عمومی | دانشگاه صدا و سیما

گردهمایی روسای تعدادی از دانشگاه‌های معتبر کشور


گردهمایی تعدادی از روسای دانشگاه‌های وابسته با سازمان‌ها به میزبانی دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما دکتر شهاب اسفندیاری رییس این دانشگاه در ابتدای جلسه ضمن خیرمقدم به حاضران جلسه گفت: این نشست به منظور هم اندیشی در زمینه بند « ز» تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۱۳۹۸ برگزار شده است.
وی با انتقاد از این بند لایحه بودجه سال ۹۸ افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها سابقه ای چند ده ساله دارند و نمی توان با یک خط در لایحه یادشده که تنها یک سال قدرت اجرایی دارد و به درآمد‌ها و مخارج دولت مربوط است سرنوشت این گونه دانشگاه‌ها را تعیین کرد.

« دانشگاه‌های بی ضابطه » دروغی ساختگی است

رییس دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: در صورت نیاز به تغییر روش فعالیت این دانشگاه‌ها، نیاز به تشکیل کارگروهی تخصصی با حضور کارشناسان، استادان دانشگاه و نمایندگان این دانشگاه‌ها است تا برای آینده آنها تصمیم گیری شود.

اسفندیاری با ابراز ناراحتی از به کاربردن واژه توهین آمیز « دانشگاه‌های بی ضابطه » توسط برخی جراید و افراد در مورد دانشگاه‌های وابسته به سازمان‌های کشور گفت: دانشگاه صدا و سیما به طور کامل زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند و نمی تواند دانشجو و یا حتی عضو هیات علمی‌بدون تایید این وزارتخانه داشته باشد. هیات امنای این دانشگاه نیز همانند دیگر دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها با تایید وزارت علوم انتخاب می‌شوند که بودجه و ساختار دانشگاه زیر نظر این هیات امنا است. مهمتر اینکه حتی رییس دانشگاه صدا و سیما نیز با مجوز و تایید وزارت علوم منصوب می‌شود. بنابراین نمی دانم این دروغ که دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها بی ضابطه اند با چه هدفی مطرح شده است؟
وی ادامه داد: حتی ساختمان دانشگاه صدا و سیما در داخل محوطه سازمان صدا و سیماست و از نظر قانونی امکان واگذاری به غیر را ندارد و این مصوبه در کار دستگاه‌ها و تعامل آنان اختلال ایجاد خواهد کرد. اگر دیدگاه صرفه جویانه را درنظر بگیریم این دستگاه‌ها هستند که با بودجه خود در کنار وزارت علوم به تحصیلات عالی کمک می‌کنند و دانشجویان را به عنوان نیروی انسانی متخصص تربیت کرده و به کار می‌گیرند و این کمکی به وزارت علوم است که باید تعداد زیادی دانشگاه و پژوهشکده را مدیریت کند.
رئیس دانشگاه صدا و سیما با اشاره به اینکه برخی کیفیت آموزش در دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها را زیرسوال برده اند، گفت: مسئولیت نظارت بر دانشگاه‌ها هم اکنون نیز برعهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و باید دانشگاهی را که کیفیت آموزش در آن استاندارد نیست و مثلا یک لیسانس به دانشجوی دکتری تدریس می‌کند پیدا کند نه اینکه تمام دانشگاه‌ها را به این سبب مجازات کنند.
اسفندیاری افزود: به نظر می‌رسد کیفیت پایین تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی باشد که در سال‌های اخیر با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت قارچ گونه گسترش یافته اند. چرا به دانشگاه‌های غیرانتفاعی که کیفیت آموزش را کاهش داده اند نظارت نمی‌کنید و به اشتباه دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها را که زیرنظر وزارت علوم فعالند زیرسوال می‌برید؟
اسفندیاری در باره سابقه این دانشگاه گفت: دانشگاه صدا و سیما یکی از نخستین مراکز آموزش عالی در آسیا بود که نیم قرن پیش، آموزش علوم و هنرهای رسانه ای را آغاز کرد. این دانشگاه تاکنون ۴ هزار فارغ التحصیل داشته که بسیاری از چهره‌های موفق سینما، رادیو و تلویزیون دانش آموخته این دانشگاه هستند. به علاوه دانشگاه صدا و سیما ۷۰ عضو هیات علمی دارد که در ۹ رشته کارشناسی ارشد، ۵ رشته کارشناسی و ۲ رشته کاردانی تدریس می‌کنند.
وی با اشاره به گسترش صنعت رسانه در جهان، اضافه کرد: این دانشگاه در ابتدا با کشور‌هایی همچون ژاپن، کره و چین رقابت داشت، اما اکنون کشور‌هایی همچون هنگ کنگ و حتی کشور کوچک تایوان نیز در زمینه علوم رسانه فعالیت می‌کنند.

