عمومی | دانشگاه رازی

برگزاری نشست شورای دانشگاه رازی

نشست شورای دانشگاه رازی به ریاست دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست شورای دانشگاه با دستورکار ارزیابی مسائل مربوط به پذیرش دانشجو و تعیین ظرفیت‌ها، امروز دوشنبه بیست‌و‌چهارم دی ماه ۱۳۹۷ به ریاست دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا برگزار شد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه رازی در این نشست، با اشاره به بهبود نظم‌بخشی آموزشی در ترم گذشته اظهار داشت: از جهت آموزشی، برآوردها حاکی از بهترشدن نظم‌بخشی آموزشی است و شرایط برگزاری کلاس‌ها نسبت به ترم‌های قبل بهتر بوده و این روند در چارچوب تلاش‌های همکاران ما است و از زحمات آموزشی همه همکاران و دقت‌نظری که در ترم گذشته داشتند، تشکر می‌کنم.

*دانشگاه رازی جزو دانشگاه‌های برتر در حوزه تحرّکات فرهنگی / با هرگونه تخلف در بستر امتحانات برخورد جدّی می‌شود

رئیس دانشگاه رازی همچنین تحرکات و اقدامات فرهنگی انجام شده در ترم گذشته را مطلوب دانست و با تشکر از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، افزود: تحرک فرهنگی در ترم گذشته به‌ویژه در روز دانشجو و مسائل مختلف مناسب بوده و جزو دانشگاه‌های برتر کشور در این زمینه بوده‌ایم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا همچنین اقدامات حوزه پژوهشی دانشگاه در ترم گذشته را مناسب دانست و گفت: برگزاری همایش ملی توسعه پایدار و کنفرانس ملی نقش عمران در کاهش مخاطرات تحرک خوب پژوهشی در ترم گذشته بود، ضمن اینکه در مسائل مختلف پژوهشی از جمله افزایش حق پروپوزال‌ها و پرداخت‌هایی برای گرنت‌های کیفی‌سازی پژوهش و مسائلی در چارچوب ارتقاء‌بخشی به تحرک پژوهشی همکاران، ترم موفقی داشتیم.

رئیس دانشگاه رازی همچنین گفت: حوزه پژوهشی دانشگاه گزارشی را در خصوص وضعیت فارغ‌التحصیلی و شرایط دانش‌آموختگان دانشگاه تهیه کرده و خروجی این گزارش مورد تقدیر وزارت علوم قرار گرفت و حتی به‌عنوان یک الگو برای دانشگاه‌های دیگر ارسال شده است، در این گزارش وضعیت فارغ‌التحصیلان سال‌های ۹۴-۹۳، ۹۵-۹۴ و ۹۶-۹۵ در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه بررسی شده است. در این پژوهش، میانگین اشتغال فارغ‌التحصیلان ۹۴-۹۳ در مقطع کارشناسی ۲۰ درصد، کارشناسی ارشد ۴۷.۵ درصد و دکترا ۶۶ درصد بوده است، در سال ۹۵-۹۴ میانگین اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی ۱۵ درصد، ارشد ۵۵ درصد و دکترا ۸۸ درصد بوده و در سال ۹۶-۹۵ در کارشناسی به ۱۴ درصد، کارشناسی ارشد ۴۷ درصد و در دکترا به ۵۸ درصد رسیدیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا همچنین به حوزه اداری-مالی اشاره کرد و گفت: در بخش نظام‌بخشی مالی جزو دانشگاه‌هایی هستیم که اهتمام جدّی داشتیم، در زمینه فرآیندهای کاری نیز پروژه معماری سازمانی دانشگاه فعال شده و مسئولان مربوطه و همه حوزه‌های کاری در این زمینه مشغول‌اند تا فرآیندهای کاری دانشگاه حتی‌المقدور سامانه‌سپاری شود. در حوزه دانشجویی نیز تلاش معاونت دانشجویی در راستای تامین رفاهیات دانشجویان بوده است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه با اشاره به برگزاری امتحانات گفت: با هرگونه تخلف در بستر امتحانات به‌طور جدّ برخورد می‌شود و تخلفات در کمیته انضباطی تعقیب می‌شود و روسای دانشکده‌ها مراقبت کنند تا گزارش تخلفات منعکس شود.

رئیس دانشگاه رازی خواستار اهتمام جدّی اساتید درخصوص رعایت نظم  آموزشی و نظم و انضباط درسی شد و تصریح کرد: در بحث رعایت نظم و انضباط درسی و شوونات آموزشیِ برخی از اساتید شاهد موج‌هایی از مخالفت دانشجویی بودیم و در بحث آیین‌نامه ارتقاء این مهم لحاظ گردد و از ابزاری که در اختیار هست برای تعادل‌بخشی رویکردهای دانشگاه با اعضای هیات علمی به کار گرفته شود.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا همچنین با اشاره به رتبه مناسب رشته نفت در دانشکده فنی و مهندسی از جهت استقبال دانشجویان، یادآور شد: ایجاد رشته‌های جدید باید با توجه به نیازها و استقبال دانشجویان صورت بگیرد.

