عمومی | شورای عالی انقلاب فرهنگی

کارکر اسناد بالادستی جلوگیری از حرکات متقاطع است

هفتاد و هشتمین جلسه از سلسله نشست های حلقه گفتمان «هم اندیشی کارشناسان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» با موضوع «تبیین، نقد و بررسی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت» و با حضور دکتر محمدهادی زاهدی وفا - رئیس اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - و دکتر عادل پیغامی‏- عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «ع» - برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ در ابتدای این جلسه، دکتر زاهدی وفا طی سخنانی گفت: در سال ۱۳۹۰ مقام معظم رهبری «مدظله العالی» یک شورای عالی را منصوب کردند تا تدوین الگو را برعهده گیرد و بر همین اساس اولین همایش با موضوع نقشه راه تدوین الگو برگزار شد که حاصل آن ایجاد شبکه‌ای متشکل از اساتید، نخبگان و کارشناسان بود تا از ظرفیت علمی آنها استفاده شود.
وی افزود: در ادامه ایشان نقشه راهی را مطرح کردند که در هر ایستگاه آن برای نخبگان و ذینفعان مشارکت حداکثری در نظر گرفته شده بود.
دکتر زاهدی وفا ادامه داد: در گام اول حدود ۲۰۰ تدبیر به عنوان خطوط راهنمای ۵۰ ساله برای اداره کشور ترسیم شد که ۵۶ مورد آن فعلا مورد اشاره قرار گرفته است و پیش بینی می شود که طی دو سال آینده نیز بعضی از این‌ها تفضیلی‌تر، بعضی حذف و بعضی هم اضافه شوند.
در ادامه دکتر عادل پیغامی نیز گفت: نظر مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در مورد تدوین الگو این بود که مرکز تبدیل به قرارگاهی برای تقسیم کار ملی بین دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و گروه‌های علمی و نخبگانی شود تا آنها بگویند الگو چگونه باید باشد.
وی افزود: که طبق بیانات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» این سند قرار است فرادستی بوده و حتی فراتر از قانون اساسی، سند چشم انداز و یا سیاست‌های ابلاغی قرار گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «ع» ادامه داد: بنا به دستور معظم له «مدظله العالی» ما به سندی نیاز داریم که علاوه بر سندهای موجود، ما را از حرکت‌های زیگزاگی و متقاطع دور نگه دارد و اصلا کاربرد یک سند بالادستی همین است و این سند باید مفاصلی که بین اسناد حرکت زیگزاگی ایجاد می کنند را شناسایی کند.