عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پایه گذاری مطالعات چند مرکزی برای شناخت کانسرهای فامیلی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پایه گذاری مطالعات چند مرکزی برای شناخت کانسرهای فامیلی در ایران خبر داد.

دکتر لادن گشایشی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده، ۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان کولون منشاء ژنتیکی دارد و ریسک به این سرطان در کسانی که مبتلا به سندرم های ارثی  از قبیل سندرم لینچ و آدنوماتوز فامیلی هستند تا ۶۰ درصد تا سن ۵۰ سالگی ذکر شده است اظهار کرد: با شناسایی زودرس افراد حامل موتاسیون و انجام اقدامات پیشگیرانه می توان از بروز سرطان در آنها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه مطالعات در زمینه سرطان های فامیلی  در ایران بسیار محدود است خاطر نشان کرد:با توجه به ازدواج های فامیلی و ابتلا به سرطان کولون در سنین پایین در کشور باید در زمینه سرطان ها با زمینه ژنتیکی تحقیقات و برنامه ریزی بیشتری شود.

دکتر گشایشی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس با محوریت کانسرهای فامیلی کولون با حضور اساتید برجسته کشور در مشهد در اوایل دی ماه اظهار کرد: در حاشیه این کنفرانس گروه تومورهای ارثی کولون ایران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل شد که این گروه از حمایت علمی مرکز ریجستری سرطان های ارثی دانشگاه لیدن هلند پرفسور واسن نیز برخوردار می شود.

دکتر گشایشی خاطر نشان کرد: تشکیل گروه تومورهای ارثی کولون موجب گسترش مطالعات چند مرکزی برای شناخت کانسرهای فامیلی در ایران می شود.

{jcomments on}