عمومی | دانشگاه هنر اصفهان

گزارش نشست معاونین آموزشی منطقه ۶؛ با حضور معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

در ابتدا ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان آقای دکتر مدرس هاشمی به عنوان میزبان نشست، ضمن خیر مقدم به معاونت آموزشی وزارت متبوع و معاونین آموزشی دانشگاه های منطقه ۶، نسبت به اعلام دغدغه های موجود در نظام آموزش عالی، مطالبی اظهار نمودند. در ادامه آقای دکتر شاقول معاونت آموزشی دانشگاه اصفهان به عنوان دبیر منطقه، برخی از مشکلات ناظر بر مسائل مبتلا به دانشگاه های منطقه را مطرح نمودند.
آقای دکتر شریعتی نیاسر، نسبت به طرح اهداف و سیاست های آموزشی وزارت عتف نظیر کنترل کمی، اقتدار و هماهنگی، ارتقاء کیفی دانشگاه ها و آموزش عالی و برتهیه سند آمایش آموزش عالی تاکید و به سیاست هایی در این راستا از جمله موارد زیر اشاره نمودند:
- توجه به مدیریت منطقه ای به جای تمرکز گرایی ستادی و واگذاری برخی اختیارات به مناطق
- دانشگاه های مادر و جایگاه در خور وایفای نقش محوری آنها در مناطق
- ماموریت گرایی ، تاکید بر برنامه داشتن و مشخص بودن اهداف و چشم انداز موسسه ها
موضوع بهینه سازی مدیریت (صرفه جویی و استفاده از سرمایه های بخش خصوصی) با توجه به شرایط اقتصادی خاص امروز و دنبال کردن اهداف با قاطعیت، با تاکید بر ابلاغیه جدید معاونت آموزشی به شماره ۲۳۰۰۶۷ / ۲  مورخ ۱۸ / ۹ /۹۷  مبنی بر مشارکت... نیز طرح گردید.
موضوع حذف کنکور نیز مطرح شد. ایشان اظهار نمودند که حذف کنکور به صورت مطلق عملی نیست و شاید در طی سه سال آینده عملی گردد. با این وجود بیش از ۸۵ درصد پذیرش، بر اساس سوابق تحصیلی خواهد بود. در سال جاری رشته محل هایی اعلام خواهد شد که گزینش دانشجو در آنها، بر مبنای سوابق تحصیلی داوطلبان خواهد بود. در این راستا دانشگاه ها باید بررسی و اعلام نمایند که کدام رشته ها را از پذیرش بر اساس کنکور حذف می نمایند که این امر نیز جوانب مثبت و منفی دارد که از جنبه های منفی احتمالی آن، می توان به عدم توانایی جذب داوطلبان توانمند در برخی دانشگاه های سطح ۲ و ۳ اشاره نمود.
در ادامه اظهار نمودند که در صورت حذف رشته ای از کنکور، در یک دانشگاه، امکان باز گرداندن به نظام پذیرش بر اساس کنکور، وجود نخواهد داشت و حذف رشته ها باید با تدبیر و بررسی همه جوانب امر، صورت پذیرد.
در ادامه این نشست، آقای دکتراحمد صالحی کاخکی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر اصفهان، محدودیت ها و تبعات ایجاد شده در سطح بندی دانشگاه ها به ویژه برای دانشگاه های تخصصی و بالاخص گروه آموزشی هنر را مطرح نمود و در آخر نیز مشکلات مربوط به تداوم پذیرش دانشجوی دکتری در رشته های معماری و شهرسازی را مطرح و معاونت آموزشی وزارت متبوع نیز، جهت بررسی و رفع آن، قول مساعد دادند.