عمومی | فرهنگستان علوم

برگزاری سمینار «نقش زنان در علم و فناوری در ایران»؛ شورای همگانی گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم

به همت گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، سمیناری با عنوان «نقش زنان در علم و فناوری در ایران» در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ در تالار اجتماعات فرهنگستان علوم برگزار شد.

در این سمینار خانم ها دکتر طاهره کاغذچی استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو وابسته فرهنگستان علوم، دکتر سیمین ناصری استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو وابسته فرهنگستان علوم و دکتر معصومه نصیری کناری استاد دانشگاه صنعتی شریف و همکار مدعو فرهنگستان علوم سخنرانی کردند. خانم دکتر طاهره کاغذچی سخنانی تحت عنوان «وضعیت زنان در آموزش عالی و مراکز پژوهشی در ایران» ایراد کرد. به نظر ایشان حضور زنان در کنار مردان باعث پیشرفت در علم و فناوری می شود. خانم دکتر کاغذچی در ادامه به اطلاعات مربوط به وضعیت زنان بورسیه شده در مراکز آموزشی و پژوهشی فنی و مهندسی اشاره کرد و اظهار داشت حضور زنان در آموزش عالی کشور نسبت به مردان به طور متوسط زیر ۳ درصد است. ایشان در ادامه جدول توزیع استانی تعداد دانشجویان زن در مهندسی را توضیح داد و آماری از تعداد دانشجویان زن برتر مشمول جایزه های تحصیلی بنیاد ملی نخبگان و تعداد زنان عضو هیات علمی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی و پژوهشگاه های فنی و مهندسی کشور ارائه کرد. در پایان هم وضعیت مدیریتی زنان در طرح های علمی را بررسی کرد.

خانم دکتر سیمین ناصری در سخنانی با عنوان «وضعیت زنان در صنایع، مشاغل و کارآفرینی و وضعیت حضور زنان در حوزه مدیریتی در ایران» تفاوت افراد شاغل، بیکار و جمعیت غیر فعال اقتصادی را توضیح داد و آماری از روند تغییرات درصد شاغلین رشته های فنی و مهندسی در میان خانم ها و آقایان و نیز وضعیت زنان دانش آموخته در فعالیت های کارآفرینی ارائه کرد. ایشان آماری مقایسه ای از زنان فعال در پارک های علم و فناوری سیستان و بلوچستان، خلیج فارس، زنجان، گلستان و ... ارائه کرد. خانم دکتر ناصری در بخش دوم سخنانش وضعیت حضور زنان در بخش مدیریتی و اجرای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها را بررسی کرد و تعداد زنان فارغ التحصیل فنی و مهندسی را که دارای مشاغل مدیریتی شدند به تفکیک دانشگاه بیان کرد. در پایان به تعداد کم زنان در شورای عالی تحقیقات وزارت علوم و تعداد کم اعضای وابسته و مدعو و عدم حضور عضو پیوسته زن در گروه علوم فنی و مهندسی فرهنگستان علوم اشاره کرد.

خانم دکتر معصومه نصیری کناری تحت عنوان «مقایسه وضعیت زنان در رشته های مهندسی در ایران، آسیا و اروپا» سخنرانی کرد و آماری از زنان هیات علمی کم تجربه و مجرب و همکاری آنها در دانشگاه های مالزی ارائه کرد. ایشان رشد تعداد زنان در دانشگاه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات هند را بررسی کرد و ادر ادامه اظهار داشت: دانشگاه های مالزی برای هیات علمی شدنٍ ۳۰ درصد از زنان تحصیلکرده تضمین می دهند. خانم دکتر نصیری در ادامه آماری از درصد زنان در تحصیل و تحقیق رشته های مختلف در آسیا و درصد زنان در میان فارغ التحصیلان مقطع دکتری در تمام رشته های کشورهای اروپایی ارائه و درصد دختران در میان فارغ التحصیلان مقطع دکتری در رشته های فنی و مهندسی در ایران با اروپا را مقایسه کرد. ایشان آماری هم از زنان شاغل مهندس در اروپا، آسیا و ایران با ملاک های سنی مختلف ارائه و نرخ رشد سالیانه محققان زن و مرد در اروپا و نیز درصد اعضای هیات علمی زن در سطوح مختلف در دانشگاه های ایران و اروپا را مقایسه کرد. به نظر سخنران، اشتغال پاره وقت خانم ها در اروپا جنبه مثبتی ندارد و امکان رشد مدیریتی آنها را ار بین می برد.

در پایان سمینار خانم دکتر طاهره کاغذچی در مورد مطالب مطرح شده در سخنرانی ها نتیجه گیری کرد و پیشنهادهایی ارائه نمود. به نظر ایشان ایران کشوری غنی از منابع مختلف و دارای استعدادهای فراوان است که اگر شوق های لازم در اختیارشان قرار داده شود بازدهی آنها زیاد خواهد بود. ایشان ادامه داد که ضروری است دختران سرزمینمان را باور کنیم و فرهنگستان علوم را جای مناسبی برای هموار کردن راه دختران دانست که می تواند مشکلات آنها را به اطلاع مسئولان برساند. ایشان پیشنهاد کرد که فرهنگستان علوم از مشاوران امور زنان در سازمان های مربوط برای ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی دعوت به عمل آورد و یک دفتر دائمی برای کارگروه زنان در گروه علوم فنی و مهندسی فرهنگستان تشکیل دهد تا در زنان خودباوری ایجاد و از افزایش مهاجرت آنها جلوگیری شود.

گالری تصاویر

روابط عمومی فرهنگستان علوم