مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

آغاز به کار رویداد ناحیه ی نوآوری شریف با حضور معاون رئیس جمهور و شهردار تهران

به گزارش روابط عمومی؛ رویداد «ناحیه نوآوری شریف» صبح امروز با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر پیروز حناچی شهردار تهران، دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از مدیران و کارشناسان و متخصصین این حوزه در سالن جابربن حیان این دانشگاه برگزار شد.

دکتر فتوحی رئیس دانشگاه در ابتدای این رویداد به تشریح برنامه ی راهبردی دانشگاه شریف پرداخت و در این خصوص گفت: برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی شریف را به گونه‌ای تنظیم کرده ایم که بتوانیم در آینده الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها باشیم.
وی ادامه داد: دانشگاه شریف برنامه راهبردی خود را تنظیم و در سال ۱۳۹۶ به تصویب شورا و هیئت امنای دانشگاه رساند که معیار برنامه‌ها و توسعه فعالیت‌های آن بدین گونه است که دانشگاه در امر آموزش، پژوهش و فناوری اثربخشی اجتماعی سرآمد باشد و به سمتی حرکت کند که استقلال مالی نسبی داشته باشد.
دکتر فتوحی یادآور شد؛ ۵۵ هزار دانش آموخته شریف در اکثر صنایع همچون برق، فولاد، مخابرات و آی تی حضور فعالی دارند.
رئیس دانشگاه شریف عنوان کرد: ما همواره روی پژوهش‌های بنیادی تاکید می‌کنیم و کیفیت محوری را به جای کمیت محوری مدنظر قرار داده ایم؛ هر چند که این موضوع به بودجه دانشگاه ضرر می‌زند، اما راهبرد‌های خود را همواره روی کیفیت محوری نگاه می‌داریم.
وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی شریف همواره تلاش کرده است که ارتباط خود با صنعت را رشد دهد؛ از این رو اولین دانشگاهی هستیم که بالاترین حجم قرارداد‌ها و پروژه‌های مشترک با صنعت را در کار داشته است.
به گفته وی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی شریف درگیر پروژه‌های ارتباط با صنعت هستند و همچنان ظرفیت زیادی برای ارتقای این موضوع وجود دارد.
وی تاکید کرد: ایده آل است که هیچ پایان نامه‌ای در دانشگاه تعریف نشود؛ مگر اینکه حمایت صنعت را داشته باشد و مشکلی از مشکلات کشور را مرتفع کند.
رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد؛ دانشگاه شریف در حوزه کارآفرینی روند فعالیت‌های کارآفرینانه خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده است و مولفه‌های مختلف فعال در این زمینه را به کار انداخته است از جمله شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد که مستقیما زیر نظر پارک علم و فناوری دانشگاه هستند.
دکتر فتوحی پارک علم و فناوری را آخرین حلقه زنجیره دانش و ارزش دانست و بیان کرد: ناحیه نوآوری شریف توانسته تاکنون بیش از ۴۵۰ شرکت را در اطراف دانشگاه مستقر کند این ناحیه جذابیت زیادی دارد و نشان دهنده پتانسیل دانشگاه برای رونق دهی به کسب و کار‌های نوپا است.
وی با اشاره به توسعه نهادی از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف اظهار داشت: توسعه فناوری را مکمل پژوهش و آموزش می‌دانیم؛ اگر دانشگاه به موفقیتی رسیده است بدین خاطر بوده که در تمام زمینه‌ها تلاش کرده و همواره سرآمدی را در همه جوانب مدنظر داشته است.
رئیس دانشگاه گفت: باید برای توسعه ناحیه نوآوری از تمام بخش خصوصی استفاده حداکثری داشته باشیم؛ چرا که این ناحیه می‌تواند کار‌های محققان دانشگاه را ضمن توجه به منافع دولت تکمیل کند.
وی در پایان تاکید کرد: آخرین بخش برنامه راهبردی یعنی رسیدن به استقلال نسبی را همواره را در نظر گرفته ایم و از این رو با تعریف یک مدل برد برد بین شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه سعی کردیم تنوع ایجاد شود.

