عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر

درگذشت استاد گرانقدر شادروان دکتر غلامحسین ابوالقاسمی فخری


با کمال تاسف باخبر شدیم استاد بزرگوار شادروان آقای دکتر غلامحسین ابوالقاسمی  فخری دار فانی را وداع گفته است.

بدون شک ضایعه درگذشت ایشان ضربه جبران ناپذیری را به واحد شبستر وارد کرده و جامعه علمی از درک فیوضات علمی آن استاد فقید محروم خواهد کرد و لیکن نام و خاطره وی همواره در ذهن و قلب دانشگاهیان دان شگاه آزاد اسلامی شبستر ماندگار خواهد بود.

روابط عمومی واحد از طرف ریاست محترم و هیات رئیسه دانشگاه و همچنین اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر برای آن مرحوم درخواست رحمت و مغفرت الهی نموده و ضمن عرض تسلیت برای بازماندگان صبر جزیل از درگاه خداوند متعال را خواستار است.

زندگی نامه استاد از سایت موسسه فرهنگی ترجمان وحی:

دکتر غلامحسین ابوالقاسمی فخری فرزند یعقوب در سال ۱۳۲۰ (۱۹۴۱م.) در اردبیل چشم به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی و متوسطه را تا سال نهم در دبیرستان امامت در اردبیل فرا گرفت و با بازگشت پدر به تبریز بقیه تحصیلات متوسطه را در این شهر ادامه داد و در سال ۱۳۳۹ موفق به کسب مدرک دیپلم گردید. در همان سال با شرکت در کنکور ورودی دانشگاه با رتبه بیست و هفتم در رشته مهندسی راه و ساختمان (مهندسی عمران) قبول شد و دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته را که در آن زمان مجموعا چهار سال به طول می انجامید طی کرده و در سال ۱۳۴۳ فارغ التحصیل گردید.

در دوران تحصیل در دانشکده فنی پیوسته از نفرات ممتاز بود و لذا توانست بورس C.T. (کو ئوپراسیون تکنیک فرانسه) را کسب کند و عازم فرانسه گردد. در ادامه تحصیلات خود در فرانسه در سال ۱۳۵۱ دکتری مهندسی خود را تحت نظر پروفسور سیسترنگ در دانشگاه شماره ۶ پاریس با درجه خیلی عالی دریافت نمود. حدود دو سال در E.C. (اکول سانترال) در موضوع رلاکساسیون کابلهای پیش تنیدگی در بتن‌های پی‌تنیده مشغول تحقیق بود ولی برای تشکیل خانواده به ایران مراجعت نمود و از سال ۱۳۵۳ در دانشکده فنی دانشگاه تبریز مشغول تدریس در دروس مربوط به راه و ساختمان در رشته مهندسی عمران بوده است.

استاد فخری بعد از انقلاب اسلامی سمت های مختلفی را بر عهده داشته است، از جمله نمایندگی رسمی ستاد انقلاب فرهنگی در دانشگاه تبریز، مسئولیت جهاد دانشگاهی، مسئولیت کمیته فنی دانشگاه تبریز، مدیریت گروه عمران، معاونت آموزشی دانشکده فنی همچنین قائم مقامی دانشگاه آزاد واحد تبریز. وی تاسیس رشته عمران، برق و بالاخص تاسیس اولین دانشکده پزشکی واحد تبریز در تبریز که اولین دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد بوده را در کارنامه فعالیت های خود ثبت نموده است.

وی در سال ۱۳۸۲ به درخواست خود در سمت استادی مهندسی راه و ساختمان دانشگاه تبریز بازنشسته شد.

برخی آثار و تالیفات:

  1. ترجمه قرآن کریم به زبان فرانسه ، انتشارات انصاریان، ۲۰۰۳ م.
  2. پلکانهای فلزی (محاسبه و طرحهای آرشیتکتی )، انتشارات دهخدا، ۱۳۷۱ش.
  3. ساختمانهای فلزی ، در ۳ جلد.
  4. ساختمانهای صنعتی.

اهدا هدیه مقام معظم رهبری توسط مدیرکل تبلیغات اسلامی به دکتر فخری از پایگاه خبری تحلیلی ترجمان صبح:

به گزارش ترجمان صبح به نقل از نصر، سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در راس هیئتی با حضور در منزل دکتر غلامحسین ابوالقاسمی فخری، مترجم قرآن کریم به زبان فرانسوی، که در حال حاضر مشغول به کتابت تفسیر قرآن کریم می‌باشد، هدیه مقام معظم رهبری را تقدیم وی نمود.

دکتر حسینی آثار دکتر فخری را ماندگار و بسیار ارزشمند برای تبلیغ و ترویج اسلام برشمرد و از ۱۷ سال تلاش او برای ترجمه قرآن کریم به زبان فرانسوی تقدیر کرد.

همچنین آقای فخری در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از اینکه مقام معظم رهبری با هدیه‌ای معنوی و ارزشمند از او یاد کرده و مشوقش شده‌اند، از سختی‌ها و شیرینی‌های ترجمه قرآن به زبان فرانسوی سخن گفت.