عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

کنترل فاکتور های خطر، بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

استادیار گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کنترل قند، چربی و فشار خون به عنوان فاکتور های خطر ساز، راهکار پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است.

دکتر محسن موهبتی در گفتگو با وب دا  با اشاره به اینکه اصلاح سبک زندگی، موجب کاهش آمار بیماری های قلبی و عروقی می شود، خاطر نشان کرد: در بحث بیماری های قلبی بحث پیشگیری مقدم بر درمان است، و یکی از موضوعاتی که در حوزه پیشگیری موثر است، بحث آموزش همگانی است که این آموزش ها باید از سطح جامعه آغاز شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شناخت و کنترل فاکتور خطر برای پیشگیری از بیماری ضروری است، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آموزش و توانمند سازی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یک سوم افراد مبتلا به فشار خون  از بیماری خود اطلاعی ندارند، اظهار کرد: در این راستا گسترش برنامه های آموزشی در سطح جامعه نقش موثری در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دارد.

استادیار گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تغییر شیوه زندگی، حذف بی تحرکی، رژیم غذایی سالم در سالم زیستن موثر است به گونه ای که اصلاح شیوه زندگی بیش از پنج برابر حضور پزشک موثر است.

دکتر موهبتی با بیان اینکه درمان دارویی باید زمانی انجام شود که سود آن از ضرر بیشتر باشد،  اظهارکرد :بنابراین تجویز مصرف آسپرین به منظور جلوگیری از سکته کار نادرستی است، زیرا قرص آسپرین باعث خونریزی معده یا خونریزی مغزی می شود.

وی با تاکید بر اینکه اندازه گیری فشار خون داخل منزل یک روش پذیرفته شده است، افزود :کنترل فشار خون به صورت وسواس گونه نیز مفید نیست بلکه باید براساس نظر پزشک انجام شود.

{jcomments on}