برگزاری دوره آموزشی دبیران شورای تحقیقات و کارشناسان آموزش سازمان
دفتر آموزش و پژوهش سازمان به صورت همزمان نسبت به برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و همچنین اجرای دو دوره آموزشی حضوری و نیمه حضوری برای دبیران شورای تحقیقات و دو دوره آموزشی حضوری و نیمه حضوری برای کارشناسان آموزشی استانها در قالب نشست ۴روزه در هفته پایانی آذر ماه با همکاری واحد آموزش منطقه ۷ (تهران) اقدام نمود.
در این دوره آموزشی با برنامهریزی منسجم ضمن برگزاری ۶۴ ساعت آموزش حضوری و نیمهحضوری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش، بررسی و قدردانی از عملکرد شورای تحقیقات استانهای برتر شامل شورای تحقیقات استانهای آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و فارس برگزار شد. شایان ذکر است این استانها در عملکرد آموزشی خود نیز حائز رتبههای اول تا سوم گردیدند.
دکتر فرنیا مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش در روز دوم این نشست و در حضور معاون محترم توسعه مدیریت و منابع سازمان با ارایه گزارش تحلیلی به بررسی عملکرد یکساله آموزش و پژوهش سازمان و نقاط قوت و ضعف عملکرد استانها پرداخت و از حمایتهای ویژه ریاست سازمان در بخش پژوهش اعلام سپاس کردند.
دکتر فرنیا در ادامه، با اشاره به شعار سال هفته پژوهش؛ پژوهش هدفمند، فناوری ارزشآفرین، در خدمت تولید ملی افزودند؛ غالب نبودن رویکرد پژوهشمحور در اغلب سطوح سازمانی و همچنین کمبود نیروی انسانی و عدم ساختار تشکیلاتی در واحدهای آموزشی و پژوهشی مناطق را میتوان به عنوان نقاط ضعف یاد کرد.
ایشان در ادامه نگاه اقتصادی محققین به پژوهش و نگرش مدیران به بیثمر بودن پژوهش را نیز به عنوان یک تهدید جدی اعلام نمودند و اظهار امیدواری کردند تا این تفکر بتواند مورد تغییر و اصلاح قرار گیرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان و نایب رئیس شورای تحقیقات سازمان نیز که در روز دوم این نشست و در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش حضور داشت ضمن اعلام سپاسگزاری از عملکرد آموزشی و پژوهشی سازمان با توجه به گزارش ارایهشده از سوی دکتر فرنیا و صحبتهای تنی چند از دبیران استانی گفتند؛ باید تلاش کنیم تا مدیران کل استانی نیز به گونهای در این جلسات حاضر شوند تا ضمن آگاهی از وضعیت موجود، خود پاسخگوی مشکلات و مسایل مبتلا به استان باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه ضمن پاسخگویی به سئوالات مطروحه از سوی دبیران شورای تحقیقات چند استان، از اینکه در جمع همکاران حوزه علم و پژوهش سازمان حاضر شدهاند اظهار خوشحالی کردند و گفتند؛ معرفی استانهای برتر صرفاً به این معنی است که استانهای فعال مورد تشویق و ترغیب قرار میگیرند و قطعاً ۳۱ استان در آموزش و پژوهش فعالند و ما نیز سپاسگزار آنها هستیم.
قهرمانی اضافه کرد؛ ما در حوزه پژوهش چه در بخش کمی و چه در بخش کیفی نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشتهایم که قسمت عمده این پیشرفت حاصل تفکر آقای دکتر جهانگیر ریاست محترم سازمان است.
آقای قهرمانی حضور عناصر پخته و علمی را در شورای تحقیقات یک ضرورت دانستند و گفتند؛ بعضی از کاستیهای پژوهش ناشی از نگاه کلی به این حوزه در سطح کشور است.
معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه به نقش مدیران کل استانی در پیشبرد امور اشاره کردند و گفتند اگر مدیران استانی با همت و درایت، مسایل آموزشی و پژوهشی را رصد کنند حتماً مشکلات موجود در این بخشها به حداقل خواهد رسید.
معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه سخنان خود، عدم وجود چارت سازمانی مناسب در آموزش و پژوهش را از دغدغههای خود برشمردند و گفتند در تلاشیم تا بتوانیم مجدداً جایگاه دفتر آموزش و پژوهش را به مرکز تغییر دهیم و به تبع آن ساختار نیروی انسانی در استانها را نیز اصلاح کنیم.
آقای قهرمانی افزودند؛ در انجام امور سازمانی به مانند یک کشتی هستیم که اگر غرق شود همه غرق خواهیم شد و اگر به سلامت به مقصد برسد همه به سلامت خواهیم رسید. لذا همه باید دست در دست هم تلاش کنیم تا این کشتی به سلامت به مقصد برسد. مخصوصاً در این مسیر نقش مدیران کل بسیار ارزشمند خواهد بود.
ایشان یک بار دیگر مدیران کل استانی را مورد خطاب قرار دادند و گفتند اگر ما میخواهیم اوضاع فعلی را بهبود ببخشیم بهتر است مدیران کل را به پای کار آوریم و حتی هر از گاهی در یک جلسه مشترک، مسایل و مشکلات موجود در حوزه آموزش و پژوهش را مورد گفتمان قرار دهیم.
آقای قهرمانی در پایان صحبتهای خود از دبیران شورای تحقیقات استانی خواستند تا با مداخله و مشارکت در تغییر ذهن و تفکر مدیران کل سهیم باشند و آنها را به این تفکر که لازمه موفقیت، تحقیق است نزدیک کنند. ایشان مجدداً تاکید کردند تا در هزینهکردها دقت بیشتری انجام شود. ایشان گفتند چنانچه منابع ملی درست و بهینه مصرف نشود بهتر است که به خزانه عودت داده شود. پس بهتر است هزینهها یا صرف اموری در حوزه پژوهش شود که مثمر ثمر است یا همان بهتر که به خزانه باز گردد.
ایشان در پایان به نقش پژوهش در بررسی وضعیت روانی کارکنان نیز اشاره کردند و گفتند نباید از تحقیق و پژوهش در درمانگریهای لازم برای کارکنان نیز غافل شویم و لازم است این موضوع نیز مورد بحث و تبادل نظر و در نهایت انجام قرار گیرد.
شایان ذکر است در روز اول این نشست با حضور دکتر رضا فاضل کارگاهی یکروزه با موضوع ساختار تدوین گزارش پژوهشی و ارزیابی آن برگزار گردید که با پرهیز از روشهای منسوخ کلاسی و قدیمی، به صورت گفتگومحور برگزار گردید و مورد رضایت نسبی نیز واقع گردید. در روز دوم و ادامه حضور دبیران شورای تحقیقات کارگاهی آموزشی با عنوان کاربرد نرم افزار spss به منظور بازآموزی و یادآوری برگزار گردید.
در روز سوم نیز کارگاه آموزشی با عنوان «مدلهای کاربردی سنجش اثربخشی آموزشی خرد» و همچنین نظامهای مدیریتی و اجرای آموزش الکترونیکی مقدماتی با حضور کارشناسان آموزشی استانها برگزار گردید. در روز پایانی نیز نرمافزار آموزشی همتارایانه با حضور نمایندگان شرکت مزبور و کارشناسان آموزشی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تا نمایندگان شرکت همتارایانه بتوانند پاسخگوی سئوالات و مشکلات احتمالی از سوی استانها باشند.