عمومی | دانشگاه خلیج فارس

دستگاه XRD در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس راه اندازی شد

دستگاه XRD در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس راه اندازی شد


دستگاه XRD یا پراش اشعه ایکس یکی از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پراهمیت و پرکاربرد برای آنالیز و تعیین مشخصات کریستال ها می باشد. اساس کار این دستگاه بر پایه تابش پرتو X به نمونه در زوایای مختلف و تحلیل الگوی پراش یا بازتابش آن می باشد. تشخیص فاز کریستال، اندازه و شکل دانه کریستال، فاصله بین لایه های کریستال، تعیین جهت گیری و موقعیت بلور، اندازه‌گیری درصد کریستالیته نمونه، ترکیب اتم‌های کریستال و ساختار آن از جمله کاربردرهای مهم دستگاه XRD است.

پژوهش های بسیاری در حوزه های علوم و مهندسی از جمله نانوفناوری، فیزیک، مهندسی مواد، مهندسی شیمی، شیمی، مهندسی عمران و مکانیک، زمین شناسی و کانی شناسی، صنایع دارویی، برخی حوزه های زیست فناوری و نیاز به انجام آزمایش با این دستگاه دارند .

همچنین، یکی از اهداف راه اندازی آزمایشگاه مرکزی ارائه خدمات به متقاضیان و مشتریان بیرون از دانشگاه بوده که این دستگاه می تواند به ادارات استاندارد، گمرک و برخی تجار، سرویس ارائه دهد.

این دستگاه حدود ۱۵ سال قبل خریداری شده و یکی از بهترین برند‌های موجود (مارک بروکر آلمان) در دنیاست.  متاسفانه چندین سال این دستگاه به دلیل خراب شدن دیتکتور قابلیت سرویس دهی نداشت. با حمایت معاونت پژوهش و فناوری و آزمایشگاه مرکزی از تابستان گذشته دانشگاه راه اندازی مجدد دستگاه در دستور کار قرارگرفت و از امروز آماده سرویس دهی می باشد.