عمومی | دانشگاه الزهرا

ملاقات معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان با مدیر بین الملل دانشگاه الزهرا

ملاقات معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان با مدیر بین الملل دانشگاه الزهرا:در راستای عملیاتی سازی تفاهم نامه با دانشگاه های کشور افغانستان و جذب دانشجویان بین المللی به صورت آزاد و ...دکتر نوروزی معاون رایزن فرهنگی ایران در کابل، روز یکشنبه نهم دی ماه ۱۳۹۷ در محل دفتر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه الزهرا با دکتر حناچی مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه، دکتر کردبچه رییس کارگروه همکاری با کشورهای آسیایی دانشگاه الزهرا، و تعدادی از اعضای کارگروه ملاقات، و در خصوص همکاری با دانشگاههای افغانستان گفتگو کرد. دکتر فقیه ملک مرزبان عضو هیات علمی دانشکده ادبیات، که هماهنگی تشکیل جلسه را نیز برعهده داشت، در این نشست حضور یافت.
دکتر حناچی با بیان پیشینه همکاریهای دانشگاه الزهرا با افغانستان، تفاهم نامه های امضاشده و موارد اجرایی سازی تفاهم نامه ها، بر عزم دانشگاه الزهرا برای جذب دانش آموختگان و اعضای هیات علمی دانشگاههای افغانستان برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه الزهرا و همچنین توسعه همکاری های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی با دانشگاههای افغانستان با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان، در چارچوب تفاهم نامه موجود بین دانشگاه الزهرا و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید نمود.
دکتر نوروزی ضمن ابراز خوشوقتی از حضور در دانشگاه الزهرا، به تشریح وضعیت آموزش عالی افغانستان و فرصتهای موجود در آن کشور در مقطع زمانی کنونی با توجه به اقبال دختران افغان به ادامه تحصیل در خارج از کشور به منظور دستیابی به موقعیت های بهتر اجتماعی پرداخت. همچنین الزام به ادامه تحصیل اعضای هیات علمی دانشگاههای افغانستان برای دریافت مدرک دکترای تخصصی، موقعیت خوبی را برای پذیرش آنان در دانشگاههای ایران فراهم می سازد. دکتر نوروزی افزود: با وجود گرایش غالب به ادامه تحصیل در ایران در میان دانش آموختگان افغان، هنوز فاصله بسیار جدی تا سطح ایده آل پذیرش دانشجو از افغانستان داریم. توزیع دانشجویان مشغول به تحصیل افغان در دانشگاههای ایران عموما در رشته های علوم انسانی، مدیریت، جامعه شناسی و علوم سیاسی است. این آمار در رشته های علوم پایه، مهندسی و علوم پزشکی بسیار ناچیز می باشد که باید برای آن چاره ای اندیشید.
دکتر کردبچه پس از معرفی کارگروه همکاری با آسیای دانشگاه الزهرا و مسئول میز افغانستان، به وجود پتانسیل قابل توجه در همکاری دانشگاهی با افغانستان از جمله جذب دانشجوی آزاد در مقاطع تحصیلات تکمیلی، و انجام خدمات پژوهشی و مطالعاتی مورد نیاز در زمینه های مهم اجتماعی و اقتصادی در افغانستان اشاره کرد. همچنین دکتر اسکندری مسئول میز افغانستان پیشنهاد برگزاری تورهای دانشجویی برای دانشجویان منتخب برتر سالهای سوم و چهارم دانشگاههای افغانستان با هدف معرفی امکانات تحصیلی در دانشگاه الزهرا و جذب دانشجو در مقاطع تکمیلی را مطرح نمود که مورد توجه قرارگرفت.
دکتر فقیه ملک مرزبان با اشاره به موفقیت های دانشگاههای مشهد و سیستان و بلوچستان در همکاری با افغانستان، به برگزاری همایش مدیریت و اقتصاد در اوایل اسفندماه ۹۷ در دانشگاه سیستان و بلوچستان، با حضور اساتید دانشگاههای افغانستان اشاره نمود. وی همچنین با توجه به بازار خوب انتشارات دانشگاهی ایران در افغانستان، بر امکان همکاری در نشر کتاب در موضوعهای مربوط به زنان با همکاری ناشران افغان تاکید نمود.
در پایان دکتر نوروزی با بیان شکاف جنسیتی در افغانستان و ضرورت وجود یک رویکرد میانه در مقابل رویکرد غربی و رویکرد سنتی مردسالار در افغانستان، حضور قویتر دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران در افغانستان را یک ضرورت دانست. وی با اشاره به تاسیس موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره در ارتباط با مراکز متعدد در افغانستان، با هدف توسعه همکاریهای علمی و فرهنگی دو کشور، آمادگی خود را برای انجام هرگونه خدمت در این رابطه اعلام داشت.

لینک خبر