عمومی | دانشگاه رازی

برگزاری سومین کرسی آزاداندیشی دانشگاه رازی باعنوان "بررسی علل و عوامل پیدایش عرفان‌های نوظهور"

سومین جلسه کرسی آزاداندیشی با عنوان "بررسی علل و عوامل پیدایش عرفان‌های نوظهور" در محل سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، سومین جلسه کرسی آزاداندیشی دانشگاه با عنوان "بررسی علل و عوامل پیدایش عرفان‌های نوظهور" (ویژه اساتید) روز دوشنبه سوم دی ماه ۱۳۹۷ در محل سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

دکتر محمدابراهیم مالمیر دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی در این نشست به بیان تاریخچه شکل‌گیری، رویکردها و گرایش‌های متعدد عرفان‌های نوظهور و تبیین بیان علل و عوامل پیدایش این شبه عرفان‌ها پرداخت.

دکتر مالمیر تسهیل، تسریع، تثبیت و تکمیل را چهار عامل موثر در پیدایش و گسترش عرفان‌های نوظهور دانست و برای هر یک از این ابعاد، موارد و مصادیقی را مطرح کرد.

وی ضعف طرفداران این جریان‌ها در مساله هوش معنوی، دو عامل فقر شدید و ثروت زیاد، تمرکز بر مخالفان سیاسی و دینی، بهره‌گیری از ابزار هنر و موسیقی و استفاده از شیوه‌های جدید تبلیغات در جذب مخاطبان، رفاه و راحت طلبی انسان امروزی و دوری از گذراندن مراحل سیر و سلوک عرفانی و در حقیقت فرار از تکلیف و ریاضت و خلا معنویت حاصل از مدرنیته را از مهم‌ترین علل پیدایش عرفان‌های نوظهور دانست.

دکتر مالمیر خستگی ناشی از علم‌گرایی پوزیتویسم و الحاد سکولاریسم، ایجاد جاذبیت‌های جنسی، نفوذ فرهنگی غرب، دعوت به انجام کارهای خیریه و عام‌المنفعه، فراخوانی به ایثار و رفتارهای نیک و انسان محوری، ادعای درمان بیماری‌ها و آموزش علوم غریبه و برخورداری از قدرت‌های ماورایی، شکست‌ها و سرخوردگی‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، اعتیاد و بیماری، بی‌هویتی فردی و اجتماعی را از دیگر عوامل پیدایش عرفان‌های نوظهور برشمرد.

وی بیان کرد: ناهنجاری‌ها و چالش‌های روحی و روانی به‌ویژه نیاز روحی و ذاتی به مطرح شدن و محور قرارگرفتن، عدم پاسخگویی جریان‌های فرهنگی و دینی به شبهات عقیدتی و فکری، نبود مراکز رصد و کنترل، فقدان نقشه راه و مهندسی فرهنگی در این زمینه، استفاده از عنصر عاطفه و هیجان در جذب جوانان و بهره‌گیری ادبیات حماسی و اعتراضی از دیگر علل پیدایش عرفان‌های نوظهور هستند.

در پایان این نشست، پرسش‌هایی از سوی اساتید مطرح گردید که دکتر مالمیر به ارائه پاسخ و تحلیل پرداختند.