عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

با حضور قائم مقام وزیرعلوم و رئیس دانشگاه شهیدباهنر، اولین نشست روسای...

اولین نشست روسای دانشگاه‌ها و پارک علمی مراکز آموزشی منطقه ۸ کشور، با حضور دکتر باقری؛ قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، دکتر طاهر؛ رئیس دانشگاه شهیدباهنر کرمان، دکتر دهقان؛ رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان و جمعی از روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، روز چهارشنبه ۱۹دیماه۹۷، در سالن شهیدهنری دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر باقری؛ قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره افرادی که ذکر خیرشون هست در کار نیک و بنای دانشگاه که تعدادی از این افراد در قید حیات نیستند و آرزوی سلامتی برای همه کسانی که در حوزه کمک به آموزش عالی و به خصوص دردانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، قدم‌های نیک برداشتند.

دکتر باقری  گفت: امیدوارم شروع این نشست مقدمه‌ای برای اقدامات موثر بعدی باشد. آموزش عالی در حال گذر از دوره کلاسیک و متداول به سمت دوره‌ای نو است، همراه با مسئولیت های جدید است.

وی افزود: در دوره گذشته، معمولا به دنبال تربیت نیروی انسانی و انجام پژوهش‌های موردنیاز جامعه به خصوص پژوهش‌های بنیادی و توسعه مرزهای دانش بودیم اما امروزه جایگاه مناسبی داریم در این حوزه ها.

قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: پاسخگویی به نیازهای جامعه در کنار مسئولیت‌های قبلی در دوران گذر، اهمیت دارد، این تجربه جدیدی در حوزه ملی و بین المللی است. لذت بایستی هم افزایی، هم فکری و هم نظری انتقال تجارب، داشته باشیم. بدلیل معضلات جامعه ضرورت این موضوع احساس می شود. بعلاوه که مسآله تحریم و شرایط دشوار پس از آن توجه بیشتری را برای این موضوع می طلبد. این ضرورت حکم می کند پژوهش ها را به سمت نیازهای موجود ببریم.

دکتر باقری گفت: خوشبختانه امروز در تمامی مناطق کشور از دانشگاه‌های خوبی برخورداریم. می‌توان گفت دانشگاه‌ها باید نقش محلی و منطقه ای خود را بهتر و پر رنگ تر از نقش ملی و بین المللی ایفا کنند. به عنوان مثال نیاز نیست دانشگاه رفسنجان دغدغه مسائل استان را داشته باشد آنها باید به مسائل شهر رفسنجان بپردازند.

قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: یکی از دستاوردهای وزارت علوم، وجود نیروهای متخصص در تمامی مناطقی است که می تواند به حل معضلات کمک کند. باید از تجارب مراکز دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور استفاده شود. در واقع ستاد وزارت، باید به امور سیاست گذاری و نظارت پرداخته و امور اجرایی به دانشگاه ها و مدیران منطقه ای بسپارد.

وی بیان کرد: بحث مدیریت منطقه‌ای یک ضرورت است و باید اهتمام جدی به خرج داد و مناطق که یکی از آنها منطقه ۸ کشوری است، باید به هم افزایی و هم فکری پیرامون انتقال تجربه و استفاده مشترک از امکانات بپردازند. ما در پی تدوین دستورالعمل‌های اجرایی برای مناطق هستیم که باید در این دستورالعمل ها استقلال دانشگاه ها حفظ شود و در عین حال بخشی از اختیارات ستاد وزارت بدون تعارض با قوانین بالادستی به مدیران مناطق تفویض شود.

دکتر باقری افزود: حتما مدیران منطقه بهتر از وزارت می توانند در حوزه کاری منطقه عمل کنند. توسعه امکانات آزمایشگاه ها و ... از این قسم اختیارت است. قطعا تجربه همکاران در این نشست به تدوین این دستورالعمل کمک خواهد کرد، مدیریت منطقه ای باید به گونه ای تنظیم شود که نقض اختیارات پارک ها و دانشگاه نباشد.

وی تاکید کرد: در حوزه آموزشی باید اهتمام ویژه ای به خرج داد. با توجه به توسعه کمی در دهه گذشته، باید بازگشتی به افزایش کیفیت داشت و نواقص برطرف شود. امروزه جامعه، طالبِ فارغ التحصیلان دارای توانایی های حرفه ای و کارآمد در رشته مربوطه است. به‌خصوص در استان کرمان که ظرفیت‌های صنعتی و معدنی مناسب وجود دارد، فلذا دانشجویان باید در بازه ای که در دانشگاه هستند از مهارت های لازم  برخوردار شوند و تجربه کار در حوزه های مرتبط با رشته را کسب کنند. این مهم ترین وظیفه در حوزه آموزش است.

