عمومی | دانشگاه سلمان فارسی کازرون

متن سخنرانی رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در مراسم تجلیل از خدمات دکتر جلیل مقدسی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و خیر مقدم عرض می کنم خدمت میهمانان گرامی، اساتید بزرگوار، دانشجویان عزیز و دیگر حاضران در جلسه و حضور میهمانان گرامی را در دانشگاه سلمان فارسی و شهر تاریخی کازرون گرامی می داریم ، شهری که در جای جای آن نشانی از پیشینه ای درخشان از فرهنگ و تمدن نمایان است ، شهری که با تاریخ پر افتخار ایران پیوندی ناگسستنی دارد، شهری که تنگ چوگانش نشان پیروزی های افتخار آمیز ایران بر امپراطوری روم است جایی که والرین ( valerian ) امپراطور روم در برابر سم اسب شاپور ساسانی زانو می زند. شهری که با بیشاپور و معبد با شکوه آناهیتا در آن ، نشان پیشرو بودن علوم و فنون شهرسازی در این منطقه است. شهر عارفان نامدار؛ شهری که زادگاه و مدفن ابواسحاق کازرونی، عارف نامی ایران و سر سلسله مکتب کازرونیه از مکاتب مشهور عرفان اسلامی، است. شهر زادگاه امین الدین بلیانی، عارف شهیر سده هشتم و مراد حافظ شیرین سخن، است. شهر علامه دوانی و شاعر نام آور انقلاب ، نصر الله مردانی، است. شهری که بیش از هزار و دویست شهید تقدیم انقلاب و کشور کرده است. شهر نرگسزارها و نخلستان ها و گندمزارها.

همچنین تشکر ویژه دارم از جناب آقای دکتر جلیل مقدسی رئیس سابق دانشگاه صنعتی شیراز و دبیر سابق هیئت امنای دانشگاه صنعتی و موسسات تابعه به خاطر تشریف فرمایی در این جلسه.

زحمات ایشان در مدت تصدی ریاست دانشگاه صنعتی شیراز و دبیری هیئت امنای مربوطه، بسی جای تقدیر دارد ؛ حدود چهارده سال بیشتر از تاسیس دانشگاه صنعتی نمی گذرد ولی در این مدت محدود، این دانشگاه تبدیل به یکی از قطب های مهم علم فناوری کشور شده است و این به دست نیامده است جز در سایه مجاهدت ها و کوشش های بی دریغ علمی اجرایی این استاد بزرگوار.  به زبان دیگر می توان گفت که توسعه بی نظیر دانشگاه صنعتی شیراز ، حاصل کوشش های خستگی ناپذیر و نتیجه درایت ها این استاد فرزانه و هدیه ای مستقیم از طرف ایشان به جامعه ی علمی کشور و استان فارس است. هر چند در آینده ، جامعه دانشگاهی استان فارس از توانمندی های مدیریتی ایشان به عنوان یک مدیر موفق و کاردان و با کفایت، به طور مستقیم محروم خواهد ماند، اما تجربیات ایشان دوشادوش مدیران جدید دانشگاه های ما، حلال مشکلات و رافع معضلات خواهد بود و مطمئن هستیم که ایشان، این گنجینه تجربه های موفق را در اختیار ما قرار خواهند داد و راهنمای مدیران دانشگاه های عضو این هیئت امنا برای رسیدن به توسعه و آینده علمی تر خواهند بود. در اینجا به این بزرگوار خسته نباشید می گوییم و برایشان آرزوی سلامتی و توفیق در همه امور زندگی ، از درگاه خداوند متعال مسالت داریم و قطعا جامعه علمی و دانشگاهی ما هر چند از توان مدیریتی ایشان بی نصیب شده است اما تا دهه های آتی، از چشمه فیاض دانش بیکران وی بهره ها خواهد برد.

