عمومی | دانشگاه حضرت معصومه (س)

در راستای همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب؛

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه (س)، به نقل از سایت مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب، در این نشست دکتر سیده فاطمه فقیهی با اشاره به مردم سالاری و تمدن نوین اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ابتدای مسیری طولانی برای تمدن سازی اسلامی و مقابله با سلطه تمدنی غرب است و تمدن اسلامی عبارت است از تمامی دستاوردهای مسلمانان در ابعاد گوناگون اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و اخلاقی که از عصر پیامبر شروع شد و با گسترش قلمرو اسلامی از مرزهای غربی تا شرقی را دربرگرفت، در این میان شاخصه مهم تمدن اسلامی بهره مندی انسان از همه ظرفیت های مادی و معنوی است که خداوند در وجود انسانی تعبیه کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه دخترانه حضرت معصومه(س) ادامه داد: مردم سالاری از ابتدای ظهور اسلام و تشکیل حکومت نبوی از دستورات دینی بوده و حکومت در نظام اسلامی بر پایه تعامل و همکاری متقابل حاکم و مردم قرار گرفته است بطوریکه مردم در تمامی فرایندهای تشکیل حکومت، اعمال حاکمیت و نظارت بر اقدامات حکومتی نقش برجسته و مهمی دارند. مردمسالاری تنها در سایه پذیرش اسلام تحقق می یابد و آرمان اسلام فراگیر شدن تمدن اسلامی در پرتو حکومت جهانی امام عصر(عج) است که نیازمند آگاهی بخشی مردم و مطالبه گری ارزشهای انسانی و اسلامی است و این امر تنها در یک نظام مردم سالار میسر می شود.

در ادامه نشست دکتر فائزه ارکان، عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) جایگاه زبان را در ترویج اندیشه های تمدن نوین اسلامی موضوع سخنان خود قرار داد و گفت: برای فهم هر اندیشه ای، باید زبان بیان آن را دانست چرا که زبان، رسانه و آیینه اندیشه آدمیست و از ابتدای تفکر، یکی از اساسی ترین سوالات فیلسوفان بوده است.

وی همچنین تاثیر زبان فارسی در انتقال فرهنگ و تمدن ایرانی_اسلامی را مهم تلقی کرد و اظهار داشت: زبان فارسی به عنوان یکی از  مهم ترین مولفه های هویت ملی ایرانیان، کلیدی مهم در ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی است، و می توان با آموزش اصول زبانشناختی و علمی آن، تدوین منابع آموزشی و دستوری، ترجمه متون دینی، علمی و تاریخی زبانهای خارجی به فارسی، ارتباطات آکادمیک و گسترش تعاملات فرهنگی بین ایران و سایر کشورها و تبادل کتاب با کشورهای خارجی، فرهنگ اسلامی_ایرانی را در کشور های دیگر رواج داد.

عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) فرهنگ محوری را یکی از مولفه های تمدن نوین اسلامی خواند و افزود: در حوزه تمدن اسلامی، انتقال آموزه های پیامبر اسلام از طریق رسانه زبان صورت میگرفت و اندیشه شکل گیری بزرگترین تمدن بشری در چارچوب فرهنگ اسلامی حاصل انتقال این آموزه ها بود.

در پایان خانم دکتر فضه خاتمی نیا به رویکرد صلح محور ادبیات و نقش آن در جلوگیری از بروز جنگ پرداخت و بیان کرد: ادبیات قرن بیستم متاثر از جنگ و بازتابی از مسائل آن بود اما تاثیری در کاهش اثرات آن نداشت برای مثال "همینگوی" ادبیات را بیشتر به سمت جنگ سوق می دهد و روزنه ی امیدی در نوشتار وی نیست اما خالد حسینی ضمن اینکه فضای تلخ جنگ را ترسیم می کند، می گوید بعد از جنگ باید امیدوار بود و زندگی را ادامه داد.

وی ادبیات را در این حوزه به دو دسته ایجابی و سلبی تقسیم کرد و افزود: ادبیات ایجابی تقاضا را برای صلح افزایش می دهد اما ادبیات سلبی تنها باعث کاهش جنگ می شود.

گفتنی است؛ دکتر نوروزی و حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی عضو هیئت علمی و مدیرگروه مطالعات اسلامی در پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی از مهمانان حاضر در این همایش بودند.

همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب، اسفند ماه سال جاری با حضور اندیشمندان و صاحبنظران ایران و کشورهای عربی در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.