عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

دکتر باقری سیاستی که در حوزه کلان دنبال می شود پرهیز از توسعه کمی، ارتقاء...

دکتر باقری؛ قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز سه شنبه ۱۸ دیماه۹۷، در جلسه شورای دانشگاه شهیدباهنر با مسئولان این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر باقری؛ قائم مقام وزیر علوم گفت: گرامی می‌داریم یاد و خاطره همه کسانی که این دانشگاه را بنیان‌گذاری کردند و یا ازاستادان این دانشگاه بودند ولی اکنون در جمع ما حضور ندارند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص مسائل کلان آموزش عالی اظهار کرد: مسائل آموزش عالی کشور مفتخر به دستاوردهای زیادی است، علیرغم همه کاستی‌هایی که وجود دارد.

دکتر باقری خاطر نشان کرد: در این چهل سال توفیقات زیادی داشتیم که امروزه می‌توانیم به آنها افتخار کنیم، زیرا بخشی از آن  در اسناد ملی است، دانشگاه‌ها همه افراد با تخصص مورد نیاز جامعه را با کیفیت قابل قبول، تامین می‌کند.

وی گفت: جایگاه خوبی در عرصه‌های بین المللی داریم، استادان در حوزه‌های بین‌المللی در انتشار مقالات و فناوری‌های خوش درخشیدند.

دکتر باقری تصریح کرد: جایگاهی که دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی کسب کردند همگی نشان دهنده این است که علیرغم کاستی‌ها، تلاش‌های همکاران به بار نشسته است و با همیاری استادان می‌توان مشکلات را حل کنیم.

وی گفت:دانشگاه باید به اقتضای نیازهای روز، دانشجو را با رشته متناسب جامعه تربیت کند.

قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ آموزش عالی، کنترل کمّی مراکز آموزش عالی است، پس لازم است تا جایی که مقدور است، به کمیت‌ها بپردازیم.

وی گفت: اگر کاستی در دانشگاه کرمان وجود دارد با دانشگاه‌های دیگر استان تکمیل شود و نظام آموزش عال، سامان پیدا کند.

دکتر باقری اظهار کرد: سیاستی که در حوزه کلان دنبال می‌شود، پرهیز از توسعه کمی، ارتقاء کیفی آموزش عالی، کنترل ارتقاء کیفی در جذب اعضاء هیات علمی است.

وی عنوان کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی از مهارت لازم برای ایجاد کسب و کار برخوردار نیستند و یکی از برنامه‌های جدی در مقطع کارشناسی این است که دروس عملی برگزار کنیم و فارغ التحصیلان دانشگاهی مهارت های شخصی، اجتماعی، مهارت‌های فنی رشته مربوطه را کسب کند.

دکتر باقری گفت: دانشگاه‌ها باید در حوزه پژوهش و فناوری، به سمتی پیش بروند که بتوانند  نیازهای جامعه را پاسخگو باشند یا آن چیزی که امروز تحت عنوان دانشگاه‌های جامعه محور است، انجام پروژه‌های بزرگ صنعتی و حجم قراردادهای صنعتی که در نمایشگاه پژوهش و فناوری سال ۹۷ هم مبادله شد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی، به رفع نیازهای پیرامون خود که یکی از اقتضاعات امروز آموزش عالی است، توجه شود.

در پایان، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به سوالات اعضاء هیات علمی، پاسخ داد.