عمومی | دانشگاه فرهنگیان

هدف و نگاه ما در دانشگاه فرهنگیان در برگزاری کرسی­ های علمی- ترویجی در قالب برنامه ویدئو کنفرانس کشوری ترویج و به اشتراک­ گذاشتن یافته ­های پژوهشی است.

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، ششمین جلسه کمیته دستگاهی حمایت از کرسی ­­­­های نظریه­­ پردازی، نقد و مناظره دانشگاه فرهنگیان چهارشنبه بیست و ششم دی­ماه ۱۳۹۷ با حضور دکتر طاهری­­ نیا؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دادگر رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر اسماعیلی رئیس کمیته دستگاهی حمایت از کرسی­ های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای کمیته دستگاهی کرسی­­ های نظریه پردازی دانشگاه در سالن شهید چمران سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر طاهری ­نیا؛ دبیر کمیته دستگاهی کرسی­­ های نظریه ­پردازی دانشگاه ضمن تقدیر و تشکر  و خوش ­آمدگویی به  اعضای کمیته دستگاهی حمایت از کرسی­ های نظریه ­پردازی بر برگزاری کرسی ­های علمی ترویجی به صورت ویدئو کنفرانسی برای ایجاد یک فضای علمی کشوری تاکید کرد و در این خصوص و انطباق برنامه پژآهنگ و کرسی­ های ترویجی گفت: هدف ما از این کار این است که کرسی­ ها را که در قالب یک فضای کوچک و بسته برگزار می­ شود یک پوشش کشوری از طریق ویدئوکنفرانس به آن بدهیم تا همه افراد اعم از اساتید هیات علمی، دانشجو و پژوهشگران و علاقه ­مندان به کرسی­های علمی ترویجی از آن بهره ببرند.

وی تاکید کرد: اطلاع­­ رسانی و برگزاری  سخنرانی­ های علمی –هفتگی در قالب برنامه پژآهنگ یکی از برنامه­ های هفتگی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه است که بخشی از اهداف آن با کرسی­ های علمی -ترویجی همپوشانی دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیان کرد: هدف و نگاه ما در دانشگاه فرهنگیان در برگزاری کرسی­ های علمی - ترویجی در قالب برنامه ویدئو کنفرانس کشوری ترویج و به اشتراک گذاشتن یافته­ های پژوهشی است. وی هم­چنین تصریح کرد که ماهیت، ماموریت، قالب و ساختار کرسی­ ها در این برنامه رعایت می ­شود.

سپس سید صاحب موسوی کارشناس کمیته دستگاهی کرسی­­ های نظریه­ پردازی دانشگاه ضمن گزارشی از برگزاری کرسی های قبلی، دستور جلسه را به حاضرین اعلام نمودند.

در ادامه جلسه دکتر اسماعیلی رئیس کمیته دستگاهی حمایت از کرسی­­ های نظریه­ پردازی در مورد ماهیت کرسی­ های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره گفت:

هدف از برگزاری کرسی­ های ترویجی باز کردن فضا و گفتگوی باز و آزاد در زمینه­ های علمی و ارائه ایده­ های نو و به نقد گذاشتن آن­ها می ­باشد. وی ضمن مهم شمردن کرسی­ های علمی -ترویجی تاکید کرد: ماعلاوه بر حمایت از برگزاری کرسی ­های عرضه و نقد دیدگاه و ایده­ های علمی از برگزاری کرسی­ ها در قالب نظریه ­پردازی و مناظره استقبال و از آن­ها نیز حمایت می­ کنیم.

همچنین در ادامه حجت الاسلام و المسلمین  دادگر رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در خصوص نقد کتب دانشگاه فرهنگیان در قالب کرسی­ های ترویجی گفت: می­ توان این نوع کرسی­ ها را به دو صورت برگزار کرد یکی اینکه خود فرد مولف، متقاضی باشد که ایده ­اش مورد نقد قرار گیرد و یا منتقدانی وجود داشته باشند که به این  کتاب و ایده مطرح شده در آن نقد جدی دارند.

در ادامه دکتر صالحی، دکتر حجازی و  دکتر بازگیر از اعضای کمیته دستگاهی کرسی­­ های نظریه­ پردازی دانشگاه فرهنگیان ضمن تاکیدبر اهمیت کرسی ­های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره و توجه به نیازها براساس اهداف و اولویت­ های دانشگاه در موضوعات انتخابی به ارائه پیشنهادات و نظرات خود در تقویت و حمایت از کرسی­ ها­ی علمی -ترویجی و نقد و مناظره پرداختند.

در این جلسه ۹ پیشنهاد برگزاری کرسی مورد بحث و  بررسی قرار گرفت که مقرر گردید کرسی­ های که در قالب مقاله و در ارتباط با ماموریت و اهداف دانشگاه فرهنگیان می­ باشد جهت تعیین ناقدان و همچنین عناوینی که فاقد مقاله و سابقه علمی می­ باشند برای تایید عنوان و موضوع  به کارگروه­ های تخصصی تامین و تولید محتوای آموزشی دانشگاه ارسال گردد.

همچنین مورد تصویب اکثریت اعضای جلسه قرارگرفت که طرح­ ها و مصادیق دریافتی از حوزه­ ها و معاونت های مختلف دانشگاه فرهنگیان برای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران علاقمند برای ارائه جهت برگزاری کرسی های ترویجی، نقد و مناظره ارسال گردد.