عمومی | موسسه آموزش عالی امام جواد

نشست هیات رئیسه دانشگاه یزد، روسا و اعضاء هیات موسس دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی غیردولتی استان با مدیر کل و معاون دفتر آموزش عالی غیردولتی کشور

نشست هیات رئیسه دانشگاه یزد، روسا و اعضاء هیات موسس دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی غیردولتی استان با مدیر کل و معاون دفتر آموزش عالی غیردولتی کشور در روز دوشنبه مورخ ۱۰ دی‌ماه به میزبانی دفتر نظارت دانشگاه یزد برگزار گردید.


به گزارش واحد روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که صبح روز دوشنبه مورخ ۱۰ دی‌ماه در سالن شهید صدوقی ساختمان فنی و مهندسی شماره دو دانشگاه یزد برگزار گردید، مدیران دانشگاه علم و هنر، موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) ، موسسه آموزش عالی دارالعلم و موسسات آموزش عالی آزاد جواد، مهریار و زمان حضور داشتند. نشست در ساعت ۱۰:۴۵ با خیرمقدم آقای دکتر علمدار «رئیس هیات نظارت» به حاضرین آغاز گردید. وی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت ویژه‌ی نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، افزود خوشبختانه تعداد موسسات آموزش عالی در استان یزد اندک بوده و همین تعداد اندک نیز به صورت داوطلبانه آغاز به فعالیت کرده‌اند و می‌بایست مورد حمایت بیشتر قرار گیرند. وی خاطرنشان کرد موسسات غیرانتفاعی با نگاه واقع‌بینانه در راستای رفع نیاز جامعه و تربیت علمی و فرهنگی جوانان استان گام برداشته و مفید بودن خود را اثبات کرده‌اند. بدیهی است حمایت بیشتر آن‌ها، توانمندی استان در امر آموزش و پژوهش را افزایش خواهد داد.
در ادامه نشست هر یک از دانشگاه‌ها و موسسات با نمایش یک فایل تصویری، گزارش مختصری از عملکرد خود ارائه کردند و سپس مدیران ارشد هر دانشگاه و موسسه به سخنرانی و ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند. در همین راستا آقای دکتر میرغفوری «رئیس دانشگاه علم و هنر»، ضمن اشاره به معضل کاهش دانشجو در واحدهای آن دانشگاه در شهرستان‌های اردکان و اشکذر، تسهیل شرایط اخذ مجوز رشته‌های جدید جهت پیشگیری از انحلال آن واحدها را خواستار شد. آقای دکتر وحدت «رئیس موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) » ضمن اشاره به سودمندی امر خطیر نظارت بر دانشگاه‌ها و موسسات، حذف تبعیضات نظارتی و اعمال نظارت بر کلیه دانشگا‌ها را خواستار شد. وی به قیاس امکانات و امتیازات دانشگاه‌های دولتی و موسسات آموزش عالی پرداخت و بر لزوم حمایت بیشتر وزارت علوم از موسسات غیرانتفاعی که با علاقه‌مندی و پتانسیل فراوان وارد عرصه والای آموزش شده‌اند تاکید کرد. آقای دکتر وحدت در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین جلساتی، تعالی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان را به دنبال داشته باشد. آقای دکتر زارع «رئیس موسسه آموزش عالی دارالعلم» نیز ضمن اشاره به شرایط سخت بقاء موسسات آموزش عالی، مواردی همچون ساماندهی موسسات، تعیین ظرفیت خرد و کلان آن‌ها و اعطای وام و حمایت مالی از موسسات غیرانتفاعی را خواستار شد. مدیران ارشد سه موسسه آموزش عالی آزاد جواد، مهریار و زمان نیز تسریع در روند اخذ مجوزهای متنوع خود را خواستار شدند.
سپس آقای دکتر اولیاء «رئیس دانشگاه یزد»، ضمن اشاره به موثر بودن این نوع جلسات، به جایگاه خوب دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان یزد اشاره کرد و گفت تعداد اندک آن‌ها به معنای ورود حساب‌شده استان یزد در امر آموزش عالی و اولویت قرار دادن کیفیت آموزش است. وی ضمن تاکید بر اطلاع از وجود مشکلات، تعیین خط مشی ثابت برای نظارت وزارت علوم بر دانشگاه‌ها و موسسات، تعدیل استانداردهای موجود برای ارزیابی و همچنین کاهش رشته‌های موازی در موسسات آموزش عالی را راهکارهایی برای بهبود نظارت و برنامه‌ریزی و توسعه آموزش عالی استان دانست. وی خاطر نشان کرد تقلیل شرایط و تعیین حداقل‌های لازم جهت اخذ مجوز رشته‌های جدید برای موسسات غیردولتی نیز می‌تواند گامی موثر در حمایت از آن‌ها محسوب شود.

در بخش دیگری از نشست، خانم دکتر شمیرانی « مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی کشور» با تاکید بر لزوم بازدیدهای حضوری جهت تصدیق وضعیت عملکرد موسسات، یادآور شد در عصر حاضر رصد موسسات و دانشگاه‌ها برای داوطلبان ورود به دانشگاه چندان سخت نیست. امروزه لزوم استفاده از اتاق فکر در موسسات و یافتن راه‌کارهایی برای جذب بیشتر دانشجو احساس می‌شود. وی با اشاره به اعطای تسهیلات ویژه موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) به دانشجویان برتر خاطر نشان کرد برخی از موسسات رمز موفقیت خود را یافته‌اند که می‌بایست آن‌ها را الگو قرار داد. خانم دکتر شمیرانی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد شورای هماهنگی استان و تخصص‌گرایی موسسات به عنوان راهکاری موثر در ارتقاء وضعیت آموزش عالی استان یزد اشاره کرد. وی گفت اگرچه اصراری بر ادغام موسسات از طرف وزارت علوم وجود ندارد اما موسساتی که داوطلبانه ادغام می‌شوند مورد حمایت و تشویق قرار خواهند گرفت. ارتقاء سامانه HESS و لزوم بارگزاری اطلاعات موسسات در آن نیز مسئله‌ی دیگری بود که توسط خانم دکتر شمیرانی مطرح گردید. وی افزود اطلاعات موجود در این سامانه می‌تواند نقش موثری در تصمیم‌گیری‌های وزارت علوم داشته باشد.
در پایان نشست آقای دکتر میرجلیلی «قائم مقام موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) » نیز، پیشنهاد تشکیل دانشگاه غیرانتفاعی استان با پردیس‌های مختلف را مطرح کرد. به گفته خانم دکتر شمیرانی مقرر شد شورای هماهنگی استان تشکیل و شیوه‌نامه‌ای در این خصوص تدوین و به وزارت علوم ارائه گردد.
این نشست در ساعت ۱۳:۳۰ با ضیافت ناهار به میزبانی دانشگاه یزد به کار خود پایان داد.