از الفبای رسانه تا مهارت برای تولید
رییس مرکز علمیکاربردی رسانه، فعالیت های مهارت آموزی این مراکز را نمود علمی و عملی نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.
به گزارش
روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما
، سالن اجتماعات وزارت کشور پُربود از جوانان خوشحال و پُرانرژی با لباس و کلاه مخصوص فارغ التحصیلی. شادی و امید به آینده را می توان در عمق چشمانشان یافت. آنقدر انرژی و سروصدا داشتن که مسئولان هم از پشت تریبون سخنرانی با ایشان همراه میشدند. در این جمع جوان و آینده ساز، دکتر خلیل الله بیات به خبرنگار ما گفت: معنای واقعی و عملیاتی سیاست اقتصاد مقاومتی و تامین نیازهای مهارتی جامعه را به درستی می توان در مراکز علمیکاربردی مشاهده کرد. به عبارت بهتر، امید و شادی امروز چهره این دانش آموختگان در این جمع با نشاط نویدبخش فردایی امیدبخش و کارآفرین است.
معتبرترین مرکز مهارت آموزی رسانه
رییس مرکز علمیکاربردی رسانه افزود: مدت شانزده سال است که این مرکز در خدمت جوانان علاقمند بوده و هست و نیروی متخصص و مهارتی حوزه هنر و صنعت رسانه را در دو مقطع کاردانی و کارشناسی تربیت میکند. این مرکز تنها مرکز علمیکاربردی سازمان صدا و سیما است که با برخورداری از ۱۰۰۰ دانشجو، ۳۰۰۰ فارغ التحصیل و ۲۰۰ مدرس، یکی از فعال ترین و معتبرترین مراکز آموزشی در کشور محسوب میشود.
بیات ادامه داد: مرکز علمیکاربردی رسانه با فضایی شامل ۳۰ کلاس آموزشی استاندارد و مجهز به گارکاههای مختلف، عزمی راسخ به تربیت نسلی جدیدی از جوانان کارآفرین در حوزه صنعت و هنر رسانه دارد. بی تردید این ماموریت در راستای اقتصاد مقاومتی، نیاز ضروری امروز جامعه ایران را به مهارت در مشاغل رسانه را مرتفع میکند.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۸ رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی حرفه ای و مهندسی ارائه شده و میشود، گفت: در گروه صنعت و فناوری، ما کاردانی فنی نرم افزار، برنامه سازی کامپیوتری، کاردانی فنی رسانه، تجهیزات صدابرداری، مهندسی فناوری اطلاعات رسانه ای، مهندسی فناوری ارتباطات و اطلاعاتICT و مهندسی فتاوری اطلاعات و رسانه آموزش داده میشود. در حوزه هنرهای رسانه هم رشتههای بازیگری، انیمیشن، تدوین فیلم، تصویربرداری، فیلم نامه نویسی، خبرنگاری، فیلم سازی و کارگردانی مهارت آموزی میشود. البته رشتههای دیگری مانند مدیریت امور فرهنگی و حتی حساب داری هم داشته ایم.
بیات گفت: بزودی هم رشتههای جدیدی همچون تولید برنامه تلویزیونی کودک و نوجوان، حقوق رسانه، خبرنگاری رسانههای نوین، گرافیک رسانه، فنی اطلاعات و ارتباطات ICT، مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطاتICT با گرایش امنیت رسانه به آموزش های این مرکز اضافه میشود.
از مهارت آموزی تا کارآفرینی
در بین این جوانان، همه به محمدرضا عباسیان به عنوان شاگرد زرنگ دانشگاه علمیکاربردی اشاره میکردند که با معدل نزدیک به ۲۰ توانسته بود مدرک کارشناسی مهندسی ICT را اخذ کند. عباسیان گفت: با مهارتی که از مرکز علمیکاربردی رسانه کسب کرده ام توانسته ام در شرکتی خصوصی مشغول شده و حتی اعتماد فعالان بازار ICT را به خود جلب کنم.
این جوان افزود: امید چنان در من زنده شده است که تصمیم دارم برای مدرک فوق لیسانس به دانشگاه امیرکبیر بروم.
رسانه ملی و رسالتی جامع
دکتر علی اوجی از پیشکسوتان خبر از میان جوانان مشتاق به زحمت بیرون آمد و گفت: به جرات می توانم بگویم که فارغ التحصیلان مرکز علمیکاربردی رسانه بخصوص در بخش های بازیگری، گویندگی، خبر، انیمیشن، کارگردانی، گرافیک و علوم ریانه پس از مهارت آموزی بیکار نمی مانند و به سرعت جذب بازار کار هنر و رسانه میشوند.
اوجی به خلاء آموزش های حرفه ای مهارت های رسانه ای در جامعه اشاره کرد و افزود: سازمان صدا و سیما با راه اندازی این مرکز به درستی توانسته این خلاء را پر کند. حتی بخش های هنری خارج از رسانه ملی هم از وجود دانش آموختگان این مرکز بی بهره نمی مانند و نیاز نیروی انسانی متخصص خود را از این راه مرتفع میکنند.
اخلاق، وجه تمایز تولیدات رسانه ای
خانم دکتر مهریزی، استاد معارف هم با اشاره تولیدات فاخر رسانه ملی گفت: نقطه تفاوت آثار تلویزیونی رسانه ملی با دیگر رسانه در ارزشی بودن و توجه به معارف اسلامی و اخلاق انسانی است. تمام دروس و مهارت های آموزش داده شده در مرکز علمیکاربردی رسانه با چاشنی آموزش های ارزشی و اخلاقی صورت میگیرد تا تولیدات فارغ التحصیلان نیز عاری از امور ارزشی و اخلاقی نباشد.
۳ ویژگی دانش آموختگان علمیکاربردی
در ادامه دکتر سید مرتضی موسویان، رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: کشورهای توسعه یافته جهان مدت هاست که آموزش های خود را به سوی مهارت آموزی سوق داده اند و بازارمحوری و مشتری مداری را در دستور فعالیت های آموزشی قرار داده اند.
وی که تجربه زیادی هم در بخش آموزش علمیکاربردی دارد، افزود: دانش آموختگان بخش های علمیکابردی وقتی موفق هستند و می توانند نیاز جامعه را پاسخگو باشند که ۳ ویژگی دانش، مهارت و تسلط بر ابزار را برخوردار باشند.
موسویان گفت: فارغ التحصیلان مرکز علمیکاربردی رسانه به واسطه نوع آموزش مرکز، کاملا در جهت بازارمحوری و مشتری مداری آموزش میبینند و مهارت های آنان کاملا به بازار صنعت به خصوص صنعت رسانه نزدیک است لذا اکثر دانش آموختگان این مرکز جذب بازار کار میشوند.
در حالی که در این مراسم دکتر عارف رییس کمیسیون آموزش مجلس، دکتر امید، رییس دانشگاه جامع علمیکاربردی و بسیاری دیگر از مسئولین حضور داشتند و به نوبت سخنرانی میکردند، اما آنچه بیشتر نمود و بارز بود شادی و شعف جوانان فارغ التحصیل بود که آینده کشور خود را در دستان خودشان حس میکردند.