عمومی | انجمن شورای خانه های ریاضیات ایران

دوازدهمین دوره مسابقات الیمپیاد دوازدهمین دوره مسابقات الیمپیاد

دوازدهمین دوره مسابقات الیمپیاد

۲ آذر ۱۳۹۷

تمدید مهلت ثبت‌نام : ۲۷ آبان ۱۳۹۷
اطلاعیه شماره ۱ اطلاعیه شماره ۲ زمان و مکان مسابقه گزارش برگزاری

(حتماً بخوانید)

برای دوازدهمین سال پیاپی خانه ریاضیات اصفهان، با همکاری موسسه تحقیقاتی فرودنتال کشور هلند، مسابقه A-لیمپیاد را برگزار می‌نماید. با همکاری برخی از خانه‌های ریاضیات کشور، دانش‌آموزانی از شهرهای مختلف نیز در این مسابقه شرکت دارند. ثبت‌نام این عزیزان از طریق وب‌سایت خانه ریاضضیات اصفهان، ولی اجرا مسابقه در شهر خودشان و با هماهنگی خانه ریاضیات محل مربوطه، برگزار خواهد شد.

اطلاعیه شماره ۱

توجه!!!!!!!!!!

مسابقه A-لیمپیاد در بیش از ۹۰ مدرسه در هلند و مدارس بیش از ۱۵ کشور دنیا به مرکزیت موسسه تحقیقاتی فرودنتال کشور هلند به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود. در پی تفاهم‌نامه همکاری آن موسسه با خانه ریاضیات اصفهان، چند سالی است که مرحله اول این مسابقه با همکاری خانه‌های ریاضیات، در اصفهان و شهرهای دیگر ایران همزمان برگزار می‏شود.

در این مسابقه، دانش‌آموزان به صورت گروهی بایستی صورت دقیق یک مسئله بزرگ و واقعی را تفسیر کنند، راهکارهای مناسبی برای حل آن بیابند، نتایج به دست آمده را تحلیل کنند و نتایج نهایی را به شکل مناسبی ارائه دهند. در این رهگذر مهارت‌هایی چون خواندن موثر، تفکر پویا و خلاق، استفاده ازمدل‌سازی ریاضی مسائل، کارگروهی و نوشتن ساختار‌‌ یافته و موثر در دانش‌آموزان رشد خواهد یافت. پس از روند تصحیح پاسخنامه‌ها، از بین آنها حداقل ۱۰ برگه ترجمه و به هلند ارسال می‌شود، برگه‌های ارسالی دوباره توسط هلند تصحیح می‌شود و از بین آنها ممکن است یک یا دو تیم را برای مرحله دوم این مسابقه به کشور هلند دعوت کنند. در سال‌های گذشته ۷۰ درصد هزینه اعزام تیم‌های برتر به عهده خانواده‌ها بوده است. رفتن گروه‌های برتر منوط به اخذ ویزا و تامین اعتبارات لازم می‌باشد، در سال‌های گذشته دوبار بدلیل نرسیدن ویزا یا مشکلات بودجه ای این سفر انجام نشده است که این موضوع در حیطه مسئولیت‌های خانه ریاضیات نمی‌باشد.

قبل از ثبت‌نام توجه به نکات زیر ضروری است :

