عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

در شورای تحقیقات سازمان بر ضرورت ارزیابی طرح های پژوهشی در راستای افزایش بهره وری تحقیقات تاکید شد

در شورای تحقیقات سازمان بر ضرورت ارزیابی طرح های پژوهشی در راستای افزایش بهره وری تحقیقات تاکید شد


شورای تحقیقات سازمان با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر غلامحسین طهماسبی قائم مقام رئیس سازمان، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری، دکتر سید باقر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر کامبیز بازرگان معاون برنامه ریزی امور اقتصادی ، دکتر مویدی معاون آموزش و ترویج و رئیسان موسسه های تحقیقاتی سازمان یکشنبه ۲۳ دی سال جاری در سالن اندیشه برگزار شد.در این جلسه موضوعات مهمی از قبیل ضرورت ارزیابی طرح های پژوهشی و چگونگی پایش میزان پیشرفت پروژه های تحقیقاتی  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه
با اشاره به جایگاه والای دانشمندان از منظر اسلام که علم خود را  به تقوای الهی مزین کرده اند، وظایف مهم مدیران پژوهشی کشور را در راستای حفظ دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی یادآور شد. وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در توجه به برنامه ریزی برای رشد علمی و پژوهشی کشور ، تلاش برای تحقق این مهم را مصداقی از بصیرت دینی دانست و  ابراز امیدواری کرد جریان هایی که تدوین اعتبارات پژوهشی کشور  را در دست دارند تمام سعی خود را در ارتقای جایگاه پژوهش  به کار بندند.
دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان با تشکر از همکاران در برگزاری موفق بزرگداشت هفته پژوهش، کسب عنوان "غرفه برتر" توسط سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را در نمایشگاه پژوهش و فناوری سال جاری تبریک گفت. وی هم چنین از رئیسان موسسه ها و مراکز تحقیقاتی تابعه سازمان خواست با ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی مجموعه تحت مدیریت خود به دفتر امور پژوهشی نسبت به انتشار آن در نشریه اثربخشی سازمان تحت عنوان "بازتاب تات" اقدام نمایند.
دکتر زارع با اشاره به ضرورت ارزیابی طرح های پژوهشی تصویب شده در کمیته های علمی –فنی، اهمیت پایش نحوه اجرای صحیح پروژ های مصوب را در جهت تحقق سیاست های کلان پژوهشی سازمان یادآور شد. وی با اشاره به وظایف دفتر امور پژوهشی در رصد میزان پیشرفت پروژه های در دست اجرا، رویکردهای نوین پژوهشی سازمان را  در هدفگذاری برای اجرای پروژه های تقاضا محور و سفارشی، پروژه های جریان ساز و پروژه های خاص در تعامل با بخش خصوصی برشمرد.
دکتر دانشیان مدیر کل دفتر امور پژوهشی سازمان با ارائه گزارشی از هماهنگی های انجام شده در اجرای طرح ارزیابی پروژه های پژوهشی، محور های پیشنهادی را در موضوعاتی از قبیل اطلاعات کلی طرح/پروژه ، وضعیت اجرایی طرح/ پروژه،  پشتیبانی فنی مالی طرح/پروژه، توانمندی حضور مجری مسئول برشمرد. وی هدف از اجرای این طرح را هدایت پروژه های پژوهشی انجام شده در دستیابی به اهداف تعریف شده در زمان تصویب آن دانست و ابراز امیدواری کرد بتوان با اجرای این طرح بهره وری در تحقیقات انجام شده در بخش کشاورزری را افزایش داده و نتایج پروژه های تحقیقاتی را به اهداف مورد انتظار در زمینه پروژ ه های بنیادی، کاربردی مقدماتی، قابل ترویج و فناورانه نزدیک کرد.
دکتر عصاره رئیس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ضمن با اشاره به نقش دو وجهی این موسسه در اجرای پروژه های تحقیقاتی توسط اعضای هیات علمی این موسسه از سویی و عمل به وظایف محوله قانونی در پاسخ به نیاز بخش اجرا، ضرورت توجه به پروژه های مطالعاتی را در ارزیابی پروژه های پژوهشی یادآور شد.
دکتر جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور با اشاره به انجام ارزیابی پروژه های تحقیقاتی در موسسه های مادری نقش سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را در تکمیل و عملیاتی کردن خروجی های تحقیقات در راستای بروندادمحوری پژوهش در کشاورزی یادآور شد.
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان با قددرانی از برگزاری موفق مراسم هفته پژوهش در سازمان و مشارکت موسسه های تحقیقاتی در نمایشگاه فناوری و پژوهش به موضوع ابلاغ راه اندازی سیتستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی اشاره داشت. وی با بیان ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه بین وزارت جهادکشاورزی و وزارت فناوری و اطلاعات در راستای هوشمندسازی کشاورزی، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی را با توجه به در اختیار داشتن دانش فنی و توانمندی های لازم،  در اجرای پایلوت  و به نمایش گذاشتن یک نمونه اجرایی کشاورزی هوشمند شایسته اقدام دانست.
رئیس سازمان هم چنین با اشاره به انتشار فصلنامه "بازتاب تات" این اثر را از نظر ارائه تحلیل های اقتصادی از پروژه های انجام شده حائز اهمیت دانست و خواستار تعیین نقش سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در میزان رشد تولید ناخالص ملی شد. وی هم چنین از رئیسان موسسه های تحقیقاتی خواست در راستای غنای محتوایی این نشریه نهایت همکاری را با معاونت پژوهش و فناوری سازمان داشته و برای انتشار آن از ظرفیت فضای مجازی و رسانه ها برای اطلاع رسانی به جامعه بهره مند شوند.


روابط عمومی سازمان تحقیقات آمورش و ترویج کشاورزی