مهندس دهبیدی پور، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه نیز در مراسم معرفی و ارائه برنامه‌های توسعه ناحیه نوآوری شریف گفت: فعالیت‌های اطراف دانشگاه دو دهه است که آغاز شده و هم اکنون ۴۵۰ شرکت در اطراف دانشگاه مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه استفاده حداکثری از بخش خصوصی جزو رویکرد‌های پارک علم و فناوری است، ادامه داد: با این محوریت و رویکرد ناحیه نوآوری شریف را توسعه می‌دهیم نه با تکیه بر بودجه‌های دولتی.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه، ناحیه نوآوری را کانون امید و ارزش آفرینی شهر دانست و بیان کرد: منطقه دو تهران با مساحت ۲۵۰ هکتار دارای ۵ ایستگاه مترو، ۲ خط بی آر تی، دسترسی مناسب به فرودگاه و پایانه مسافربری غرب است که این مسئله از لحاظ زیر ساخت‌های حمل و نقلی و دسترسی برای شکل گیری ناحیه نوآوری بسیار اهمیت دارد.
وی گفت: طی مطالعات علمی در شکل گیری نواحی نوآوری در کشور‌های مختلف از سوی شتاب دهنده بانا به این نتیجه رسیدیم که نهاد‌های این نواحی شامل محرکان نوآوری، پرورش دهندگان نوآوری، امکانات رفاهی، دارایی‌های فیزیکی عمومی و خصوصی و دارایی‌های ارتباطی هستند.
وی با اشاره به مطالعاتی که روی ۲۱ ناحیه نوآوری صورت گرفته است، اظهار داشت: خلاصه این مطالعات نشان می‌دهد که وجود مشوق‌های خاص دولتی به شرکت‌های مستقر، حضور رهبران نوآوری و هدایت بازیگران مستقر در ناحیه، توجه به سه فاکتور زندگی، نور و کار برای مردمان مستقر در آنجا و تاکید بر تغییر المان‌های شهری در راستای نوآوری و طراحی خلاقانه در ناحیه از جمله مهمترین عواملی هستند که در موفقیت نواحی نوآوری تاثیرگذار بوده اند.
مهندس دهبیدی پور در ادامه صحبت‌های خود به ناحیه نوآوری دانشگاه MIT اشاره کرد و توضیح داد: ناحیه نوآوری این دانشگاه به گونه‌ای طراحی شده است که هم اکنون ۳۰ هزار شرکت دانش بنیان از سوی فارغ التحصیلان در آنجا شکل گرفته و مستقر هستند و سالانه ۲ تریلیون دلار درآمد دارند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف از طراحی اطلس سرمایه گذاری ناحیه نوآوری شریف خبر داد و گفت: این اطلس هفته آخر اردیبهشت ماه سال ۹۸ رونمایی می‌شود.
وی اظهار داشت: برج فناوری طرشت تاکنون ۴۸ درصد پیشرفت داشته است و طبق پیش بینی‌ها در تابستان سال ۱۳۹۹ افتتاح خواهد شد. این برج با زیربنای ۲۵ هزار متر مربع شامل ۱۵ طبقه و ۱۲۰ واحد مجزا می‌شود که برای ۱۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.
مهندس دهبیدی پور درخصوص خروجی ناحیه نوآوری شریف طی یک سال آینده (زمستان ۹۸) بیان کرد: طراحی ۳۰ بسته سرمایه گذاری، راه‌اندازی ۵ مرکز نوآوری جدید، آغاز ۳ پروژه جدید از مشارکت سرمایه گذاران، عبور تعداد شرکت‌های ناحیه از مرز ۵۰۰، طراحی و اجرای المان‌های شهری در منطقه از جمله مواردی هستند که تا زمستان ۹۸ به آن‌ها خواهیم رسید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز با بیان اینکه پژوهش پول ساز است و نیاز به پول دولتی ندارد، گفت: پژوهش با پول های دولتی مطمئناً محکوم به شکست است.
وی یادآور شد؛ مفهوم مهم در نوآوری ایجاد یک اکوسیستم است تا اجزای تشکیل دهنده مثل چرخ دنده در کنار هم پژوهش کنند.
دکتر ستاری افزود: بخش خصوصی در پارک های علم و فناوری ۱۰ برابر سرمایه گذاری دولتی، سودآوری کرده و این پارک ها باید با اتکا به دانش خود راه را باز کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه مفاهیمی از جمله مفهوم آموزش در آینده تغییر می‌کند، ادامه داد: ایجاد مناطقی برای آموزش در شهر از بزرگترین نقش شهرداری ها در آموزش است.
وی با اشاره به شهرهای نوآور و هوشمند در بسیاری از کلان شهرهای دنیا، گفت: شهر باید خلاق و نوآور باشد و مفهوم خلاقیت در بین جامعه شهری رواج پیدا کند، زیرا آینده به سمت آموزش خلاق پیش می رود.
معاون رئیس جمهوری، افزود: کشور ما در مقایسه با کشورهای عربی که جمعیت چند برابری نسبت به کشورمان دارند، دارای بیشترین میزان صفحات وب و جمعیت استارتاپی است. به گفته وی، با توجه به زمینه های مطلوب و نیروی انسانی ارزشمند باید اکوسیستمی ایجاد شود که در این مورد نقش شهرداری ها مهم است.
دکتر ستاری خاطرنشان کرد: برای ایجاد یک اکوسیستم فناوری، نیاز به فضای مناسب است و حمایت های شهردار و شهرداری ها را در پی دارد؛ به عنوان مثال، تمام اجزاء زی پارک پکن در چین، نرم افزاری بوده و با کمک شهرداری ایجاد شده است. از این رو، مطلوب است که دولت محیط کسب و کار برای مخترعین تاسیس کند.
وی یادآور شد؛ وظیفه اصلی دولت، ایجاد اکوسیستم و محیطی برای فعالیت نخبگان و شتاب دهنده ها است و در مرحله بعد بودجه دولتی به میزان بسیار کم تاثیر دارد.
دکتر ستاری تاکید کرد: بهترین شرایط این است که مشکلات جامعه با نگاه استارتاپی، دنبال و حل شود تا دانشگاه، صنعت و دولت سود ببرند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه به مزایای ایجاد اکوسیستم فناوری اشاره کرد و افزود: با ایجاد یک اکوسیستم فناوری، صاحبان ایده و مخترعین به این فضاها مراجعه کرده و در صورت تشخیص سودآوری و سرمایه گذاری. ایده ها عملیاتی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اکوسیستم یا همان ناحیه های نوآوری، محل تشخیص سود و ارزش افزوده در عملیاتی کردن ایده ها هستند نه دولت، بنابراین حمایت دولت و شهرداری لازمه فعالیت آنها است.

دکتر پیروز حناچی شهردار تهران در این مراسم با استقبال از تاسیس ناحیه نوآوری شریف گفت: تجربه نشان می دهد، اگر در همین مسیری که تاکنون پیش رفتیم ادامه دهیم، به همین جایی می‌رسیم که هم اکنون در آن قرار داریم و این ضرورت را نشان میدهد که باید در مسیرهای خود نوآوری داشته باشیم.
او با بیان اینکه جامعه ما جوان است و بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند، افزود: اگر بتوانیم برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم، این جوانان برای ما تبدیل به فرصت می شوند در غیر این صورت، این مسئله ممکن است به تهدید تبدیل شود.
به گفته حناچی؛ با فعالیت هایی نظیر آنچه امروز درباره‌اش صحبت شد و دانشگاه شریف انجام می دهد می توان فرصت های بسیاری ایجاد کرد.
دکترحناچی به محوطه ای که برای نوآوری ها در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: اینکه این محیط در کنار دانشگاه شریف قرار دارد بسیار مناسب است و به طور قطع احتمال موفقیت بالا می رود. تمامی دانشگاه‌های بزرگ دنیا پیرامون خود شرکت‌های جدید و نوآور را شکل می‌دهند. البته شهرداری تهران از ساخت چنین محیط‌هایی استقبال می‌کند، به شرط آنکه در چارچوب آیین نامه‌های شهرسازی قرار بگیرد.
او اینکه اکوسیستمی شکل بگیرد که همه کارآفرینان و دارندگان ایده‌های اشتغالزا در محیط آن رشد کنند، را اقدام بسیار مناسبی دانست که دانشگاه شریف آن را انجام داده است و اظهار امیدواری کرد که؛ سایر دانشگاه ها مثل دانشگاه تهران نیز اقدامات مشابهی انجام دهند.
شهردار تهران با بیان اینکه سه شنبه های بدون خودرو برای این است که سبک زندگی در میان شهروندان ما تغییر کند، اظهار کرد: این کمپین برای این است که تحرک شهروندان به دلیل استفاده از وسایلی مانند دوچرخه افزایش باید و جامعه دانشگاهی ما که جوان و پرشور است می تواند در این راه نقش موثری داشته باشد. اگر دغدغه سلامت خود و خانواده خود را دارید مردم را ترغیب کنید که از وسایل حمل و نقل عمومی و یا وسایلی مانند دوچرخه استفاده کنند.

شایان ذکر است؛ عقد تفاهم نامه سه جانبه توسعه ناحیه نوآوری شریف بین معاونت علمی و فناوری و شهرداری منطقه ۲ و پارک علم و فناوری شریف، عقد تفاهم نامه مشترک بین پارک علم و فناوری شریف و سازمان فاوای شهرداری تهران، عقد توافق نامه تاسیس مرکز نوآوری توسعه فناوری‌های شهری و ساختمان بین شرکت سرمایه آب، خاک و توسعه با دانشگاه صنعتی شریف از دیگر برنامه های این رویداد بود.

گفتنی است در پایان این مراسم نیز از ترجمه کتاب "جنگل بارانی" رونمایی شد و به ایده‌ها و محصولات برتر فراخوان فناوری‌های ساختمانی برج فناوری طرشت جوایزی اهدا شد.
در ادامه این رویداد دکتر حناچی و دکتر ستاری از مجتمع خدمات فناوری دانشگاه بازدید نموده و از نزدیک با فعالیت های برخی از واحدهای فناور مستقر در این مرکز آشنا شدند.