  1. شرکت در این مسابقه به صورت تیم‌های سه نفره از دانش‌آموزان ( پایه‌های نهم، دهم و یازدهم ) رشته‌های مختلف میسر است. اعضای هر تیم می‏توانند از پایه‌ها و مدارس متفاوت (با جنسیت یکسان) انتخاب شوند، لذا دانش‌آموزان علاقه‌مند هرچه سریع‌تر ضمن تشکیل تیم خود جهت ثبت‌نام در مسابقه اقدام نمایند.
  2. مهلت ثبت نام تا پایان روز ۱۸ آبان ۱۳۹۷ است.
  3. در انتخاب هم تیمی‌های خود دقت داشته باشید، زیرا پس از پایان مهلت ثبت‌نام (۱۸ آبان)، امکان جایگزینی آن‌ها وجود ندارد.
  4. انجام ثبت‌نام برای هر تیم باید جداگانه انجام شود.
  5. مسابقه روز جمعه ۲ آذر‌ماه ۱۳۹۷، از ساعت ۸ تا ۱۶ همراه با پذیرایی و ناهار برگزار می‌شود.
  6. ثبت‌نام بسیار ساده انجام می‌شود. یک نفر از اعضای تیم به عنوان نماینده برای کل تیم ثبت نام می‌کند. این فرد باید مشخصات کامل افراد دیگر (نام و نام خانوادگی، کدملی، نام پدر، سال تولد ،کلاس، آدرس منزل، تلفن ثابت و همراه، نام مدرسه و آدرس ایمیل) را داشته باشد.
  7. در انتهای مراحل ثبت‌نام، باید پرداخت هزینه به صورت اینترنتی انجام شود. هزینه ثبت‌نام برای هر تیم صد و بیست هزار تومان می‏باشد. لذا فرد ثبت نام کننده باید امکان استفاده اینترنتی از یک کارت متصل به شبکه شتاب بانک‌های کشور را در اختیار داشته باشد و هزینه ثبت نام از این کارت کسر می‌گردد.
  8. کد تیم خود را پس از ثبت‌نام یادداشت نموده و از آن مراقبت کنید.
  9. دقت کنید که مراحل ثبت‌نام تیم برای شرکت در مسابقه، پس از انجام مرحله مربوط به پرداخت اینترنتی پایان می‌پذیرد و آن‌دسته از تیم‌هایی که این مرحله را تکمیل نکنند، ثبت نامشان لغو می‌شود.
  10. محل برگزاری مسابقه از طریق خانه ریاضیات هر شهر متعاقبا اعلام خواهد شد.
  11. در صورت بروز هرگونه مشکل در انجام مراحل ثبت‌نام هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح و ۴ تا ۶ عصر با شماره تلفن ۰۳۱۳۶۶۹۲۰۱۳ داخلی ۱۰۷ تماس حاصل نمایید.

اطلاعیه شماره ۲ زمان و مکان مسابقه

محل مسابقه دانش‌آموزان اصفهانی (غیر اصفهانی‌ها با خانه ریاضیات محل خود تماس بگیرند):
حوزه دختران و پسران :

دروازه شیراز - خیابان سعادت آباد - جنب ورزشگاه امین - خانه ریاضیات اصفهان

توجه  توجه ! ! !
•  در زمان مسابقه ارائه کارت شناسایی عکس‌دار ( ترجیحاً کارت دانش آموزی، شناسنامه، کارت ملی، دفترچه بیمه، ...) الزامی است.
•  زمان مسابقه روز جمعه ۲ آذرماه ۱۳۹۷ ساعت ۸ تا ۱۶ می‌باشد که ناهار و پذیرایی از طرف خانه ریاضیات تهیه خواهد شد.
•  آوردن ماشین حساب مجاز است. خودکار آبی یا مشکی، مداد و خط کش همراه بیاورید.
•  از آوردن تلفن همراه خودداری کنید.
•  آن‌دسته از گروه‌هایی که اطلاعات آن‌ها نیاز به تصحیح یا تکمیل دارد و یا در صورت بروز هرگونه مشکل حداکثر تا تاریخ چهارشنبه ۳۰ آبان  از ساعت ۸ الی ۱۳ و ۱۵ الی ۱۸عصر با شماره تلفن ۳۶۶۹۲۰۱۳ داخلی ۱۰۷ تماس حاصل نمایید.
•  دانش‌آموزان غیر اصفهانی در صورت بروز هرگونه مشکل، روزهای غیر تعطیل با خانه ریاضیات خود تماس بگیرند.


گزارش برگزاری

دوازدهمین دوره مسابقه تیمی الیمپیاد امسال با حضور ۲۵۸ گروه‏ ۳ نفره از ۱۱ شهر ایران همزمان در روز جمعه دوم آذر ماه ۱۳۹۷، از ساعت ۸ الی ۱۶ برگزار شد. تیم های شرکت کننده در غالب ۱۷۷ تیم دختر و ۸۱ تیم پسر بودند .

