عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

راه‌اندازی سه آزمایشگاه تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاه تفرش

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تفرش، مهندس نفیسه آقابابایی رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش از افتتاح دو آزمایشگاه تحقیقاتی و یک آزمایشگاه آموزشی در دانشگاه تفرش خبر داد.
وی گفت: با توجه به اینکه رویکرد سازمان‌ها به مقوله محیط‌زیست، رویکردی کاربردی است، در همین راستا و در جهت کمک به گسترش آن در کشور، دانشگاه تفرش آزمایشگاه کاربردی محیط‌زیست را با هدف جهت‌دهی و تعامل میان تیم‌های دانشگاهی در استان مرکزی و کشور باهمت دکترمحمود رضا شاهوردی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه راه‌اندازی کرد و در ایام‌الله دهه مبارک فجر رسماً افتتاح می‌شود.
وی افزود: این آزمایشگاه درصدد است با کسب استاندارهای لازم به‌عنوان آزمایشگاه مرجع و معتمد در سطح کشور شناخته و فعالیت کند.
رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش افزود: این آزمایشگاه مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته ازجمله دستگاه یون کروماتوگرافی (IC) است و می‌تواند آماده ارائه خدمات به بخش صنعت ازجمله آب و فاضلاب و سایر متقاضیان باشد.
وی افزود: با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی، راه‌اندازی این آزمایشگاه در دانشگاه تفرش ضرورت داشت و امید است با افزوده شدن این آزمایشگاه به جمع آزمایشگاه‌های دانشگاه تفرش، در زمینه عرضه خدمات پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی و تسهیل امور متقاضیان بویژه بخش صنعت، گام‌های موثری برداشته شود.
مهندس آقابابائی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های اصلی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، به‌روزرسانی دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاه‌ها است که با اضافه شدن دستگاه کروماتوگرافی یونی به مجموعه دانشگاه تفرش قابلیت اندازه‌گیری تمامی آنیون‌ها و کاتیون‌های موجود در نمونه‌های آب و فاضلاب با تشخیص کمتر از ۱۰ مایکرو گرم بر لیتر امکان‌پذیر شد.
وی با برشمردن مزایای دستگاه یون کروماتوگرافی تصریح کرد: بالا بودن میزان صحت، دقت و سرعت‌بالای آنالیز از مزایای این دستگاه است.
به گفته مهندس آقابابائی با توجه به کمبود منابع آب و لزوم مدیریت و برنامه‌ریزی جامع منابع آب‌وخاک و با هدف حفظ و ارتقای محیط‌زیست، آزمایشگاه پژوهشی آب از مجموعه آزمایشگاه‌های علوم و مهندسی آب، به همت دکترمحمدرضا برومند عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تفرش نصب و راه‌اندازی شد.
وی درخصوص راه‌اندازی آزمایشگاه پژوهشی آب اظهار داشت: از آنجایی که مدیریت یکپارچه منابع آب یکی از چالش‌های پیچیده است که به‌عنوان یک اولویت در سیاست‌گذاری‌ها در سطح جهانی موردت وجه قرار گرفته و تغییرات در حال وقوع در اقتصاد، تکنولوژی و حتی اقلیم، نیازمند نسل جدیدی از افراد متخصص است، امید است با انجام پژوهش‌های علمی در راستای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی مرتبط در این راستا دانشگاه تفرش بتواند خدمات ارزنده‌ای را در سطح آزمایشگاه‌های منطقه و کشور پوشش دهد.
مهندس آقابابائی در ادامه گفت: علاوه براین دو آزمایشگاه، آزمایشگاه فیزیک حالت‌جامد با کاربری آموزشی به همت دکتر بهرام بهرامی، عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه تفرش راه‌اندازی شد.
وی با اشاره به اینکه این آزمایشگاه قابلیت انجام آزمایش‌های مختلف در گرایش حالت‌جامد را دارد، راه‌اندازی این آزمایشگاه را به‌منظور آماده‌سازی دانشجویان برای تحقیق در زمینه فیزیک حالت‌جامد عنوان کرد.
ل.س ۴۲/ ل.م ۵۴