قائم مقام وزیر علوم  گفت: امروزه کیفیت بیش از کمیت دغدغه جامعه است. پس مدیران باید به این موضوع توجه ویژه ای کنند، به ویژه در مورد بازنگری محتوایی دروس و حذف دروسی که مورد نیاز جامعه نیستند. گاهی حذف به دلیل اشباع بودن نیز مورد نیاز است. تمام این مسائل باید با توجه به تحولات جامعه رخ دهند.

وی افزود: کارشناسان آزمایشگاه‌ها باید دائما در حال بازآموزی باشند. زیرا یکی از موضوعات مهم در کیفیت، نحوه ارائه دروس عملی متناسب با تکنیک‌ها و نیازهای روز است. باید از کارشناسان قوی و باتجربه موجود در منطقه جهت بالا بردن تجربه یکدیگر اسفاده شود.

دکتر باقری گفت:رصد فارغ التحصیلان رشته ها مهم است و باید بینیم فارغ التحصیلان رشته ها در حال حاضر مشغول به چه کاری هستند. امروزه نمی توان نسبت به این قشر بی تفاوت بود. یکی از ویژگی های دانشگاه‌های نسل سوم این است که فارغ التحصیلانش نه تنها باید شغل داشته باشند بلکه می‌بایست کارآفرینی کنند. آیا فارغ التحصیلان از آموزشی که دیده اند راضی هستند و آیا کارفرمایان از عملکرد این نیروها راضی هستند؟این مسائل باید بررسی شوند، این از وظایف مدیران در دوره جدید می باشد که حتما باید به آن پرداخته شود.

قائم مقام وزیر علوم خاطر نشان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری تعیین برنامه راهبردی ۵ ساله توسط دانشگاه ها بسیار اهمیت دارد و باید مشخص شود دراین برنامه چه مشکلاتی از منطقه قرار است مرتفع شوند. این برنامه باید با نظرسنجی و همفکری تمام اعضای دانشگاه نوشته شود. مشخص نمودن سهم هر کدام از اعضای هیات علمی در تحقق این برنامه بسیار ضروری است.

دکتر باقری عنوان کرد: زمانی دانشگاه‌ها می توانند درست عمل کنند که همه اعضا سهم مشخصی در تحقق برنامه راهبردی دانشگاه داشته باشند. هم‌چنین سهم گروه های آموزشی و دانشکده ها نیز باید مشخص باشد. نمی توان در دنیایی که تحولات سریع در حال رخ دادن هستند برای موضوعات پراکنده زمان و هزینه صرف کنیم. شرایط جامعه این مساله را نمی پذیرد.

قائم مقام وزیر علوم  گفت: یکی از وظایف شورای دانشگاه جهت دهی دانشگاه به سمت حل مسائل منطقه ای است. پرداختن به مسائل پیرامونی که برای هر شهر و استان متفاوت است از ضروریات است. باید دراستانی مانند کرمان با کمک مسئولانی همچون استاندار، سهم دانشگاه را در رفع مشکلات استان بررسی کنیم.

دکتر باقری عنوان کرد: زمانی دانشگاه‌ها می توانند درست عمل کنند که همه اعضا سهم مشخصی در تحقق برنامه راهبردی دانشگاه داشته باشند. هم‌چنین سهم گروه های آموزشی و دانشکده ها نیز باید مشخص باشد. نمی توان در دنیایی که تحولات سریع در حال رخ دادن هستند برای موضوعات پراکنده زمان و هزینه صرف کنیم. شرایط جامعه این مساله را نمی پذیرد.

قائم مقام وزیر علوم  گفت: یکی از وظایف شورای دانشگاه جهت دهی دانشگاه به سمت حل مسائل منطقه ای است. پرداختن به مسائل پیرامونی که برای هر شهر و استان متفاوت است از ضروریات است. باید دراستانی مانند کرمان با کمک مسئولانی همچون استاندار، سهم دانشگاه را در رفع مشکلات استان بررسی کنیم.

وی اظهار کرد: باید از افراد توانمند بیرون از دانشگاه نیز بهره ببریم به خصوص کسانی که پیشینه و تجربه صنعتی دارند. این افراد قطعا تاثیر زیادی در پیوند دانشگاه با مراکز اجرایی و صنعتی خواهند داشت. باید به سمتی برویم که دانشگاه در حل مشکلات جامعه موثر باشد. یکی از ویژگی های دانشگاه کارآفرین، نبودِ مرز میان گروه های آموزشی مختلف آموزشی است.

دکتر باقری گفت: برای اولین بار در سطح ملی نمایشگاه تقاضای ساخت برگزار شد که در این برنامه هر ارگان نیازهای خود را در شرایط تحریم مطرح کرد. این برنامه در سطح استان ها باید اجرا شود. در حقیقت یکی از وظایف دانشگاه کمک به ارتقای کیفیت کالاهای داخلی است. درست در شرایط تحریم قرار داریم ولی باید بدانیم که اتفاقات و تحولات بزرگ در شرایط سختی ایجاد می‌شوند.

کدخبر:۱۳۰۵۲۳۳

خبرنگار:پیمان نصیری

عکاس:اکبرخالقی