عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پیشگیری از چاقی کودکی با ارتقای سطح آگاهی جامعه

فاطمه آهو خوش با اشاره به برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان سازمان بهداشت جهانی، بیان کرد: چاقی از مهمترین مشکلات بهداشتی بسیاری از کشورهای جهان است که زمینه ساز چاقی بزرگسالی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و درنتیجه بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام صحیح تمامی واحدهای درگیر در برنامه برای کنترل و پیشگیری چاقی کودکان است.
مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان نیز گفت: رفتارهای غذایی نامناسب مانند افزایش مصرف فست فود و نوشابه‌های قندی و کاهش فعالیت‌های بدنی از جمله دلایل اضافه وزن و چاقی کودکان  است.
فرزانه بخشی‌زاده تصریح کرد: آموزش به بانوان مبتلا به چاقی در مراقبت‌های پیش از بارداری، آموزش در خصوص تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماهه اول زندگی کودک به مادران باردار، آموزش الگوی صحیح تغذیه تا ۵ سالگی، آموزش‌های مدون در مهدکودک‌ها و مدارس، همکاری با آموزش و پرورش برای هماهنگی با سالن‌های ورزشی در سطح شهر برای ثبت‌نام دانش‌آموزان با هدف افزایش فعالیت بدنی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مراقبین و مربیان مهدکودک‌ها و مدارس و والدین دارای کودکان مبتلا به چاقی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در پیشگیری از چاقی کودکی موثر باشد.
با توجه به روند رو به افزایش چاقی در گروه‌های سنی مختلف به ویژه در گروه سنی کودکان و نوجوانان و احتمال تداوم آن در بزرگسالی، در سال ۲۰۱۵ سازمان جهانی بهداشت با تشکیل کمیته‌‌ای، برنامه Endig childhood Obesity)) ECHO  را برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرد.
با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد از کودکان و نوجوانان کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند، اجرای برنامه ملی پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در این گروه سنی امری ضروری است.
کمیته مذکور با حضور مسئولین واحدهای سلامت خانواده و جمعیت، نوجوانان و مدارس، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، آموزش بهداشت، با سر دبیری واحد بهبود تغذیه جامعه شهرستان و به ریاست معاون بهداشتی شبکه تشکیل شد.

انتهای پیام/ م.س - ۳۰۷۰