عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

تعصب ساسانیان در نقش کردن تصاویر مقدسان بر صخره ها

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، ندا اخوان‌اقدم  عضو هیات علمی پژوهشکده هنر این مطلب را «امروز» در نشست تخصصی هنر ساسانی «شمایل نگاری یا شمایل شکنی » که به همت پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون برگزار شد مطرح کرد.
او گفت :تاریخ دین زردشتی به لحاظ مستندات تصویری چندان غنی نیست و یکی از دلایلی که برای این امر ذکر شده مخالفت این دین با شمایل‌پرستی است.
اخوان اقدم تصریح کرد :در نظر زردشتیان تصویرسازی بی‌اعتنایی به امور دینی و همچنین تلاشی برای آفرینش اهریمنی است که با این کار امکان ورود نیروهای شرّ در قالب تصویر مهیا شده و به همین دو دلیل گناه محسوب می‌شود.
به گفته این پژوهشگر ،  از سوی دیگر ساسانیان، زردشتیان متعصبی بودند که تصاویری از مقدسان خود را بر صخره‌ها نقش کرده و این موضوع را خلاف اعتقادات دینی خود نمی‌شمردند به همین دلیل نقوش برجسته فراوانی از این دوره به‌ جامانده است.
این عضو هیات علمی پژوهشکده هنر اظهار داشت : برخی از محققان آنان را مخالفان سرسخت تصاویر بدون تکیه‌گاه یا همان مجسمه‌های ایستاده و از اینرو شمایل‌شکن می‌دانند و معتقدند شمایل‌شکنی از زردشتی‌گری به مسیحیت و اسلام راه یافته و  از سوی دیگر برخی نیز ساسانیان را پیرو جنبش ضدشمایلی معرفی می‌کنند.
وی در پایان تصریح کرد :اما با توجه به مفهوم شمایل‌شکنی و ضدشمایلی و نیز آثار به جامانده از ساسانیان اعم از بصری و ادبی به نظر می‌رسد که آنان در زمینه  تصویرسازی مقدسان دینی خود فاقد تخیل تصویرپردازی بودند.