عمومی | دانشگاه رازی

آغاز فعالیت مجدد کمیته سلامت اداری در دانشگاه رازی / تهیه برنامه عملیاتی صیانت از حقوق مردم

مسئول دبیرخانه کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در دانشگاه رازی از آغاز فعالیت مجدد این کمیته خبر داد و گفت: تهیه برنامه عملیاتی صیانت از حقوق مردم و ارتقای سلامت کاری دانشگاه از رسالت‌های مهم این کمیته است .

کتایون خورشیدی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی، اصلاح نظام اداری را از اقدامات اساسی برای تحول و توسعه کشورها دانست و اظهار داشت: بدون اصلاح نظام اداری، سایر برنامه‌ها و تلاش‌ها به سرانجام نخواهد رسید .

وی به جایگاه خاص دانشگاه‌ها در زمینه سلامت نظام اداری و جامعه اشاره و تصریح کرد: دانشگاهیان به عنوان افرادی تحصیل کرده و فهیم، می‌توانند در روند ارتقای سلامت نظام اداری کشور نقش مثبت ایفا کنند .

خورشیدی در ادامه تشکیل کمیته سلامت اداری را از اقدامات دانشگاه رازی در جهت کارآمدی و پاسخگویی بیشتر و کاهش نقاط آسیب پذیر دانست و افزود: از جمله رسالت‌های این کمیته تهیه برنامه عملیاتی ارتقای سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم شامل اهداف، سیاست‌ها و اقدامات است .

خورشیدی بازنگری قوانین و مقررات در جهت تثبیت حقوق مردم و پاسخگویی دانشگاه، تدوین برنامه سنجش و اندازه‌گیری میزان رضایت‌مندی مردم از نحوه ارائه خدمات و تکریم ارباب رجوع، تنظیم برنامه اجرایی ارتقای سلامت اداری و استقرار آن را از دیگر وظایف کمیته سلامت اداری در دانشگاه برشمرد .

وی افزود: بازنگری در قوانین و مقررات با رویکرد پیشگیری، بازدارندگی و برخورد قاطع با متخلفان، تدوین شاخص‌های سلامت و سنجش و پایش میزان سلامت اداری، شناسایی نقاط آسیب پذیر، تدوین برنامه بهبود فرهنگ سازمانی مبتنی بر اصلاح رفتار مدیران و کارکنان در جهت پاسخگویی به ارباب رجوع و استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک و نظارت و سنجش میزان تحقق این برنامه ها از دیگر وظایف کمیته است .

خورشیدی تدوین نظام نامه سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم، انجام بازرسی توسط بازرسان کمیته سلامت اداری، استفاده ازسامانه "سیاق" برای تعاملات درون سازمانی جهت شفاف‌سازی خریدها، استفاده از سامانه "ستاد" برای تعاملات برون سازمانی جهت شفاف‌سازی مناقصات و مزایده‌ها را از دیگر اقدامات ارزشمند دانشگاه در زمینه ارتقای سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم نام برد .

وی بیان کرد: مستندسازی فرآیندهای کاری دانشگاه با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات، سامانه سپاری فرآیندهای کاری دانشگاه در بستر دولت الکترونیک و سنجش مستمر رضایت ارباب رجوع اقدامات دیگری است که در حوزه های مختلف دانشگاه در جهت افزایش سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در حال انجام است .

خورشیدی از آغاز فعالیت مجدد دبیرخانه کمیته ارتقاء سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در دانشگاه رازی خبر داد و افزود: کارکنان و مراجعه کنندگان از این پس می‌توانند گزارشات خود را به دبیرخانه کمیته ارتقاء سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم  ارائه دهند .

وی روش‌های دریافت انتقادات، پیشنهادات، شکایات و نقطه نظرات را شامل مراجعه حضوری به دبیرخانه کمیته مستقر در مدیریت طرح و برنامه دانشگاه و اعلام گزارش و تکمیل فرم‌های شکایات در  سامانه رسیدگی به شکایات به آدرس http://shekayat.razi.ac.ir عنوان کرد و گفت: مراجعان می‌توانند با تکمیل فرم شکایات و ارسال آن و دریافت کد رهگیری از نتیجه گزارش خود هم مطلع شوند. همچنین امکان ارسال گزارشات به آدرس ایمیل nazarsanji@razi.ac.ir امکان‌پذیر است .

خورشیدی افزود: روش دیگر دریافت گزارش از طریق صندوق‌های شکایاتی است که در محل‌های مختلف دانشگاه تعبیه شده و این شکایات توسط دبیرخانه کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم به طور مستمر رصد می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد .

وی بیان کرد: فرم ارزیابی استقرار میز خدمت در پورتال دانشگاه به آدرس نظرسنجی / https://razi.ac.ir در دسترس ارباب رجوعان است که این افراد می‌توانند علاوه بر پاسخ به سوالات مندرج در پورتال، نقطه نظرات خود را در خصوص نحوه انجام خدمات و اصلاح روش‌های انجام کار در زمینه‌های مورد نظر خود مرقوم نمایند .

این مسئول در پایان، تامین رضایت ذی‌نفعان در پرتو شفاف‌سازی فرآیندهای کاری دانشگاه و ارائه خدمات در بستر دولت الکترونیک را رسالت کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در دانشگاه رازی ذکر کرد .