فلسفه تشکیل هیئت امنا و اداره دانشگاه ها به شکل هیئت امنایی شناخت دقیق تر و علمی تر ظرفیت های هر دانشگاه و هر منطقه و بهره وری بیشتر از دانشگاه با توجه به پتانسیل های موجود در هر نقطه از این خاک پاک و مقدس در جهت توسعه بهتر و همه جانبه تر ایران عزیزمان است. از دیگر مزایای تصمیم گیری درباره دانشگاه در هیئت امنا استفاده از نظرات تخصصی روسای دانشگاه های مربوطه است که واسطه بین بدنه علمی اجرایی هر دانشگاه و هیئت امنا به شمار می روند؛ اما با کمال تاسف ما شاهد مصوباتی در جلسه قبل هیئت امنا درباره دانشگاه سلمان فارسی کازرون هستیم که برای ما به هیچ عنوان نه قابل هضم است و  نه قابل پذیرش. در دستور اول جلسه هیئت امنای مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۰۵ برای طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه های استان فارس، تصمیماتی اخذ شده است که آن را با منطق و مقایسه به هیچ وجه منطبق نمی یابیم. در جدول قید شده ذیل این دستور ، تعداد رشته و دانشجوی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و دانشگاه فسا و مجتمع آموزش عالی لامرد ذکر شده است. دانشگاه فسا با ۱۱۲۳ دانشجو و ۱۴ رشته مقرر شده است که ۶۰ عضو هیئت علمی و ۶۰ کارمند داشته باشدولی برای دانشگاه سلمان فارسی کازرون با ۱۵۴۰ دانشجو و ۱۵ رشته، ۴۸ عضو هیئت علمی و ۴۳ کارمند تصویب شده است. این عدد و رقم ها با منطق ریاضی و علمی جور در نمی آید و ما ضمن اصرار بر حفظ شرایط موجود و حتی رشد آن برای دانشگاه فسا خواهان تجدید نظر کلی در تصمیم درباره اعداد و رقم های مصوب برای دانشگاه سلمان فارسی هستیم. اگر بر اساس یک منطق آماری و بر پایه مصوبات برای دانشگاه فسا بخواهیم عدد و رقم واقعی برای دانشگاه سلمان تنظیم کنیم و آمار هیئت علمی و کارمند بر ملاک تعداد رشته و شمار دانشجو استخراج و تصویب کنیم چون تعداد دانشجوی ما حدود سی و سه درصد بیشتر از دانشگاه فسا است ضروری است که تعداد اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه ما، هر کدام به هشتاد نفر برسد تا تعادل و توازن برقرار شود.

نکته دیگر مورد انتقاد ما باز به اطلاعات مندرج در جدول فوق الذکر بر می گردد؛ در جلو نام مرکز آموزش عالی لامرد حذف تدریجی رشته های علوم انسانی نوشته است و در برابر دانشگاه فسا حذف تدریجی رشته های کشاورزی قید شده است ، ولی باز با نهایت تاسف در برابر نام دانشگاه سلمان فارسی کازرون حذف تدریج رشته های هنر و علوم پایه قید شده است و برای ما مشخص نیست که چرا هر کدام از دانشگاه های فوق یک دانشکده از دست می دهند حتی مرکز آموزش عالی لامرد فقط یک رشته در این دانشکده دارد اما دانشگاه سلمان فارسی کازرون قرار است دو دانشکده از دست بدهد ولی این تعدیل رشته ها به هیچ عنوان شامل دانشگاه صنعتی شیراز نشده است و کاش برای ما مشخص می شد که دانشکده علوم پایه دانشگاه صنعتی شیراز و دانشکده علوم پایه دانشگاه  فسا چه برتری نسبت به دانشکده علوم پایه دانشگاه سلمان فارسی دارد که یکی باید حذف شود و دیگران باید باقی بمانند.

نکته دیگر در جدول فوق عدد و رقم مربوط به تعداد دانشجو و تعداد رشته ها است . اگر نگاهی بیندازیم و ببینیم که دانشگاه فسا با ۱۴ رشته که ۱۱ رشته آن در مقطع کارشناسی فعال است ۱۱۲۳ دانشجو دارد و دانشگاه سلمان فارسی کازرون با ۱۵ رشته که از اتفاق ۱۱ رشته آن نیز در مقطع کارشناسی فعال است ۱۵۴۰ دانشجو دارد مشخص می شود که استقبال دانشجویان از رشته ها و دانشگاه سلمان فارسی کازرون به مراتب چشمگیر تر بوده است و حدود چهل درصد بیشتر دانشجو به این دانشگاه و رشته هایش تمایل دارد که این میزان استقبال بسیار قابل توجه است و باید مورد توجه هیئت امنا قرار می گرفته است با این حساب چرا باید رشته ها در دانشگاهی که بیشتر مورد استقبال واقع می شوند حذف شوند؟

نکته در خور تامل دیگری که در این مصوبه مورد توجه قرار نگرفته است سابقه رشته ها و تعداد اعضای هیئت علمی این رشته ها است. رشته فیزیک این دانشگاه دوازده سال سابقه دارد و تاکنون، هشت دوره دانشجو از آن فارغ التحصیل شده اند و هفت عضو هیئت علمی PHD دارد که از نظر پژوهشی اغلب در سطح بین المللی و ملی می درخشند. رشته ریاضی ما با ده سال سابقه و شش دوره فارغ التحصیلی و ۵ عضو هیئت علمی با رزوم پژوهشی درخشان چرا باید حذف شود اگر عصر پیشرفت علم است و این پیشرفت تا حدی مدیون رشته کامپیوتر و علوم وابسته بدان است، چرا باید رشته علوم کامپیوتر که بسیار نیز مورد استقبال دانشجویان است، حذف گردد. رشت نوین و میان رشته ای فیزیک مهندسی چرا امکان توسعه و رشد نیابد و صرفا به دلیل تصمیماتی که چندان وجهه ای کارشناسی در آن دیده نمی شود، حذف شود. اکنون دانش آموختگان ما در رشته شهرسازی در جای جای این مرز و بوم مشغول انجام خدمت در پست های مهم و حساسی هستند و به توسعه و عمران شهرها و روستاهای ما خدمت می کنند و چرا باید کشور را از این استعداد های درون زا و مشتاق و کم هزینه بی نصیب کرد.

آیا مطالعه و بررسی دقیق و در نظر گرفتن این گونه شرایط دانشگاهی و منطقه ای، یکی از مهم ترین وظایف هیئت امنا نیست؟ اگر این رشته ها را حذف کنیم چه پاسخی برای مشتاقانی داریم که بنا به دلایل عدیده ای نمی توانند از این شهرستان و شهرستان های اطراف راهی دورتر در پیش گیرند و باری ارتقای علمی به شهرهای دور دست بروند؟

مطالعه دیگر در مصوبه فوق، به عدم تعادل در تعداد رشته ها و اعضای هیئت علمی و دانشجویانی مربوط است که قرار است با این تصمیم از این دانشگاه حذف شوند . از دانشگاه صنعتی شیراز هیچ رشته و دانشجو و استادی حذف نخواهد شد. از مرکز آموزش عالی لامرد فقط یک رشته و تنها یک عضو هیئت علمی حذف خواهد شد. از دانشگاه فسا سه رشته با ۱۱ عضو هیئت علمی حذف خواهد شد ولی با کمال تاسف از دانشگاه سلمان فارسی کازرون ۵ رشته و ۱۷ عضو هیئت علمی حذف خواهد شد که این آمار بسیار نگران کننده و غیر منصفانه است.

مساله دیگر هدر رفت هزینه های سنگینی است که برای زیرساخت های این رشته ها صورت گرفته است که قطعا با حذف این رشته ها، این سرمایه ملی بلا استفاده خواهد ماند. آزمایشگاه های فیزیک و شهرسازی این دانشگاه ، با مرارت های بسیاری کامل شده است و معلوم نیست چرا باید این سرمایه ملی با چند سطر تصمیم غیر کارشنسی به هدر رود . ساختمان علوم پایه ما با هزینه ای چندین میلیاردی در آستانه بهره برداری است و اگر قرار است علوم پایه ای نباشد پاسخگوی این هزینه ها چه کسی است؟ هیئت امنا که باید همین شرایط را برای تصمیمات خود مد نظر قرار دهد یا نهادی دیگر؟

نکته دیگری که مورد انتقاد ما است عدم تخصیص عادلانه بودجه است کا باز با مقایسه ای بین دانشگاه های هم تراز، مشاهده می شود که مهم ترین عامل تخصیص یعنی دانشجو و سرانه اش، چندان هم در بودجه بندی و تخصیص ها جدی نیست؛ دانشگاهی با داشتن ۲۰ درصد دانشجو و رشته بیشتر، تخصیصی دارد که ۵۰ درصد بیشتر از دانشگاه ما است که کاش هیئت امنا به این ناسازگاری های آماری و مقایسه ای نیز توجهی می کرد و بدان پایان می داد . ما از هیئت محترم امنای این دانشگاه درخواست داریم که زمینه های توسعه همه جانبه تر دانشگاه های تابعه را فراهم نمایند و شرایط اقلیمی و بومی هر شهر و دانشگاه نیز در این تصمیم گیری ها لحاظ نمایند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته