عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد

معرفی رقم گندم متحمل به شوری (لاین MS-۹۰-۱۵)تحت نام برزگر

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد:
در راستای طرح خودکفایی گندم و اصلاح ارقام گندم در شرایط شوری خاک و آب، بعد ۱۵ سال لاین MS-۹۰-۱۵ به نام رقم برزگر توسط کمیته ثبت ارقام در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی نامگذاری گردید.
این رقم متحمل به شوری با شجره Pishtaz/Karchia در سال زراعی ۸۲-۱۳۸۱ با شماره تلاقی Ns۱۹۵۹ - ۱ از دورگ گیری بین  رقم گندم پیشتاز با سازگاری وسیع به عنوان والد مادری و رقم متحمل به شوری کارچیا بعنوان والد پدری با هدف تولید ارقام با پتانسیل عملکرد بالا و متحمل به شوری ایجاد گردید . این لاین در ایستگاه  یزد در شرایط آب وخاک شور با میانگین عملکرد دانه ۹/۴ تن در هکتار نسبت به ارقام بم و نیشابور (به ترتیب با میانگین عملکرد ۴/۷ و ۴/۶۷۵تن در هکتار )، بر تری نشان داد.
د

ر همین راستا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد به عنوان منبع این بذر در سال زراعی ۹۷-۹۶ به میزان ۴۹۰۰ کیلوگرم بذر پرورشی این رقم را تولید و در اختیار زارعین داخل و خارج استان قرار داده است.


مجری این طرح در استان یزد سید محمد تقی طباطبایی، همکاران تحقیقاتی محمد حسین دهقانی و محدرضا ثقفی و همکاران ترویج حسین رستگار و محمد متولی بوده‌اند.


روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد