علوم پایه | دانشگاه ارومیه

با طرح دانشگاه ارومیه؛ بن بست پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه شکسته شد

با پیگیری های دانشگاه ارومیه،  استاندار آذربایجان غربی،  ستاد احیای دریاچه ارومیه با تخصیص آب مورد نیاز برای اجرای طرح ارائه شده از سوی دانشگاه ارومیه مبنی بر پروژه پرورش آرتمیا در ۲۰۰ هکتار از اراضی دشت فسندوز میاندوآب موافقت کرد.

در دیدار محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست،  رییس  و معاون برنامه،بودجه و مالی دانشگاه ارومیه و رییس پژوهشکده آرتمیا و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه که در محل سازمان حفاظت محیط زیست در تهران انجام شد، درخواست دانشگاه ارومیه مبنی بر تخصیص آب برای اجرای پروژه پرورش آرتمیا در ۲۰۰ هکتار از اراضی دشت فسندوز میاندوآب مطرح شد که مورد موافقت ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در برخی از مناطق کشور موفقیت آمیز بوده است.

بدین ترتیب بن بست پرورش آرتمیا در استان آذربایجان غربی و حاشیه دریاچه ارومیه شکسته شده و امید به ایجاد اشتغال دانش بنیان جایگزین کشاورزی با استفاده از ظرفیت های عظیم دریاچه افزایش پیدا کرد.

لازم به ذکر است آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان و شاخص ترین موجو زنده دریاچه ارومیه است که با احیا، توسعه و پرورش این گونه سخت پوست می‌توان ظرفیت‌های بسیاری در  ایجاد اشتغال، تولید درآمد و تامین نیازهای کشور در صنعت آبزی پروری ایجاد کرد.