عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای: دانشجویان آچار به دست که با معنویت قرین شدند

عدالت نعمتی، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفتگو با ایکنا و در پاسخ به این پرسش که دانشگاه چه برنامه‌هایی برای برقراری ارتباط فضای فنی و بعضا سخت دانشگاه فنی و حرفه‌ای با فضای معنوی و فراهم کردن فرصتی برای دانشجویان برای بهره‌مندی بیشتر از معنویات، دنبال می‌کند، گفت: در سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه‌ای فعالیت‌هایی برای این مسئله تعبیه شده، از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی در موضوعاتی مانند تفسیر موضوعی قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی سبک زندگی برای دانشجویان که در اکثر مراکز این دوره‌ها و کارگاه‌ها برگزار می‌شود. دانشجویان این دانشگاه علی‌رغم اینکه تخصص فنی و حرفه‌ای دارند افرادی هستند که در زمینه‌های معنوی و دینی فعالیت‌های خوبی دارند. گواه این مسئله مشارکت بیش از ۱۵ هزار نفری دانشجویان در مرحله مقدماتی جشنواره‌های قرآن و عترت امسال و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و این امر نشان از آن است که دانشجویان این دانشگاه در عین حالی که آچار به دست دارند و کار تخصصی انجام می‌دهند به این موضوعات هم توجه دارند.

طرح بحث‌هایی مانند ادغام یا انحلال دانشگاه بر روحیه دانشجویان اثرگذار است

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا طرح بحث‌هایی پیرامون انحلال و یا ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دانشگاه علمی کاربردی تاثیری بر روحیه دانشجویان این دانشگاه گذاشته است، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از نظر بعد فرهنگی سنخیتی با علمی کاربردی ندارد. شاید در بحث سیاست‌گذاری‌ها برای این دو دانشگاه بتوان به وجوه اشتراکی دست یافت و مفید هم باشد، اما رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دانشگاه علمی کاربردی متفاوت است.

وی افزود: در دانشگاه علمی کاربردی بسیاری از افرادی که کارمند هم هستند مشغول تحصیل‌اند و در این دانشگاه رشته‌ها بر اساس فعالیت‌های مهارت‌محور تاسیس می‌شود و بعد از آنکه تعدادی افراد در این رشته‌ها آموزش دیدند، آن رشته‌ها انحلال پیدا می‌کند. این در حالی است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای فعالیت آکادمیک دارد و بر اساس ماموریت‌هایی که در اساس‌نامه دانشگاه وجود دارد پیش می‌رود. مطمئنا طرح مباحثی هم‌چون ادغام یا انحلال این دانشگاه بر روحیه و ادامه فعالیت دانشجویان اثرگذار است.
نعمتی درباره ارتباط دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دیگر دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دانشگاه‌های ستادی بیشترین ارتباط را دارد و درباره نحوه برگزاری دوره‌ها، آزمون‌ها و جشنواره‌ها تعاملاتی داریم.

در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کم‌فروشی دانش معنا ندارد
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که کم فروشی در دانش و یا حرفه در رشته‌های فنی هم وجود دارد یا خیر، گفت: منظور شما از کم فروشی را نمی‌دانم، اما چون ارتباط نزدیکی با دانشجویان دارم می‌دانم که دانشجویان این دانشگاه بیش از ۷۰ درصد کارشان عملی است و نمی‌تواند کم فروشی اتفاق بیفتد. تنها بعضی دروس مانند دروس پایه و عمومی تئوریک است. اساتید متفاوت‌اند. نمی‌توانم این را تایید کنم شاید استادی باشد کم‌کاری کند. در کار فنی اگر قرار است کم فروشی وجود داشته باشد کار به نتیجه نمی‌رسد و این نمی‌تواند وجود داشته باشد.