لایحه بودجه یا بازی با سرنوشت افراد و دانشگاه ها

در ادامه جلسه سردار سرتیپ دکتر حسین ظریف منش، جانشین رییس دانشگاه عالی دفاع ملی هم ۴ محور برای بررسی این لایحه مطرح کرد و گفت: اول باید مدنظر داشت که جای مطرح کردن این بودجه در لایحه نیست. دوم اینکه اجرای این لایحه به این شکل تبعات سنگینی برای نظام و کشور خواهد داشت و باید مورد مطالعه دقیق و کارشناسی قرار گیرد. سوم اینکه این نوع دانشگاه‌ها علاوه بر اینکه بودجه خود را از سازمان تابعه خویش دریافت می‌کنند بلکه یک نوع هم افزایی با وزارت علوم در ارتقای سطح و شاخص علم و دانش و فنی کشور ایفا می‌کنند و چهارم اینکه در جهان امروز دانشگاه‌ها به سمت تقاضا محوری و تخصصی شدن پیش می روند و بهتر و سریعتی می توانند نیاز جامعه خویش را مرتفع کنند لذا برخورد با دانشگاه‌های وابسته با سازمان‌ها با ماموریت های خاص و متفاوت منطقی به نظر نمی رسد.
ظریف منش افزود: اجرای چنین لایحه ای ارتباط مستقیم با سرنوشت چندین هزار نفر خواهد داشت.

ملک وقفی، واگذار نمی شود

همچنین در این نشست حجت الاسلام دکتر سید محمد نقیب رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: تضعیف دانشگاه‌ها خلاف سیاست ماموریت محوری آنان است. اگر قرار است دانشگاه‌ها تجمیع شوند پس چشم انداز بعد از تجمیع چه خواهد بود؟ آیا قرار است با کاهش پذیرش دانشجو، کاهش آمار بیکاری را شاهد باشیم؟ یا دولت صرفا می خواهد نام وزارت علوم بر سردر تمام دانشگاه‌ها باشد که البته الان هم هست.
وی افزود: دانشگاه علوم قرآنی وابسته به سازمان اوقاف است با ۲۲ دانشکده و ۴۴ خوابگاه که تمامی آنها املاک وقفی هستند، آیا ملک وقفی را می‌شود واگذار کرد؟ آیا وزارت علوم توان پذیرش ۶ هزار دانشجو، ۸۰ عضو هیات علمی و ۱۰۰۰ استاد حق التدریس را دارد در حالی که خود وزارت علوم دجار چالش مالی است؟
در ادامه جلسه دکتر محمدجواد شریعت باقری رییس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری گفت: دانشگاه‌های وابسته به سازمان‌ها هر کدام بر مبنای ماموریت خاص سازمان خویش فعالیت می‌کنند و بایستی آن‌ها را به صورت موردی مطالعه کرد نه اینکه با یک لایحه و با یک نگاه واحد برای تمام آنها تصمیم گیری شود. این لایحه نیازمند بازنگری جدی و کارشناسانه دارد.

لایحه برای ایجاد چالش برای صنعت هواپیمایی
در ادامه جلسه دکتر حسین قنبری، رییس دانشکده صنعت هواپیمایی کشور گفت: ما تنها مجموعه آموزشی این علم در منطقه هستیم و بارها مورد تایید سازمان جهانی هواپیمایی قرار گرفتیم. حتی توان صدور خدمات مهندسی به دیگر کشورهای همسایه را داشته و می توانیم درآمدزایی کنیم اما با این تصمیم وزارت علوم پیش بینی می‌کنیم که ۲ سال آینده شاهد تبعات منفی این تصمیم باشیم.
وی افزود: زیان واگذاری دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها به وزارت علوم بیشتر از منفعت آن است. عمده این دانشگاه‌ها ماموریت محور هستند و برای این ماموریت ها مستندات و مصوبات قانونی دارند.
قنبری گفت: بسیاری از دانشگاه‌های کشور آموزش عمومی دارند و تقاضامحور نیستند. باید بدانیم که دانشگاه‌های تخصصی بر اساس نیاز بخش صنعت شکل گرفته اند مانند دانشکده صنعت هواپیمایی با ۴ رشته تخصصی که اجرای این رشته‌ها از توان دیگر دانشگاه‌ها خارج است.
این متخصص علوم هواپیمایی ادامه داد: این ۴ رشته عبارتند از رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما، مهندسی تعمیر الکترونیک هواپیما، مهندسی مخابرات هواپیما و مهندسی مراقبت پرواز. این چهار رشته در هیچ کدام از دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه‌های تراز یک و حتی دانشگاه آزاد ارائه نمی‌شود. علت آن نیز نداشتن امکانات فنی و تجهیزات تخصصی است.
رییس دانشکده صنعت هواپیمایی کشور از منحصربه فرد بودن این دانشکده در میان تمام کشورهای منطقه خبر داد و گفت: نه تنها دانشگاه‌های فنی و مهندسی داخلی بلکه دانشگاه‌های کشورهای منطقه نیز توان تدریس و  اجرای رشته‌های اختصاصی دانشکده صنعت هواپیمایی ایران را ندارند.

خاموشی دانشکده ای ۷۰ ساله
به علاوه آقای دکتر پرستاری معاون آموزشی و دانشجویی این دانشکده اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان دانشکده صنعت هواپیمایی کشور در بازار کار مرتبط با این صنعت جذب می‌شوند. هیچ کدام از دانشگاه‌های وزارت علوم ظرفیت و توانایی دانشگاه صنعت هواپیمایی کشور را برای تربیت نیروی متخصص ندارند.
معاون آموزشی و دانشجویی دانشکده صنعت هواپیمایی کشور افزود: این دانشکده سابقه و تاریخچه بیش از ۷۰ سال دارد. در حالی که ۷۰ سال پیش حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در نقشه جغرافیا هنوز ایجاد نشده بودند. کشوری در حاشیه خلیج فارس حتی یک میلیون جمعیت ندارد اما دانشگاه صنعت هواپیمایی تاسیس کرده و ما با یک تصمیم نادرست دانشکده ۷۰ ساله هوانوردی کشور را به آستانه تعطیلی هدایت می‌کنیم. خطر اینجاست که با این تصمیم شاید در سالهای آتی محتاج به کشورهای عربی شویم.
لازم به ذکر است اولین نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها به میزبانی دانشگاه صداوسیما و به منظور همفکری و هم اندیشی در خصوص بند «ز» تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۱۳۹۸ برگزار شد. این بند از لایحه مذکور درباره واگذاری این دانشگاه‌ها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.


این نشست دکتر اسفندیاری رییس دانشگاه صدا و سیما، دکتر حیدری مشاور سخنگو و مسئول هماهنگی پارلمانی شورای نگهبان، دکتر غفاری دکتر غفاری نماینده دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دکترحسین ظریف منش جانشین رییس دانشگاه عالی دفاع ملی، دکتر سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دکترحسین قنبری رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، دکتر جواد پرستاری معاون آموزشی و دانشجویی دانشکده صنعت هواپیمایی کشور، دکتر محمدجواد شریعت باقری رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری حضور داشتند.