عمومی | دانشگاه فرهنگیان

ضرورت استفاده از ابتکار و نوآوری در طرح ها و فعالیت های پژوهشی

طی جلسه ای با حضور رییس دانشگاه فرهنگیان از زحمات برگزارکنندگان (همکاران حاضر در کمیته های علمی، اجرایی و نشر و فن بازار) هفتمین مراسم روز ملی پژوهش، سومین جشنواره علمی – پژوهشی دانشجویی(پویش) و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار تقدیر و قدردانی شد.

دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان در این مراسم ضمن تجلیل از زحمات ارزشمند همکاران معاونت پژوهشی در سازمان و استان ها در برگزاری این جشنواره با بیان اینکه نگاه ما به معاونت پژوهشی ویژه است، گفت: پژوهش میوه آموزش است.

وی با تاکید بر ضرورت نوآوری و ابتکار در ارائه طرح ها و اقدامات پژوهشی، اظهار کرد: باید برای موفقیت پا به مرحله تولید و نوآوری بگذاریم.

رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به رویداد ارزشمند و پر زحمت نکوداشت یکصد سال تربیت معلم ایران بر برگزاری نمایشگاه دائمی تربیت معلم در این راستا تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به رعایت برخی نکات ضروری در معاونت پژوهشی برای ارتقاء رتبه دانشگاه فرهنگیان، افزود: برگزاری کارگاه های آموزشی روش تحقیق، شیوه های جستجو و آشنایی با پایگاه اطلاعاتی برای کارکنان، اساتید و دانشجو معلمان باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر خنیفر از لزوم راه اندازی مجلات ترویجی در استان ها و در ادامه ارتقاء آنها به مجلات علمی پژوهشی اشاره و اظهار کرد: همچنین با نوآوری و خلاقیت در نامگذاری این مجلات می توان وسعت پوشش آن را برای مقالات و موضوعات تمام رشته ها بالا برد.

وی با بیان  اینکه هر کارشناس نیز باید دارای کارنامه باشد  بر  اهمیت داشتن کارنامه و ارائه گزارش عملکرد سالیانه اشاره کرد.

رییس دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به غفلت در بهره برداری از تجارب بین المللی در عرصه تربیت معلم و پژوهش، بر استفاده از تجارب موفق کشورهای دیگر و دانشگاه های برتر داخلی تاکید کرد.

وی در ادامه اولویت دادن به چاپ آثار استادان پس از انجام داوری، تدوین شیوه نامه تدوین کتاب، برگزاری کارگاه روش های مرجع نویسی، توجیه دانشجومعلمان و استادان برای انجام و توسعه فعالیت های پژوهشی، ایجاد تحول در عرصه پژوهشی و گسترش اقدامات پژوهشی علاوه بر هفته و روز پژوهش، آموزش و به روز کردن همکاران معاونت و رصد و مقایسه کتاب ها و برنامه درسی کشورهای مختلف را از دیگر نکات مهم برای ارتقاء دانست.

رییس دانشگاه فرهنگیان همچنین بر اهمیت نقد کتاب ها، برنامه درسی، ساختار آموزشی و تشکیلاتی از سوی دانشجو معلمان و برگزاری کارگاه های نقد در این راستا اشاره کرد.

وی به همکاران معاونت پژوهشی دانشگاه توصیه کرد: برای استفاده از تجارب پژوهشی سایر دانشگاه ها جلساتی مستمر با معاونت پژوهشی آنان از جمله دانشگاه تهران داشته باشند و آموخته های خود را به اشتراک بگذارند.

دکتر خنیفر همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی و راه اندازی گروه هایی برای اساتید و دانشجو معلمان، انجام فعالیت علمی و پژوهشی در سایت دانشگاه، تولید آموزش های الکترونیکی پژوهشی و آموزش نحوه حضور در همایش های بین المللی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دنیای پژوهش دنیای شگفتی هاست، گفت: به اولین یافته ها محدود نشوید و روش های پژوهش خود را توسعه دهید.

رییس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: در حاشیه برگزاری همایش ها و جشنواره های پژوهشی کارگاه های آموزشی مفید نیز برگزار کنید تا فعالان پژوهشی علاوه بر حضور برای تجلیل، تحلیلی نیز آموخته باشند.

همچنین طی این جلسه دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه نیز با تاکید بر رویکرد مشارکت محوری و کار تیمی در این معاونت، خاطر نشان کرد: معاونت پژوهشی به دنبال آن است تا هر سال با عملکرد بهتر در برنامه ها، سالانه گامی به جلو بردارد.

وی با اشاره به روند برگزاری، شاخص های و حوزه های انتخاب برگزیده ها، رشد میزان مشوق های پژوهشی (گرنت علمی) و کاهش هزینه های برگزاری نسبت به سال گذشته را از ویژگی های متمایز  جشنواره سال جاری برشمرد.

دکتر طاهری نیا با اشاره به رضایتمندی از برگزاری جشنواره ها و ارتقاء سطح علمی آن در فضای دانشگاه ابراز امیدواری کرد: در سال آتی علاوه بر نگهداشت این مزیت ها با رعایت مصالح و جهت گیری های کلی، بتوانیم با ایجاد خلاقیت مواردی جدید و اولین ها را داشته باشیم.

شایان ذکر است در پایان همکاران معاونت آموزشی با اهداء لوح تقدیر از سوی رییس دانشگاه مورد تجلیل قرار گرفتند.