عمومی | دانشگاه مراغه

برگزاری سالانه ۳ یا ۴ دوره HSE در دانشگاه مراغه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه؛ در همین راستا، شبکه آزمایشگاهی (آزمایشگاه مرکزی) دانشگاه مراغه در بهمن ماه ۱۳۹۳ اقدام به تشکیل شورای HSE نمود و در راستای الگومدار و هدفمند نمودن فعالیت‌های دانشگاه در این زمینه، چشم‌انداز، برنامه‌ها و اهداف راهبردی دانشگاه، طراحی و فعالیت‌ها در این خصوص آغاز شد.


دکتر احمد آقایی در این راستا گفت: یکی از برنامه‌های اصلی شورای HSE دانشگاه مراغه، تمرکز بر روی آموزش اعضای هیات علمی، کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، کارکنان و دانشجویان (به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی) می‌باشد که در همین راستا می‌توان نسبت به برگزاری منظم کارگاه‌های آموزشی مرتبط با HSE در دوره‌های زمانی مختلف اقدام نمود.
رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه مراغه ادامه داد: اولین کارگاه آموزشی تحت عنوان "دوره آموزشی بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)" ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه و نیز کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد و پس از آن هشت دوره HSE ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دو دوره مدیریتی بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) ویژه اعضای هیات علمی، کارشناسان آزمایشگاه‌های دانشگاه تاکنون در دانشگاه مراغه برگزار گردیده است.
وی افزود: منبع درسی دوره‌های آموزشی HSE کتاب "راهنمای سریع و کاربردی سلامت، ایمنی و محیط زیست در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها" می‌باشد که با تالیف و تدوین مهندس احمد یاری و با همکاری شورای HSE دانشگاه مراغه در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسید و به عنوان کتاب برتر سال در جشنواره برترین‌های HSE سال ۱۳۹۴ که در مرداد ماه این سال برگزار گردید انتخاب شد.
ایشان در پایان تصریح کرد: این کتاب به دلیل دریافت بازخوردهای بسیار خوب از سوی مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور، در آذر ماه ۱۳۹۶ به چاپ دوم رسید.


گفتنی است: دبیرخانه شورای HSE دانشگاه، علاوه بر برگزاری دوره‌های HSE، تاکنون دوره‌های مختلفی از جمله دوره آموزش مقدماتی کمک‌های اولیه ویژه اعضای هیات علمی،کارمندان و کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و نیروهای حراست دانشگاه با همکاری جمعیت هلال احمر شهرستان مراغه و پنج دوره آشنایی با سیستم‌های آتش‌نشانی و اطفاءحریق ویژه کارشناسان آزمایشگاه‌ها وکارگاه‌ها، نیروهای حراست دانشگاه، اعضای شورای HSE دانشگاه و اعضای کمیته‌های HSE دانشگاه با همکاری سازمان آتش‌نشانی شهرستان مراغه برگزار کرده است.
همچنین، از اقدامات دیگر دبیرخانه شورایHSE ، می‌توان به خرید کپسول‌های آتش‌نشانی مورد نیاز بخش‌های مختلف دانشگاه، نصب و شارژ کپسول‌های خالی و همچنین خرید اقلام تجهیزات حفاظت فردی طبق درخواست گروه‌های آموزشی دانشگاه و خرید جعبه کمک‌های اولیه و اقلام مورد نیاز آن اشاره کرد.


لازم به ذکر است که دوره بعدی HSE یکم اسفند ۱۳۹۷ در دانشگاه مراغه برگزار خواهد گردید.