پزشکی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران

صنعت و سلامت؛ گام نخست واحد تهران‌غرب در ذیل برنامه‌ علمی پایش

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید فرج‌فائد - دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین دانشگاه کشور و با بهره‌مندی از گسترده‌ترین شبکه ملی پژوهشگران، محققان و خبرگان تخصصی می‌تواند به‌عنوان سازمانی مشورتی و حل مسئله و اتاق فکر تخصصی کارآمد در بطن نظام آموزش عالی کشور ایفای نقش کند.

بعد از تشکیل کمیته برنامه‌های علمی واحدهای دانشگاهی و احصای نظام موضوعات در سطح هر واحد دانشگاهی، ۹ برنامه علمی و ۵ هزار و ۳۰۰ برنامه پژوهشی ارائه شده در سطح کشور کار خود را در واحدهای مختلف شروع کرده است.

پایش‌نگار با یک نگاه دقیق و جامع به‌دنبال معرفی ظرفیت‌های برنامه پایش در واحدهای دانشگاهی و ایجاد یک فضای تعاملی بین استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است.

پایش‌نگار در شماره‌های قبلی، نخست ضرورت و کلیات برنامه پایش و در ادامه به « ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ تهران‌‌شمال » و «ماموریت واحد تهران‌جنوب» پرداخته است.

لزوم توجه بیشتر به حوزه صنعت و سلامت

صنعت سلامت محور، منابع انسانی، ظرفیت‌های تولید و تحقیق‌وتوسعه در خلال دهه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و بدون اغراق، صنایع تولیدی کالاهای سلامت محور توسعه بسیاری پیدا کرده است.

همزمان با پیشرفت‌ها و ارائه خدمات ارزنده حوزه سلامت در سال‌های اخیر، ابلاغ سیاست‌های کلان سلامت از سوی مقام معظم رهبری به‌جهت حمایت از تولید با کیفیت داخلی و اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت،‌ضرورت انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنایع پیشرو در این حوزه را دو چندان می‌کند.

باتوجه به‌نقش سازنده بخش صنعت در پیش‌برد اهداف عالیه حوزه سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی به‌شناسایی مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی حوزه صنعت و سلامت پرداخته‌ است. شناسایی این چالش‌ها، گام نخست معرفی موضوعات کلان به جامعه دانشگاهی به‌شمار می‌رود.

از طرفی ورود واحد تهران‌غرب به زمینه صنعت و سلامت، اهتمام و همکاری جدی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی را نیز می‌طلبد. گستردگی این حوزه میان‌رشته‌ای باعث شده تا دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر نهادهای دولتی و غیردولتی را نیز در راستای نیل به اهداف، در مشی کاری خود لحاظ کند.

فراچالش‌های پیش‌ روی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب

باتوجه به حضور تولیدکنندگان و ورود کالاهای حوزه بهداشت و سلامت از خارج از کشور، لزوم پیگیری، شناسایی و دسته بندی صنایع مرتبط با حوزه سلامت با توجه به میزان رعایت اصول سلامت در تولید محصول یا خدمات، پرواضح است. همچنین ایجاد و تقویت زیرساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مورد نیاز در جهت تولید محصولات دانش‌بنیان و خدمات سلامت محور در داخل دانشگاه‌ها می‌تواند از راهبردهای این برنامه علمی باشد.

از آنجاکه ایران واردکننده قسمتی از محصولات و صنایع حوزه سلامت از خارج از کشور محسوب می‌شود، واحد تهران‌غرب می‌تواند با پرداخت به تحقیقات رفتار بازار محصولات سلامت، مطالعاتی را در جهت ارائه محصول سالم و ترغیب و تشویق مصرف کنندگان برای انتخاب محصولات و خدمات دانش‌بنیان داخلی و سلامت محور را انجام دهد.

