گسترش کسب و کارهای حوزه اقتصاد اشتراکی
*مهدی محمدی
اگر بتوانیم بخشی از زیرمجموعههای کسبوکارهای اشتراکی مانند بخش حملونقل اشتراکی را به داخل کشور بیاوریم خواهیم توانست بخشی از اقتصاد حاصل از این بخش را فعال کنیم. این کسبوکارها با شتاب زیادی در حال گسترش هستند، چراکه با توجه به آمار کسبوکارهای حوزه اقتصاد اشتراکی در سال ۲۰۱۰ توانستهاند، تا ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه جمع کنند که این رقم تا سال ۲۰۱۶ به ۲۳ میلیارد دلار رسیده است. از سویی دیگر برآوردها برای سال ۲۰۱۸ حدود ۴۰ میلیارد دلار را نشان میدهد.
امروز مکانیسمهای اقتصاد اشتراکی را میتوان توسعه داد تا افراد در حوزههای مختلف از ظرفیتهای خالی یکدیگر استفاده کنند بهعنوانمثال در فضای اقتصاد اشتراکی میتوان در تسهیم ماشینآلات کشاورزی هم اقدامات مناسبی به کار گرفت.
ظرفیت فضاهای اقتصاد اشتراکی باعث شده تا کسبوکارهای فردی ایجاد شود و هم برای افراد درآمد ایجاد شود که این باعث شده تا سبک زندگی مردم همتغییر پیدا کند.
این مردم هستند که با اشتراکگذاری داراییهایشان میتوانند زندگی بهتری در کنار یکدیگر تجربه کنند. اقتصاد اشتراکی باعث خواهد شد تا در جوامع، افراد ازنظر سطح رفاه به یکدیگر نزدیک شوند، منابع نیز قابل مدیریت باشند و امکان به اشتراکگذاری آنها فراهم شود.
فعالیتهایی در این حوزه برای ساماندهی زیرساختهای این حوزه در حال انجام استٰ اما خدمات فردبهفرد هنوز بهطور کامل در این زمینه به رسمیت شناختهنشده است.
در حال ایجاد مجموعهای در ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی هستیم تا قوانینی که در حوزه اقتصاد دیجیتال ازجمله اقتصاد اشتراکی موردنیاز است را طراحی کنیم که کارهایی نیز در این زمینه صورت گرفته است.
وقتی به حوزه اقتصاد اشتراکی نگاه میکنیم میبینیم که نیازمند ایجاد یک زمینه قابلاعتماد در این حوزه هستیم که البته بهواسطه برخی نرمافزارهای فعال در این بخش شاهد این اعتمادسازی در جامعه هستیم.
موضوع مهم در حوزه اقتصاد اشتراکی ایجاد زیرساختهای لازم است مثلاً ازنظر اعتبار سنجی در این حوزه با مشکل مواجه هستیم اما میتوان به آینده امیدوار بود و پیشبینی میکنیم که در آینده اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.
* دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی