عمومی | دانشگاه سلمان فارسی کازرون

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع اختلالات ناشی از کمبود ید و نحوه نگهداری نمک یددار

کارگاه آموزشی با موضوع اختلالات ناشی از کمبود ید و نحوه نگهداری نمک ید دار توسط مرکز مشاوره ، بهداشت و درمان سلمان فارسی کازرون با حضور کارکنان این دانشگاه در روز  دو‌شنبه مورخ ۳ دی ماه ۹۷ در محل سالن کنفرانس برگزار شد .

شهلا خلفی، کارشناس مسئول تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان در این کارگاه  در خصوص نمک یددار گفت: ید یکی از عناصر نادر است که روزانه به مقدار بسیارکم مورد نیاز انسان است که معمولاً باید از طریق غذا و آب به بدن برسد. بدن انسان برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به موادی به نام هورمون نیاز دارد که غدد موجود در بدن آنها را می‌سازد. یکی از هورمون‌ها در غدد تیروئید که در جلوی گردن قرارگرفته است تولید می‌شود. غده تیروئید برای اینکه بتواند هورمون‌های خود را بسازد نیاز به ید دارد و هورمون‌های غده تیروئید در پدیده‌های مهمی مثل رشد و تکامل جسمی و عصبی، سوخت‌وساز، تولید انرژی، عملکرد طبیعی مغز و سلول‌های عصبی نقش مهمی را ایفا می‌کنند .

وی در ادامه افزود: مصرف نمک تصفیه نشده در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند، خطرناک است؛ مصرف مداوم این نوع نمک ها در افراد سالم نیز می تواند، منجر به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و کاهش جذب آهن در بدن شود.

نمک دریا یک نوع نمک تصفیه نشده و حاوی ناخالصی های گوناگون از جمله خاک، آهک و فلزات سنگینی همچون سرب یا آرسنیک است که چند سالی است بدون مجوز وزارت بهداشت، با عنوان نمک دریای خوراکی، در سطح شهرها و روستاها به فروش می رسد و روی بسته بندی هیچ کدام از آنها نیز عنوان نمک خوراکی، ذکر نشده است.

خلفی تاکید کرد: همواره به وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک یددار تصفیه شده توجه کنیم؛ دقت کنیم که عبارت «نمک یددار تصفیه شده» بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد، اضافه کرد: نگهداری و ذخیره نمک یددار به مدت طولانی(بیش از ۶ ماه) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود و برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه ای رنگی و تیره نگهداری کرد و برای اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کنیم تا یُد آن در بیشترین مقدار حفظ شود.