خانه ریاضیات اصفهان میزبان ۹۱ تیم بود. در این روز در محل خانه ریاضیات  ۶۵ تیم دختر و ۲۶ تیم پسر با یکدیگر به رقابت پرداختند. علاوه برخانه ریاضیات اصفهان،  سایر شهرهای ایران نیز در این روز میزبان تیم های شرکت‌کننده بوده اند که آمار آن به شرح زیر می باشد :

  • اردبیل: ۵ تیم
  • بابل: ۱۷تیم
  • بوشهر: ۳۱ تیم
  • بندرعباس: ۲۳ تیم
  • بهشهر: ۳۶ تیم
  • تهران:  ۶ تیم
  • زنجان: ۲ تیم
  • کرج: ۳۷ تیم
  • محلات: ۹ تیم
  • یزد: ۱ تیم

از مدیر محترم کل آموزش و پرورش اصفهان، معاون آموزش متوسطه، روسای محترم نواحی آموزش و پرورش و همچنین اعضای  محترم کمیته پژوهش خانه ریاضیات اصفهان جهت بازدید و ارائه نقطه نظرات دعوت به عمل آمد.

همچنین خبرگزاری صدای مرکزی اصفهان جهت تهیه خبر از برگزاری این مسابقه،  در محل مسابقه حضور داشتند.

گزارش‌های رسیده از سایر شهرها مانند: بابل، بندرعباس، محلات و... حاکی از برگزاری این مسابقه با شور و هیجان در این مراکز بوده است.


سناریوی ارزیابی پاسخنامه شرکت‌کنندگان

توضیحاتی در مورد روند ارزیابی، این روند با جداسازی سربرگ پاسخنامه‌ها و انتصاب شماره تصادفی آغاز می‌شود. سربرگ‌های حاوی نام و مشخصات شرکت‌کنندگان تا زمان مشخص شدن نتیجه نهایی، نزد مسئول برگزاری خواهد ماند. بنایراین پاسخنامه‌هایی که توسط داوران ارزیابی می‌شود، فقط شامل یک شماره تصادفی می‌باشد. هیات داوران و هیات قضاوت کار ارزیابی را آغاز می‌کنند .
هیات داوران از بین شرکت‌کنندگان برتر سال‌های گذشته، معلمان ریاضی و دست‌اندرکاران با تجربه الیمپیاد هستند. هیات قضاوت متشکل از حداقل ۳ نفر است که، بر کار هیات داوران نظارت دارند .
برای داوری هر پاسخنامه در لایه اول دو نفر تعیین می‌شوند. هرکدام به صورت مستقل به ارزیابی می‌پردازند و در حین ارزیابی با هم مشورت نمی‌کنند. در طی این پروسه داوران هرگونه سوالی در فهم پاسخ داشتند با اعضای هیات قضاوت مطرح می‌کنند و هیچ پاسخنامه‌ای بدون فهمیده شدن کامل کنار گذاشته نمی‌شود .
شرط عبور پاسخنامه از لایه اول این است که این پاسخنامه حداقل توسط یکی از این دو نفر به عنوان برگه برتر انتخاب شود. پس در این لایه همه پاسخنامه‌ها حداقل دو بار توسط دو فرد متفاوت ارزیابی می‌شوند. برگه‌های برتر که حدود یک چهارم یا یک پنجم کل پاسخنامه‌ها می‌باشند، برای ارزیابی وارد لایه دوم می‌شوند .
در لایه دوم هر پاسخنامه توسط همه اعضای هیات قضاوت خوانده می‌شود. طی جلسات متعدد پاسخنامه‌های برتر مشخص و اعلام می‌شوند. تعدادی از برترین پاسخ‌ها توسط افرادی که هم در ریاضیات و هم در علم ترجمه توانمند هستند، ترجمه و برای کمیته بین‌المللی در هلند ارسال می‌شود. این کمیته پس از چند روز تعدادی از تیم‌ها را برای شرکت در مرحله نهایی مسابقه، به هلند دعوت می‌کند.


اطلاعیه شماره۳

نتایج تیم های برتر دوازدهمین دوره الیمپیاد ۹۷ به ترتیب حروف الفبا