احصای ۱۱ چالش ملی در زمینه صنعت و سلامت

منظومه نظام موضوعات برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران‌غرب با ورود به ۱۱ چالش ملی در حوزه صنعت و سلامت گام نخست را در اجرای پایش برداشته است. مشکلات دارویی، عدم توجه به ویژگی‌های کالبدی در فضاهای درمانی بیماری‌های خاص،  عدم کفایت مواد و تجهیزات دندانپزشکی ساخت داخل، پایین بودن راندمان تولید تعدادی از داروهای نوترکیب،‌ شناسایی دیرهنگام بیماری‌ها، عدم کفایت مواد و تجهیزات پزشکی ساخت داخل، عوامل زیان‌آور محیط‌کار، عدم اجرای طرح پوشش همگانی بیمه سلامت، عدم تناسب و فراگیر بودن فن‌آوری اطلاعات در پزشکی، ضعف نظام آموزش علوم پزشکی و کاربرد محدود و ناکافی علوم مختلف حرکت‌درمانی در پزشکی، چالش‌های احصا شده توسط دبیرخانه برنامه علمی واحد تهران‌غرب با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی است.

مریم مصلح، مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به پیچیدگی مسائل علمی کشور و نقش دانشگاه‌ها در فرآیند پیشرفت کشور گفت: با چالش‌های نوینی مواجه هستیم و برای رفع این چالش‌‌‌‌‌‌ها ، نظام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و الگوهایی طراحی شده که وظیفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب در حوزه سلامت است.

وی ادامه داد: هدف واحد تهران‌غرب سوق پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری و پروژه‌های تحقیقاتی به سمت برنامه علمی واحد است که ضمن ارائه راهبرد و برنامه مشخص برای انجام پژوهش‌های هدفمند در راستای امکان تولید و دانش‌افزایی و ثروت آفرینی گام برمی‌داریم و در این راستا از پتانسیل اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان استفاده خواهد شد.

فرشاد هاشمیان، معاون پژوهش  فناوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره اهمیت حوزه‌های میان‌رشته‌ای و چندرشته‌ای گفت: باتوجه به وجود یک ساختار مشترک تحت عنوان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران‌غرب و واحد علوم‌پزشکی همکاری‌های مشترکی را در زمینه‌های صنعت و سلامت شروع کرده است.

وی ادامه داد: قدم نخست برای بسط همکاری‌های بین‌رشته‌ای، ایجاد یک بستر در ذیل برنامه پایش با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب بود؛ چراکه در حوزه پژوهش، بهتر و راحت‌تر می‌توان کار کرد و به‌مراتب اجرایی‌تر‌ از سایر حوزه‌های دانشگاهی است.

هاشمیان با بیان این‌که نظام موضوعات در حوزه‌های مشترک با واحد تهران‌غرب احصا شده است، اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند پس از بارگزاری موضوعات احصا شده در زمینه صنعت و سلامت در سامانه پایش با انتخاب موضوعات مربوطه، استادان پیشنهادی را نیز بر اساس سامانه مذکور از هر دو واحد دانشگاهی انتخاب کنند.

وی در انتها تصریح کرد: در صورتی که رساله‌های مستخرج از این برنامه علمی منجربه کسب و کار یا تولید محصول دانش‌بنیان شود، در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی تحت هسته‌ها و واحدهای فناور مستقر می‌شوند. به‌صورت طبیعی بخش مهمی از اهداف پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در راستای انسجام و تمرکز پژوهشی برای برنامه نظام موضوعات صرف خواهد شد،‌ اما نیازها و چالش‌های موجود کشور در حوزه پزشکی و درمان نیز در دستور کار تحقیقاتی این واحد دانشگاهی نیز لحاظ خواهد شد.

واحد تهران‌غرب می‌تواند در راستای تحقق رویکرد همه جانبه سلامت در همه قوانین، سیاست های اجرایی و مقررات و توسعه فرهنگ مسئولیت‌‌پذیری سازمانی، اخلاقی، اقتصادی و ملی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در خصوص ویژگی‌های محصولات و خدمات سلامت و  پاسخگویی فرآیندی، تحت برنامه نظام موضوعات پایش به یک مرجعیت علمی در این حوزه نائل شود.

همچنین ورود دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حوزه سلامت کار و بهداشت صنعتی می‌تواند گام بزرگی برای ارزش‌گذاری به مسائل مربوط HSE محسوب شود. آمار افرادی که در کشور سالانه به‌علت نادیده گرفتن اصول بهداشت کار و ایمنی، جان خود را از دست می‌دهند بسیار بالا بوده و انجام تحقیقات بنیادین در راستای  افزایش سهم سلامت در محیط‌های صنعتی، متناسب با ارتقای کیفیت در خدمات موثر واقع می‌‌‌‌‌‌شود.