عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

در شورای مدیران سازمان ، بر ضرورت حمایت مفاد لایحه بودجه ۹۸ در تقویت نقش موسسه های تحقیقاتی سازمان در تامین امنیت غذایی کشور تاکید شد

در شورای مدیران سازمان، بر ضرورت حمایت مفاد لایحه بودجه ۹۸ در تقویت نقش موسسه های تحقیقاتی سازمان در تامین امنیت غذایی کشور تاکید شد


شورای مدیران سازمان با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر طهماسبی قائم مقام رئیس سازمان، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری، دکتر سید باقر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، دکتر کامبیز بازرگان معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، مدیران دفاتر ستادی و رئیسان موسسه های تحقیقاتی یکشنبه ۱۶ دی سال جاری در سالن اندیشه برگزار شد. در این جلسه موضوعات مهمی از قبیل بررسی موضوع بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر عصاره رئیس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ضمن انتقاد به موضوع  بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ ، این بند را به منزله نادیده گرفتن اثرگذاری تحقیقات در موفقیت بخش اجرا دانست که می تواند خودکفایی در محصولات استراتژیک به ویژه گندم را که با خطر جدی مواجه کند. وی با اشاره  به نقش این موسسه در دستیابی به خودکفایی گندم خاطر نشان ساخت اگر امروز رقم ِگندمی در مزارع این کشور کاشته می شود که ۱۳ میلیون تن عملکرد دارد ، وجود این رقم پربازده به سبب تلاش های محققان این موسسه در تولید و تکثیر و توزیع بذور گواهی شده به سراسر کشور است؛ این موسسه سالانه به طور متوسط نیم میلیون تن رقم گواهی شده  تولید و آن را  به دست کشاورزان در سراسر کشور می رساند که این میزان تولید بذور گواهی شده طی۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.
دکتر رضایی قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب ضمن انتقاد به موضوع  بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ ، اهمیت نقش سازمان تحقیقات آموزش و کشاورزی  را در تامین امنیت غذایی کشور یادآور شد. وی با اشاره به "سامانه الگوی کشت و سامانه تناسب اراضی" به عنوان یکی از دستاوردهای پژوهشی اخیر این موسسه، کاربردهای آن را در قائق آمدن بر محدودیت های طبیعی از جمله شوری خاک و آب و اثر وضعی آن بر کیفیت گندم تولیدی مهم  برشمرد.
دکتر مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اهمیت تامین امنیت غذایی در کشور، برنج را دومین غله مهم کشور دانست که این موسسه توانسته است طی ۶۰ سال گذشته تا کنون با معرفی ارقام جدید و پرمحصول، کنترل  و مدیریت علف های هرز آن  و انجام سایر وظایف حاکمیتی در  پایداری تولید این محصول مهم و استراتژیک ایفای نقش کند. وی با اعلام این مطلب که ارزش افزوده بذر گواهی شده برنج در سال جاری و برای اولین بار بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است، خاطر نشان ساخت با توجه به اهمیت ذخایر ژن ارقام برنج در تامین امنیت غذایی، این موسسه توانسته است برای اولین بار ذخایر ژن کل ارقام برنج را جمع آوری و آن را نوسازی کند؛.هم چنین با ارائه نتایج تحقیقات خود در زمینه افزایش بهره وری آب در زراعت برنج ، روش آبیاری تناوبی تولید برنج را به بخش اجرا معرفی کرده است.
دکتر مخبر رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی  با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در اشتغالزایی بخش کشاورزی، فعالیت های این مرکز را در افزایش سرانه آموزش بهره برداران از ۲۱ دقیقه در سال ۹۲ به میزان ۱۱۰ دقیقه در سال ۹۷ اعلام داشت. وی هم چنین با اعلام این مطلب که مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)  موفق به کسب عنوان "دفتر کارآفرین برتر" در سطح کشور شده است، گزارشی از فعالیت های این مرکز در اجرای طرح توانمندسازی اشتغال پایدار و کارآفرینی دانش آموختگان ارائه داد.
دکتر اسماعیل خانیان رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به نقش بانک ذخایر ژنی دامی در مقابله با تهدیدات زیست محیطی و حفظ امنیت غذایی، اقدام های این موسسه را در شناسایی و ردگیری بیش از ۴۰ جمعیت دامیِ در حال انقراض در سراسر کشور تحسین برانگیز دانست که این امر توانسته است از قاچاق ذخایر ژنتیکی  و خروج آن از کشور جلوگیری کند. وی با اشاره به مشکلات کشور در تامین علوفه و واردات آن از کشورهای دیگر، بهره برداری از "دانش فنی ایجاد پسماند برای تهیه خوراک دام صنعتی" که هم اکنون در اختیار محققان این موسسه است را در تولید ۲۸ درصد از غذای دام کشور و کاهش وابستگی به واردات راهگشا دانست. دکتر خانیان هم چنین با اشاره به اینکه این موسسه تنها نهاد پژوهشی در کشور است که وارد فاز اجرایی سنتز بز شده است، این  اقدام را در علوم اصلاح نژاد کشور نو  و پیشرو دانست که البته  این موضوع در سایر دانشگاه ها که پرچمدار انجام اصلاح نژاد دام هستند، فقط در حد تئوری بای مانده است.
دکتر پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اشاره به سابقه یکصد ساله  این موسسه ، آن را از قدیمی ترین نهادهای پژوهشی کشاورزی کشور نام برد که ارزش هویت تحقیقاتی این موسسه معادل حفظ پایداری تولید در  مجموع وسعت دریاهای این کشور است. وی هم چنین از جمله فعالیت های پژوهشی این موسسه را  شناسایی، پایش و کنترل جمعیت گونه های مهاجم در دریاهای شمال و جنوب کشور برشمرد و به چگونگی پشتیبانی های تحقیقاتی این موسسه در توسعه پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از پروژه های مهم اقتصاد مقاومتی اشاره داشت. دکتر پورکاظمی هم چنین اجرای برنامه های اصلاح نژاد را از دیگراقدام های مهم موسسه تحقیقات علوم شیلاتی برشمرد که در این راستا دستیابی به "دانش فنی تولید میگو و قزل آلای عاری از بیماری خاص" با رویکرد جلوگیری از واردات تخم چشم زده ماهی از دیگر افتخارات پژوهشی این موسسه است.
در ادامه جلسه هر یک از رئیسان موسسه های تحقیقاتی سازمان و مدیران ستادی ضمن بررسی و تحلیل ابعاد اجرایی بند ج تبصره ۲۱ لایحه ۹۸ آن را مغایر با سیاست های بالادستی در افزایش سهم تحقیقات در تولید ناخالص ملی دانسته و خواستار حذف آن شدند.
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان با انتقاد از موضوع بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ در ادغام موسسه های تحقیقاتی دستگاه های اجرایی ابراز امیدواری کرد مسئولان امر ، با مداقه پیرامون اهمیت کارکردهای موسسه های تابعه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در تامین امنیت غذایی و توجه به اصل جمع پذیر نبودن بین وظایف ذاتی موسسه های تحقیقاتی تابعه سازمان، بتوان برابر رسالتی که درتقویت جایگاه تحقیقات در رونق و توسعه کشاورزی کشور بر عهده داریم عمل نماییم.
روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی