سیاسی شدن، سم مهلک فعالیتهای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی است
جلسه ۱۶۱ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ در ابتدای این جلسه دکتر حداد عادل ضمن تاکید بر هماهنگی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: انتخاب اعضای کارگروههای تخصصی باید چنان باشد که به روند برنامهریزی تحولی علوم انسانی لطمهای وارد نکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای تحول در تمامی مراحل بر صحت و اتقان تاکید دارد تا مبادا کاری سست و بیپایه به نام اسلام تمام شود.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: چه در مرحله تدوین سرفصلهای درسی و برنامههای آموزشی و چه در مرحله تالیف متون درسی و سایر مراحل کار با جدیت و دقت علمی انجام میشود.
دکتر حداد عادل ادامه داد: سیاسی شدن، سم مهلک فعالیتهای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی است و باید همه سعی کنیم این فعالیتها به هیاهوهای سیاسی آلوده نشود.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی گفت: تمام سعی ما بر حفظ دستاوردهای قابل توجه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی است.
وی افزود: برای استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور راهحل انتخابات در نظر گرفته شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: روندی که برای انتخابات کارگروههای تخصصی در نظر گرفتهشده قابل بازنگری و اصلاح است و ما قطعاً خواهیم توانست به راهکارهای مثبتی برسیم.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه ۱۶۱ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بحث درباره سند تحول علوم انسانی ادامه یافت و حجتالاسلاموالمسلمین کاظمینی، دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.
در گزارش ارائه شده با اشاره به در نظر گرفتن کلیه پیشنهادها و نظرات ارائه شده در نظر گرفتن اصول نگارش اسناد راهبردی، توجه به موضوع آزاداندیشی، معطوف شدن سند به اصل علوم انسانی و کاربردی بودن آن نیز مورد تاکید قرار گرفت.
پس از ارائه گزارش حجتالاسلاموالمسلمین کاظمینی، دکتر حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: اسناد راهبردی مجموعهای است که لوازم رسیدن به هدف را در دسترس قرار میدهد.
وی افزود: تدوین اسناد راهبری جلوی "آزمون خطا" و "اتلاف منابع" را میگیرد و باید این دو موضوع در سند تحول علوم انسانی نیز مشاهده شود.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، اعضا و به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: تفاوت میان اسناد راهبردی و منشور، دقت در نگرش به اسناد راهبردی، ایجاد فهم مشترک از اسناد راهبردی در جامعه علمی کشور، توجه به تجاریسازی علوم انسانی از طریق ایجاد نظام تقاضا، عدم اتکا به مقالهنویسی، قابل فهم بودن گفتمان اسلامی علم، تبیین دقیق ارتباط این سند با سیاستهای کلان علم و فناوری، تبیین علمی و دقیق چرایی تدوین اسناد راهبردی با توجه به تجربیات ناموفق قبلی، توجه به تاریخ علوم اسلامی به عنوان میراث و پشتوانه تحول و ارتقاء علوم انسانی، نقش علوم انسانی در بهبود وضعیت جامعه از منظر حیات انسانی و تعارض بین برخی مفاد سند و سایر مقررات آموزشی.
پس از ارائه نظرات اعضا، دکتر حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: به جای عنوان سند تحول علوم انسانی نام این سند "بخش علوم انسانی نقشه جامع علمی کشور" خواهد بود.
وی افزود: آقایان حجتالاسلاموالمسلمین دکتر پارسانیا و حجتالاسلاموالمسلمین دکتر آذربایجانی از حوزه علمیه و از دانشگاه جناب آقای دکتر سلیمی و جناب آقای دکتر آهنچیان با تشکیل کارگروهی این نقشه راه را به صورت نهایی ویرایش کنند و دبیر این کارگروه هم حجتالاسلاموالمسلمین کاظمینی خواهد بود.