*تبعات منفی سیاست بومی‌گزینی در دانشگاه‌ها

در ادامه دکتر علی‌اکبر محسنی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی اظهار داشت: اخیرا در وزارتخانه جلسه‌ای با حضور تعدادی از معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها در مورد چالش‌های قومی در دانشگاه‌هایی که اقلیت‌های قومی دارند برگزار شد و بحث محوری در این نشست این بود که هدف از بومی‌سازی دانشگاه‌های دارای تنوع قومی، تحقق عدالت آموزشی بود اما در نهایت نه‌تنها عدالت آموزشی محقق نشد بلکه بومی‌گزینی که با انگیزه توجه به طبقات محروم انجام شد چند پیامد بسیار منفی داشت.

دکتر محسنی افزود: سیاست بومی‌گزینی دانشگاه‌ها به‌جای تقویت هویت ملّی و جمعی، به‌شدت عامل تقویت هویت‌های قومی و قبیلگی شده و همچنین بومی‌گزینی در سطح امنیت کلان پایدار نظام به‌عنوان یک تهدید جدّی بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی، کاهش ضریب هوشی دانشگاه‌های هدف را از دیگر پیامدهای منفی بومی‌گزینی دانشگاه‌ها دانست و گفت: هیچگونه غنای فرهنگی در بحث بومی‌گزینی نیست و همچنین باعث ضعف اعتمادبه‌نفس فردی و اجتماعی می‌شود.

*اساتید به دوره‌های مهارتی اهتمام جدّی داشته باشند / کاهش دانشجو رویکرد جدّی وزارتخانه است

در ادامه دکتر علی سلیمی معاون آموزشی دانشگاه رازی اظهار داشت: در بحث شروع و پایان سال تحصیلی نباید هیچ اغماضی صورت بگیرد و با جدیّت این مهم پیگیری می‌شود و "اول مهر" آغاز ترم و پایان ترم نیز "آخرخرداد" است.

دکتر سلیمی اشاره‌ای به کمیسیون موارد خاص داشت و بیان کرد: متاسفانه بیشترین موارد در این کمیسیون مربوط به دانشجویان ارشد و دکترا است و این مساله هشداری است که در آینده به‌ناچار حتما تعدادی اخراجی خواهیم داشت و دانشکده‌ها و کمیسیون و شورای دانشگاه باید توجه جدّی به این موضوع داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه هر ترم حدود ۹۵۰ نفر مشروطی در مقطع کارشناسی داریم، گفت: یکی از راهکارها برای کاهش آمار مشروطی‌ها، معرفی اساتید گروه‌ها به‌عنوان مشاور برای ورودی‌ها بود و همه باید برای کاهش مشروطی‌ها کمک کنند.

دکتر سلیمی برگزاری دوره‌های مهارتی را از تاکیدات جدّی وزارت علوم دانست و گفت: همکاران به این مساله توجه کنند و بخشی از رسالت آموزشی خود را به دوره‌های مهارتی اختصاص دهند و به‌عنوان یک ضرورت پیگیر این مهم شوند.

وی کاهش دانشجو را رویکرد جدّی وزارت علوم دانست و تصریح کرد: سیاست وزارتخانه در جهت تقویت رشته‌های دارای بازار کار است و در این راستا نیز کاهش دانشجو رویکرد جدّی وزارتخانه است، در مقطع دکترا روند افزایش دانشجو متوقف شده و در مقطع ارشد محدود شده است، دانشگاه نیز اگر بخواهد در عرصه رقابت بماند باید تغییر ماموریت بدهد.

معاون آموزشی دانشگاه رازی همچنین بیان کرد: نیروهای آموزشی خوبی در رشته حقوق داریم و باید در این رشته در سطح کشور بِرند شویم.

همچنین دکتر سهراب دل‌انگیزان عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی اظهار داشت: در دنیا دانشکده علوم گُل سرسبد هر دانشگاهی هست و رشته‌های فیزیک و ریاضی اعتبار هر دانشگاه هستند، باید اتاق فکری تشکیل شود و فکر منسجمی در خصوص دانشکده علوم دانشگاه رازی صورت بگیرد.

در ادامه همین مباحث دکتر فرهاد دانش نیا رئیس دانشکده علوم اجتماعی ضمن نقد سخنان دکتر دل انگیزان بیان کردند ضمن اهمیت ریاضیات وعلوم پایه اما فرو کاستن بحث علم و توسعه به این رشته ها خطایی استراتژیک است و همه ما می دانیم که چنین رویکردهایی به علم و توسعه تجربه ای شکست خورده بوده و نباید از اهمیت علوم اجتماعی و انسانی غافل شد.