودی مشخص شده بود که وی برای شهادت اجباری بازداشت شده است، تصریح کرد: طبق قانون دادگستری آمریکا بازداشت یک فرد به صورت ۲۴ ساعت غیر قانونی است و این در حالی است که این فرد حتی مجرم نیست بلکه یک شاهد اجباری برای یک پرونده خاصی است.
وی با بیان اینکه طرف پیگیری کننده این جریان شخص خاصی نیست و دولت آمریکا است، یادآور شد: خانم هاشمی نماد رویش های انقلاب اسلامی است چرا که با این انقلاب حیات مجدد پیدا کرده  که نمونه آن شغل، هویت و پوشش ایشان است.
معاون برون مرزی سازمان صداوسیما حمایت از خانم هاشمی را حمایت از چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: این یک وظیفه اخلاقی و انقلابی است.
وی به خبری که در خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات آمریکا منتشر شده بود، اشاره داشت و گفت: در جلسات دادگاه خانم هاشمی عنوان شده بود که شبکه پرس تی وی یک ابزار پروپاگانداست و اگر مشخص شود که مجوز فعالیت شبکه در دادگستری آمریکا ثبت نشده، فعالیت وی در این شبکه جرم محسوب می‌شود که با این دیدگاه همه چیز ثابت می‌شود.
دکتر جبلی علت مصاحبه یکی از مقامات آمریکا را در رابطه با این موضوع، فشارهای رسانه ای کشورهای اسلامی‌برای این موضوع عنوان کرد و ادامه  داد: تا وقتی که خانم هاشمی از بند زندانهای آمریکا آزاد نشود این پوشش  و موج رسانه ای ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تحلیل ما این است که پرونده خانم هاشمی سیاسی بوده و فراتر از شبکه پرس تی وی است، افزود: این کار در ادامه فشار به جمهوری اسلامی است .
معاون برون مرزی سازمان صداوسیما به پیشرفت های جمهوری اسلامی در تمامی عرصه‌ها اعم از نظامی، نانو، بیوتکنولوژی اشاره داشت و تاکید کرد: ما باید نفوذ  و قدرت رسانه ای خودمان را نیز هر چه بیشتر بالا ببریم تا بتوانیم با چنین مشکلاتی مقابله کنیم.
جبلی به شکست های آمریکا در سوریه، عراق، عراق و یمن اشاره داشت و گفت: این حرف من نیست بلکه رئیس جمهور آمریکا این اعتراف را کرده که ۷ هزار دلار در سوریه هزینه کردیم اما حتی نتوانستیم کوچکترین دستاوردی داشته باشیم و به همین علت به چنین کارهایی روی آورده اند.
وی با اشاره به اینکه شبکه پرس تی وی در ماهواره آمریکا و حتی در کشور آمریکا فعالیت نمی‌کند، افزود: ما فقط در شبکه‌های اجتماعی و یک ماهواره فعال هستیم و اینکه الان دولت آمریکا می‌گوید باید در وزارت دادگستری آن را ثبت می‌کردید مضحک است.
معاون برون مرزی سازمان صداوسیما با بیان اینکه شبکه‌های CNN  و bbc  که شبکه‌های امریکایی و دولتی هستند در ایران به صورت آزادانه فعالیت می‌کنند و هر گونه خبرهایی بخواهند تولید و انتشار می دهند اما بعد ایران را به ضدیت حقوق بشر و آزادی بیان متهم می‌کنند.
وی گفت: خانم هاشمی یک روزنامه نگار، مستند ساز و مجری شبکه پرس تی وی است و با توجه به اینکه با یک شهروند ایرانی ازدواج کرده است یک شهروند ایرانی محسوب می‌شود و حتی سخنگوی وزارت خارجه نیز این اقدام را محکوم کرده است.
در این نشست همچنین واعظی رئیس بسیج اساتید دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه آزادی بیان و آزادی فعالیت رسانه ای در یک کشور که شهروند خود را دستگیر کرده است در این جا معنا پیدا می‌کند، افزود: به رغم ادعاهای غربی‌ها و آمریکا بدون هیچ گونه توضیحی و علتی یک فرد را به صورت غیر قانونی بازداشت کرده اند که این گونه رفتار ها به قرن‌های اولیه برمی‌گردد.
وی به نگاه‌های خصمانه دولت آمریکابه ملت ایران اشاره داشت و اظهارکرد: این دولت، حاضر است شهروندان خودشان را بازداشت کند و شیطان بزرگ قابل اعتماد نیست و به دنبال هر راهی هست که به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند.
واعظی در پایان ضمن محکوم کردن این حرکت وقیحانه و زشت آمریکا در بازداشت یک فعال رسانه ای، ادامه داد: مردم جهان روز به روز با چهره مخوف و غیر قابل اعتماد آمریکا آشنا می‌شوند و حداقل برای نسل جوان ما درس خوبی است.
خبرنگار: سید فرشادرجایی فر